Jamie

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Moontje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2013 11:03

Frank, ik ben het helemaal eens met jou.

Roel, dan had je iets van Mark kunnen leren. helaas gaat deze vlieger niet op
groetjes Monica

flickr | Canon 50D | 15-85 iS USM | 55-250 iS USM | 100 USM 2.8 macro
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Moontje schreefCOLONFrank, ik ben het helemaal eens met jou.

Roel, dan had je iets van Mark kunnen leren. helaas gaat deze vlieger niet op
Nee Moontje, je begrijpt denk ik het verschil niet Ik fotografeer iets! Hij creëert! :)
Fotograferen kun je leren, wat hij doet niet! Dat heb je of je hebt het niet! Dat is een heel speciale gave, die relatief weinig mensen hebben.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Volgens mij zijn er wel meer fotografen die tegelijk creëren. Bovendien is het hier helemaal niet relevant: Mark is namelijk gewoon forumlid, net als alle anderen, en wordt dus ook net als alle anderen behandeld. Ieder lid kan en mag kritiek geven én ontvangen - mits onderbouwd natuurlijk.

Als zijn foto's/ creaties zo goed zijn als sommigen hier blijkbaar denken, zullen ze zichzelf wel bewijzen. Wat kunst is, wat mooi is, wat aanspreekt, bepaalt ieder voor zich namelijk. En inderdaad, ook een schilderij als de Nachtwacht kan best voor verbetering vatbaar zijn.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Mark v Velsen schreefCOLONIk geloof niet dat ik de foto's maak voor anderen maar voor mezelf en de teams.
Nou, dan zijn we nu wel klaar he denk ik.
Mark v Velsen schreefCOLONDat bijbrengen heeft niet eens zozeer met het technische verhaal te maken maar eigenlijk meer dat iedere fotograaf (beginnend, gevorderd of professioneel) zijn werk niet af moet laten zeiken door betweters en 'de bekende stuurlui'.
Ah! Dus jij wil ons bijbrengen (op jouw voorwaarden uiteraard) dat wij geen geen kritisch en opbouwende mening mogen ventileren over een foto van een beginnend, gevorderd of prof fotograaf...
Ik ken situaties waarin dit dictatoriaal gedrag wordt genoemd.
Mark v Velsen schreefCOLONBekijk het vanuit je hart en het gevoel. Daar is het kunst voor.
Zodra alle partijen (model, visagiste, styliste, fotograaf etc.) tevreden zijn met het resultaat en zij hebben het gevoel wat erin zit over weten te brengen voor HUN gevoel... Dan is de foto geslaagd en is er niemand maar dan ook niemand die dat nog zal veranderen omdat het technisch net niet op orde zou zijn.
Als 'alle partijen' dan zoveel moeite doen om 'kunst' te maken, en alle touwtjes in handen hebben, dan is het wel verrekte jammer dat de puntjes net niet op de i worden gezet. Maar wat maakt het uit. Het team is tevreden.
Mark v Velsen schreefCOLONIk probeer de LEZERS van dit forum aan te spreken en niet zozeer de SCHRIJVERS...
Ja, da's misschien wel de beste doelgroep voor jou. Die hoor je namelijk niet meer terug. Toch een teken dat je alleen op de 'oh's en ah's' zit te wachten...
Mark v Velsen schreefCOLONMet het plaatsen van mijn werk kan ik laten zien wat mijn sterke en mijn zwakke punten zijn voor die doelgroep en als zij dan dus een normale vraag hebben zal ik zeker de tijd nemen om deze te beantwoorden dus schroom daar dan ook niet voor.
Mag ik je er even aan herinneren dat er na je 'Eiffeltoren foto' diverse vragen kwamen over hoe en wat? Je was niet erg scheutig met de details. En dat waren heel normale vragen. Lekker behulpzaam.
Mark v Velsen schreefCOLONHet is denk ik voor een aantal mensen dan ook verstandiger om mijn posts over te slaan zodat zij deze 'ergerpunten' niet hoeven te zien.
Jij wilt vooral dat wij jou foto's zien als kunst omdat je het zelf ook als kunst ziet. Maar jij gaat niet voor mij bepalen wat ik kunst moet vinden. Dat bepaal ik, en velen met mij, zelf.
Iets, en zeker een foto, is voor mij pas een kunstwerk als het echte emoties oproept. En dat moet dan vooral niet worden veroorzaakt door het verhaal dat erbij geschreven staat. In mijn ogen zijn jou foto's tot nu toe knappe platen met de nodige imperfecties en niet van dusdanig niveau dat ik er jankend op de bank naar zit te kijken.
Ik heb je portfolio bekeken. Er zitten vooral heel veel mooie foto's tussen en foto's die knap gemaakt zijn. Er zijn een stuk of drie foto's die mij emotioneel raken.

Als jij je dus ergert aan het feit dat wij kritiek - positief of kritisch opbouwend - uiten over jou 'kunst', die je toch alleen maar maakt voor 'je teams', zou jij jezelf moeten afvragen of je jou kunst hier nog wel wilt tonen.

Groet!
Dward

Dit is overigens het laatste wat ik schrijf over Mark z'n prestaties. Alle andere forumleden die foto's plaatsen, vragen stellen en antwoorden willen kunnen reacties van mij verwachten. Eerlijk, opbouwend en zeker niet bedoeld om iemand 'af te zeiken'.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Dward, Ik zou bijna willen zeg Relax...visit Norway! :)

Wanneer ik feed back zou willen hebben, dan zou ik in dat specifieke topic mijn foto plaatsen. Omdat sommigen niet begrijpen, dat ik geen feedback wil om voor mij moverende reden, hoeft dat dan niet gerespecteerd te worden? En ik heb die moverende reden, moet ik die dan kenbaar maken? Dat denk ik toch niet!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Roel Jansen schreefCOLONDward, Ik zou bijna willen zeg Relax...visit Norway! :)

Wanneer ik feed back zou willen hebben, dan zou ik in dat specifieke topic mijn foto plaatsen. Omdat sommigen niet begrijpen, dat ik geen feedback wil om voor mij moverende reden, hoeft dat dan niet gerespecteerd te worden? En ik heb die moverende reden, moet ik die dan kenbaar maken? Dat denk ik toch niet!
Je krijgt altijd feedback. Geen feedback is namelijk ook feedback.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Roel Jansen schreefCOLONDward, Ik zou bijna willen zeg Relax...visit Norway! :)

Wanneer ik feed back zou willen hebben, dan zou ik in dat specifieke topic mijn foto plaatsen. Omdat sommigen niet begrijpen, dat ik geen feedback wil om voor mij moverende reden, hoeft dat dan niet gerespecteerd te worden? En ik heb die moverende reden, moet ik die dan kenbaar maken? Dat denk ik toch niet!

Ha Roel! Je moest eens weten hoe relaxed ik al ben. Ik lig languit op de bank, laptop op schoot en een verfrissend sapje op tafel. Hoe relaxed wil je het hebben!

Als jij wel foto's wilt laten zien maar om 'moverende redenen' (moeilijk woord, ik moest de betekenis opzoeken en ben vast niet de enige :-) ) geen feedback wilt ontvangen, ongeacht van welke aard, dan zou je kunnen overwegen om dit onder of boven je foto te schrijven. Dan is dit meteen voor iedereen duidelijk. Want iedereen mag in elk forum reageren. Ongeacht of daar 'feedback gevraagd' achter staat.

Sterker nog: ik stel hierbij officieel de vraag aan de moderators om een afdeling aan het forum toe te voegen waarin mensen wel foto's kunnen plaatsen maar niet kunnen reageren. Een soort stiltegebied! Wat dacht je daar van! Natuurmonumenten zal er blij van worden!
Kan iedereen mooi zijn of haar kunst laten zien zonder bang te hoeven zijn dat het door de één of andere onnozele, net beginnende topfotograaf wordt afgezeken. Ik zeg: Doen!

Groet!
Dward
Laatst gewijzigd door 1 op Dward, in totaal 29 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Betekenis van het woord forum:

Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen. Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen.

Het is dus een beetje vreemd om dan te roepen ik plaats wel iets maar wil er daarna niets meer over horen. Daar zijn andere media beter in zoals Flickr of Instagram.

Verder is voor al de toon die de muziek maakt. Iets vriendelijker zeggen dat je het niet met iemand zijn commentaar eens bent scheelt ook een hoop.

Laten we het vooral gezellig houden :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dward schreefCOLONSterker nog: ik stel hierbij officieel de vraag aan de moderators om een afdeling aan het forum toe te voegen waarin mensen wel foto's kunnen plaatsen maar niet kunnen reageren. Een soort stiltegebied! Wat dacht je daar van! Natuurmonumenten zal er blij van worden!
Kan iedereen mooi zijn of haar kunst laten zien zonder bang te hoeven zijn dat het door de één of andere onnozele, net beginnende topfotograaf wordt afgezeken. Ik zeg: Doen!
Ik zou bijna zeggen: hang ze dan gewoon aan de muur! Hoewel, stel je voor dat een bezoeker iets erover zegt... :roll:

Alle gekheid op een stukje: foto's plaatsen op een forum betekent per definitie reacties. Wil je dat niet, plaats ze dan gewoon niet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Dward, je hebt het prima verwoord.

Ik vind mijn onderschrift trouwens ook wel toepasselijk bedenk ik me nu net..
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Marco,

Dat is m.i. het probleem niet. Het echte probleem voor mij is de totaal tegenstrijdige boordelingen. Gezever over een vlekje, een takje, de een wil een lager standpunt de ander een hoger, meer uit het midden, een ander die wil, dat er iets gecropt wordt een ander is daar tegen. Erg leerzaam voor de poster? Ben bang van niet. Oplossing? Iedere foto door maximaal 2 personen laten beoordelen en ieder keer 2 anderen. En meer inbreng van de poster over zijn hoe en waarom.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@Roel

Dat is toch juist zo leuk aan een forum, ieder zijn eigen visie en mening. Daar leer je juist van. Opmerkingen waar je niets mee kan is ook prima, ieder zijn mening en er is ook niets mee om een mening te laten voor wat het is. Je hoeft niet overal op te reageren.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Of de beoordeling van iemand eruit pikken die bij je eigen visie past en de rest bedanken voor de moeite.
Volgens mij is een foto altijd nog erg persoonlijk, en wanneer iemand de moeite neemt om zijn/haar visie op een foto te geven, dan moet je daar in mijn beleving alleen maar dankbaar voor zijn aangezien diegene zijn eelt ook op de vingertoppen had kunnen kweken op andermans foto.
Als je geen commentaar wilt, post dan niet of ga op Facebook zitten... zo simpel kan het zijn.
En anders plaats de foto en ga dan met de vingers in de oren zitten hard lalalalala gillen.... of ogen in dit geval :)
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Rijk schreefCOLON@Roel

Dat is toch juist zo leuk aan een forum, ieder zijn eigen visie en mening. Daar leer je juist van. Opmerkingen waar je niets mee kan is ook prima, ieder zijn mening en er is ook niets mee om een mening te laten voor wat het is. Je hoeft niet overal op te reageren.

Groet,

Richard
Rijk dat is juist het probleem je leert er niets van! Als hongerige bloedzuigers springt men op het slachtoffer om vooral maar te laten blijken, dat zij/hij niet te maken heeft met zomaar een een amateurtje, nee het gaat ogenschijnlijk om de ego van diegene die antwoord! Poster realiseert U zich wel hoe goed ik ben? Dit is misschien erg gechargeerd maar ik kan me niet aan die indruk onttrekken. Maar ik vind het nog steeds leuk op het Forum! :)
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik leer enorm van de opmerkingen op mijn foto's.
En realiseer me dat de feedback ook tijd kost om te geven + de wil om informatie te delen.
Ook ik voel me vaak iemand die weet wat lekker is om te eten maar het zelf (nog) niet zo goed kan.
Toch deel ik graag mijn visie op iemand's foto in de hoop dat die persoon er iets mee kan (en zo niet, even goede vrienden)
Ben het dus helemaal met Renate~B eens.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Helemaal gelijk Roel, het gaat inderdaad over ego's. Een te groot ego vind ik erg revoltant en pernicieus. En ik heb het niet over de reageerders.
Let wel, met een gezonde dosis zelfverzekerdheid is absoluut niets mis. Denk wel dat wij met zijn allen vigilant moeten blijven.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@Roel, waarom zo negatief, ga er nu eens vanuit dat iedereen met de beste intenties reacties geeft. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en zeker in geschreven woord reacties geven is een kunst op zich. Het lezen hiervan ook. Neem het goede tot je en laat de rest. Scheelt je heel veel irritatie :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dward schreefCOLON Sterker nog: ik stel hierbij officieel de vraag aan de moderators om een afdeling aan het forum toe te voegen waarin mensen wel foto's kunnen plaatsen maar niet kunnen reageren. Een soort stiltegebied! Wat dacht je daar van! Natuurmonumenten zal er blij van worden!
Zonder met de andere crawlende overlegd te hebben, dus dit is niet officieel;
NO WAY! Dan registreer je maar een domeinnaam en bouw je maar een website. :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Brell

Nou zeg, een tijdje niet op het forum geweest en nu lees ik verhalen alsof er en kleine revolutie plaats vindt. Ik vindt het juist fijn om reacties te krijgen op mijn foto's en het is aan mij of ik ze kan gebruiken. Als men geen commentaar wil op zijn foto's wat wil men dan hier op het forum? Naar mijn idee meer reclame maken voor zich zelf of zelfverheerlijking of mag ik het woord hier zo even neer leggen? Narcistische persoonlijkheid, ik in het middelpunt, de rest aanbidders en wat ik doe is het allerbeste en ik duld geen tegenspraak. Ja, zo heb ik wel een paar mensen gekend en dat waren niet de leukste mensen om mee om te gaan, heel voldaan met zichzelf. Kom op mensen, het leven is veel te mooi om er zo'n discussie er op na te houden. Kunnen sommigen niet over op of aanmerkingen? Sorry, dat is dan hun probleem. Zo, dat was en is mijn enige bijdrage in deze onzinnige discussie, PUNT.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

fotojeroen schreefCOLON
Dward schreefCOLON Sterker nog: ik stel hierbij officieel de vraag aan de moderators om een afdeling aan het forum toe te voegen waarin mensen wel foto's kunnen plaatsen maar niet kunnen reageren. Een soort stiltegebied! Wat dacht je daar van! Natuurmonumenten zal er blij van worden!
Zonder met de andere crewleden overlegd te hebben, dus dit is niet officieel;
NO WAY! Dan registreer je maar een domeinnaam en bouw je maar een website. :)
Damn! En ik maar denken dat ik met een goed idee op de proppen kwam... Maar nee hoor, ik word gewoon afgezeken! :? :wink:

Groet!
Dward
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar