Flitser flitst zomaar overbelicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
farahff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2013 09:31

Beste allemaal,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn camera en flitser..

Ik heb een Canon 5D Mark II met een 24-70mm lens. Nadat ik het licht heb gemeten en gecorrigeerd heb flits ik bij en na heel wat goeie foto's krijg ik ineens FLATS een witte zeer overbelichte foto.. ik kan het op geen enkele manier corrigeren want het ligt dan niet aan de camera ik doe dan de flits uit en maak gebruik van een extra lamp (daglicht)..
Hebben meer mensen hier last van.. het is zo ineens. Ik dacht zelf nog even aan de flitser dat de batterijen overbeladen zijn.. ik heb van die speciale batterijen gehaald die ook niet leeg lopen als je ze een tijdje laat staan..

herkent iemand dit?

alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ja ik herken dat.

De enige oplossing is de flitser (580EX op een 5d2) op manual zetten. Het rare/goede nieuws is dat het niet altijd gebeurt, of beter: meestal niet. Tot op heden is het me niet duidelijk geworden waar deze "bug" vandaan komt. Ik heb het niet kunnen reproduceren.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
farahff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2013 09:31

Marc,

fijn dat het herkenbaar is maar helaas dus geen oplossing:(
het gebeurd idd niet vaak maar laatst op een bruiloft … nou dan begin je wel te zweeten als het bruidspaar klaar staat en je hebt alleen witte foto's ….
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

farahff,

Het is mij ook weleens over komen.

Wat bij mij hielp, was de flitser (alles uitzetten!) even van de camera halen en er dan weer opzetten.

Ook kan het zijn, dat je je contactpuntjes van zowel camera shoe als flitser moet reinigen. Dit, doe ik gewoon met schoonmaak alcohol.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Aan je batterijen zal het niet liggen. Die geven nooit een te hoge spanning. (Je bedoelt Eneloop denk ik.)
Als het een bug is, dan moet het reproduceerbaar zijn.

Wat Benny zegt over contactjes kan wel eens iets zijn. Canon heeft eens een modificatie gedaan. Het oude type contacten was een vlakke uitvoering, de nieuwe zijn scherper. Ik kan het artikeltje hierover niet zo snel terug vinden, maar ik weet dat het er is. (Zal later nog eens gaan zoeken.)
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Herkenbaar, ik heb dat ook gehad met mijn 580 EX II, overbelichte foto's binnen een jaar na aanschaf. Onder garantie de flitser laten repareren.
Op de reparatie bon staan 4 codes van uitgevoerde werkzaamheden. Waaronder de melding dat ze de fout niet konden reproduceren met de stelling dat het aan de body zou liggen.
(mijn 2 andere bodies dachten daar anders over).

Vreemd want na de reparatie heb ik geen overbelichte opnames meer gehad. Ze konden het zogenaamd niet vinden maar hebben het wel verholpen.

Mijn 430 EX II heeft dit probleem nooit gehad.
Laatst gewijzigd door 1 op Spiegel1, in totaal 25 keer gewijzigd.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ook ik heb dit probleem met mijn 650D 430ex2.
Valt me wel op dat alleen mensen met een canon flitser er last van hebben.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ik heb vanmiddag op de gok mijn flitser ingeruild voor een Metz 52AF.
Heb al binnen en buiten wat foto's geschoten,Tot nu toe niet meer dan 1/3 stop moeten corrigeren.

Ben benieuwd of het verholpen is.
Plex76
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 21:34

Ik had het met mijn Sony 56 flitser toen ik hem 2e hands kocht. Diep in de handleiding stond dat ik hem kon resetten, gedaan, en werkte :)
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

psycho-tr schreefCOLONValt me wel op dat alleen mensen met een canon flitser er last van hebben.
Misschien komt dat omdat 95% een Canon heeft.

Hans 8)
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Spiegel1 schreefCOLONOp de reparatie bon staan 4 codes van uitgevoerde werkzaamheden. Waaronder de melding dat ze de fout niet konden reproduceren met de stelling dat het aan de body zou liggen.
Ik ben dan wel benieuwd naar de vier codes. Omdat er meer forumleden schrijven over deze klacht, wil ik hier wel induiken. Ik krijg in ieder geval altijd wel antwoord van Canon en Tech Repair, als ik ze vragen stel.

Als de flits zijn eigen gang ging, wat staat er dan in de exif over de flits? De ingestelde/uitgerekende waarden, of de werkelijke waarden?

Zijn er spiegelende onderwerpen of lampen gefotografeerd misschien, waardoor er niet goed gemeten wordt? Ik zit van alles te bedenken, maar heb nog geen goed idee. Om een goed beeld van het probleem te krijgen, zou ik graag een voorbeeld met exif willen zien.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik heb dit trouwens gevonden, zal eens proberen uit te zoeken of dit het kan zijn:

A problem that causes this with some 580 EX II speedlites is known: it has to do with the flashtube wiring shorting to the Mylar reflector shell inside the flashtube. The cause appears to be twofold: the flashtube and the Mylar reflector being improperly spaced and a build up of ozone in the very tightly sealed flash head making it easier for the electrical charge to be conducted across the gap between the two.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

"Overbelichting treedt op als de flitser onbedoeld schakelt van ETTL naar TTL."
Voor de kundige doe-het-zelver:
http://shimworld.wordpress.com/2008/02/ ... tshoe-fix/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 26 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Had het ook net gevonden :-). Het gaat dan over losse contacten...
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Dit is denk ik wel heel interessant: http://www.canonrumors.com/files/580EXII.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hier wordt het verschil uitgelegd tussen verschillende EX flitsers en waarom het juist bij de 580 EX II gebeurd.

Ik denk dat het verstandig is om bij TechRepair aan de jas te trekken met dit probleem.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In bovenstaande link wordt een defect beschreven en is wat anders dan het "terugschakelen" van ETTL naar TTL door een slecht kontakt, toch?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Dat klopt, het gaat over andere oorzaken van problemen, die er voor zorgen dat de flitser altijd vol vermogen flitst. Om een lang verhaal kort te houden: het komt door overslag door de hoge spanning. Omdat de afstanden tussen de aansluitingen van de flitsbuis, reflector en ontsteeklus (om de flitsbuis) korter zijn, is overslag sneller een probleem. Dan is de bevestiging van de flitsbuis een probleem: die zit in stukjes siliconen opgehangen. (Bij de 580EX I zit het op een print gemonteerd.) Dan vormt zich er ozon in de flitskop. Omdat deze behoorlijk stofdicht is, kan de ozon niet weg. Door de ozon kan er eerder overslag ontstaan, omdat ozon zorgt dat lucht minder goed isoleert.
En dan is er nog een probleem met het stukje glasfiber, dat gemeten licht naar een sensor geleidt. Hier schijnt ook het een en ander mee fout te kunnen gaan. De sensor waar het hier omgaat, kan ook stuk zijn: doordat er dan geen licht wordt gemeten, schakelt de flitsbuis niet uit en zal het volle vermogen gegeven worden.

Wat ik nu zo overal al heb gelezen zijn dit specifiek problemen die bij de 580 EX II voorkomen en dat Canon dit goed kan oplossen. Omdat er een aantal punten zijn die moeten worden vervangen en aangepast komt het wel eens voor dat een gerepareerde flits toch weer problemen krijgt. Alle punten moeten worden aangepakt.

Ik denk dat de codes op de bon van Spiegel1 naar al deze punten verwijzen. Het niet reproduceerbaar zijn van het probleem kan samen hangen met temperatuur en luchtvochtigheid. Ik denk dat zijn flits op de punten, in het artikel genoemd, is aangepast.

Ik vind het een en ander een stevige ontwerpfout van Canon.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ps: ook de Pocket Wizards hebben er voor gezorgd dat de sensor (fototransistor) om zeep wordt geholpen. Ik zal het later nog eens heel rustig en grondig uitzoeken en het ook verifiëren bij Canon.

http://www.pocketwizard.com/inspiration ... 5_install/" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit is toch eerste klas bagger... En zo'n oplossing ook.
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Anko schreef: Ik ben dan wel benieuwd naar de vier codes.
Mijn klacht:
Slechte communicatie met de camera. Geeft met regelmaat overbelichte foto's en de camera geeft dan aan geen externe flitser te herkennen.
Andere flitsers op de camera werken volledig.

D57 - Small repair.
TR012 - Works according to specifications.
TR037 - Error/Problem possibly caused by body.
TR035 - Mentioned Error Not Found.

Als dus Tech Repair.


De flitser is 2 maanden weg geweest. Ik heb hem zelf niet opengemaakt omdat hij nog onder garantie viel. Het zou best zo kunnen zijn dat verende contactjes
slecht verbinding maakte. Ik heb de flitser maar zeer weinig gebruikt, (ik hou niet zo van flitslicht, maar soms heb je geen keus) en voorzichtig behandelt.

De flitser ging van ETTLII naar vol vermogen.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik zal gaan vissen. Lukt vast wel.

Wat ETTLII betreft: als ik me niet vergis, dan is het afhankelijk van het gebruikte objectief ETTLI of II. Als een objectief afstandsinformatie doorgeeft, dan is het II. (Dat heb ik begrepen tenminste). Ik zal vragen of daarin ook verschil in problemen kan zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar