Wat was je slechtste objectief ooit, en waarom?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Sigma 18-200 Mijn eerste lens gekocht in combinatie met een 400D, Onbezonnen denkende dat zo'n groot bereik ideaal is...
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Akumal

De Tokina 12-24, voelt lekker stevig aan maar man wat een CA monster :mrgreen: :wink: .
Had die snel 'omgeruild' voor de canon 10-22.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Vind dit wel een lastige vraag hoor. Het is verleidelijk om een type op te noemen waar ik in het verleden mee heb gestoeid om er goede foto's uit te krijgen... Maar ik heb nu ook meer kennis opgebouwd en weet nu ook beter hoe ik beter om bepaalde zaken heen kan werken. Ik spendeer nu ook meer geld aan lenzen. Niet dat ze daar (per definitie) beter van worden, maar het verwachtingspatroon wel en daarmee komen ze ook in aanmerking voor deze titel.

Zat erg te dubben over de volgende kandidaten:
-Sigma 18-200 OS om z'n boterzachte rechteronderhoek tot heel kleine diafragma's
-Tamron 28-75 om z'n brakke AF (maandagmorgenmodelletje)
-Canon 18-55 mk1 om z'n gebrek aan contrast
-Canon 24-70 2.8 mk1 om z'n hoge verwachtingen maar gebrekkige scherpte beneden bij de grotere diafragma's

Maar heb dan toch voor de Sigma gekozen, ik kon niet om die onscherpte heen werken.

Komt er ook een "Wat is je beste objectief ooit"? Ik heb de kiloknaller, de EF-S 18-55 IS mk1 op de nominatielijst staan :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Geen echt slechte objectieven gehad..mijn eerste objectieven waren de 18-55 IS en de 55-250 IS, zijn geen wereld lenzen maar slecht wil ik ze ook niet noemen..ik ben van daaruit gaan upgraden naar de 24-70 en de 70-200 (beide de canon variant)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Judith, je vergeet je 24-105 die bijna in de sloot belande... Dat was je worst lens ever. Maar ik kan me voorstellen dat je dat verdrongen hebt... ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Aaaiii...klopt Bas, die had ik dus inderdaad uit mijn geheugen gewist :)

Inderdaad de canon 24-105..of ik een flut exemplaar had weet ik niet maar wilde dat ding inderdaad in de plomp gooien. Scherpte was ver te zoeken..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Alle Nikons 8)

Ciao... :mrgreen:
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, wat een waardeloze lens, geen scherpe plaat mee te krijgen.
Maar vrij logisch door het bereik.
Groeten, Paul :D
70D
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ook hier geen slechte objectieven gehad. Alle waar naar zijn geld.

Zeker in het begin heb je weinig referentie en leren mindere lenzen je ook na te denken over beperkingen en de oplossingen hiervoor. Hoort een beetje bij de hobby die fotografie heet :-) Maar goed, om toch aan het topic bij te dragen, mijn minste lens was echt mijn eerste zoom, de Sigma 70-300 APO. Een echte mooi weer lens, buiten in de zon best aardige resultaten mee gehaald. Zoals met veel "mindere" zooms juist op het uiterste bereik soft en niet scherp. Met deze lens op de 400D mooie foto's gemaakt op safari in Kenia.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ook ik heb eigenlijk geen slechte lenzen gehad, hooguit was ik een slechte fotograaf (of ben nog steeds), denk dat als ik nu op dit moment terug zou grijpen naar bepaalde lenzen die ik toen gebruikte ik ze pas slecht ga vinden, maar toen niet, simpelweg roeien met de riemen die ik had/heb.

Ik heb waardeloze platen geschoten met een 135L en ik heb wereldplaten (vind ik zelf 8) ) met een 18-55 kitlensje.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb nog niet zoveel objectieven. Bij mijn 1100D zat een EFS 18-55 en EF75-300III, beide zonder IS. Ik mis het soms bij de 75-300, maar bij de 18-55 hoef ik niet perse een IS.
Onlangs heb ik, om te proberen, een Lensbaby Spark gekocht. Geen diafragma, geen communicatie naar camera, focussen met de hand, één glaasje en that's it. Ik heb het nog niet voldoende gebruikt om het als slechtste objectief ooit te kunnen bestempelen.
Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt. Daarnaast ben ik zelf nog zoekende naar een richting. Wordt het landschapsfotografie, macro, architectuur of iets anders? Ik weet het nog niet. Nu op dit moment wordt ik meer getrokken richting architectuur. Maar nog niet voldoende om hier een specifiek objectief voor aan te schaffen.
Voordeel van een slechte (beperkte) lens is dat het je dwingt om naar alternatieven te zoeken. Bijvoorbeeld: Een trage lens kan je compenseren met hogere iso of flitsen. Als je hogere iso gebruikt, krijg je ruis wat misschien in sommige gevallen mooi kan zijn. Flitsen kan de sfeer beter maken of breken. In beide gevallen leer je creatiever om te gaan met je beperkingen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

CrisM schreefCOLONAlle Nikons 8)

Ciao... :mrgreen:
Wel goede cameradoppen, veel mensen proberen een Nikkor 14-24/2.8 op hun Canon te schroeven! :wink:

Wat goed en niet goed is heeft vaak ook te maken met je verwachtingen en fotografie stijl. Hierboven werd de Tokina 12-24 genoemd als slechte lens vanwege de CA. Dat meldt iedere review (verwachtingen) en is alleen een probleem als je veel contrastrijke scenes fotografeert (fotografie stijl). En natuurlijk "sample variation".....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Mijn 75-300 is ook mijn slechtste lens, toch heb ik m nog steeds vrees ik :( Ik heb even niets anders in die lengte :)
Canonflits

+1. 75-300 bij Konijnenberg tweedehands. Na een week weer ingeruild op een nieuwe 28-200. Ben toen netjes behandeld vond ik zelf (kreeg aankoopbedrag als inruil)
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Judith schreefCOLONAaaiii...klopt Bas, die had ik dus inderdaad uit mijn geheugen gewist :)

Inderdaad de canon 24-105..of ik een flut exemplaar had weet ik niet maar wilde dat ding inderdaad in de plomp gooien. Scherpte was ver te zoeken..
Moet haast wel, de mijne is retescherp.

Mijn slechtste lens was toch echt de Canon 18-55. Heel veel platen mee gemaakt tot de dag dat ik van iemand de Tamron 28-75 kon lenen om dezelfde foto nog eens te maken.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar