Avondfotografie met verschillende lichtsterktes

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
UPP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 10:44

Ik worstel met het volgende. Hoe ga je om met verlichte objecten die vele malen lichter zijn dan de omgeving terwijl je ze niet afzonderlijk wilt fotograferen, maar juist in de omgeving wilt plaatsen?

Ik kwam met de WB op centrum gemiddeld op 't beste resultaat, maar ik was er niet echt over te spreken. De toren verdwijnt echt in de lucht. Nu is deze ook niet verlicht vanaf 't midden, maargoed... Toen heb ik effe snel een HDR in elkaar gedraaid waar ik giga onderbelicht heb. Maar vervolgens krijg ik tijdens het samenvoegen en nabewerken de toren niet correct weergegeven. De omgeving vind ik wel een stuk mooier geworden. Nu was dit een test, dus ik heb niet super m'n best gedaan, maar ik vraag me gewoon af of er tips zijn hoe om te gaan met dit soort situaties?

1 'onbewerkt'

42654

2 de 'HDR'

42655

Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Misschien dat dit truukje je helpt?

http://www.youtube.com/watch?v=vgkDKYZ6qS8" onclick="window.open(this.href);return false;
UPP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 10:44

Bedankt voor je tip! Ik heb 't effe geprobeerd, maar ik ben nog niet zo goed met PS. Als ik precies deed wat die gozer uitlegt, dan kreeg ik toch een vreemd tafereel. Voor mijn foto's werkte het niet helemaal lekker tot ik bedacht om de overbelichte layer op zo'n 25% vulling (of dekking) te zetten. Daarna nog een klein beetje contrast en licht toegevoegd. Het is nog niet helemaal naar m'n zin, maar het gaat iig de goede kant op :D

42676

Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je kan ook met een laagmasker de overbelichte versie wegpoetsen. Hier een uitleg hoe je dat doet:

http://www.youtube.com/watch?v=rAsSKfvtM7c" onclick="window.open(this.href);return false;
UPP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 10:44

Cool, dat is wel handig. Bedankt.

Het photoshoppen moet alleen niet uit de hand gaan lopen. M'n uitgangspunt blijft wel zoveel met het toestel te doen en zo weinig mogelijk op de computer. Anders kan ik beter een cursus PS volgen, een plaatje in RAW schieten en lekker warm achter de comp gaan zitten tunen tot het er leuk uitziet. Daar zit voor mij niet de uitdaging in. Ben wat dat betreft misschien nog een beetje ouderwets (met m'n 34 jaar haha).
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Iets vroeger de deur uit, als de lucht nog mooi blauw is ;-)
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Je iso kan wel wat hoger vind 100 erg laag.
Verder kan je weinig doen als je niet veel wil bewerken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar