Aanbieding Lightroom5

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Kreeg ik vandaag een mailtje van Adobe themselves dat Lightroom 5 alleen vandaag met 40% korting aan te schaffen is.
Was €129,15 is nu €77,49.

Is het de moeite waard om van 4 naar 5 te migreren?
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Dat is een lastige vraag, Gabriël.
Ik werk met LR5, maar soms is het meer worstelen dan werken :-(

LR5 is duidelijk beter dan de voorgaande versie.
Prima software met meer dan goede bibliotheek en afdrukmogelijkheden.
Verder heel erg gebruikersvriendelijk. Intuïtief. Overzichtelijk. Je bent er zo aan gewend.

Maar de resultaten vallen me soms tegen in vergelijking met wat ik er bij DXO uit pers.
Ja, ligt zeker aan mij. Maar vooral kleurbeheer en ruisbehandeling geven een voor mij teleurstellend resultaat.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Heb je wel geupgrade naar 5.2 Meneer geelduikbootje?
Met de release van 5.0 bleken er de nodige fouten in te zitten, maar die zijn inmiddels opgelost in 5.2

Voor Gabriël: ik zou een upgrade zeker overwegen. Vooral de clone/heal tool en het radial filter zijn voor mij echt pre's voor een upgrade!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Ikvind de upgrade zeker de moeite, voor wat hier boven staat en het automatisch rechttrekken, ideaal voor gebouwen. Ik zeg, gewoon doen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Zeer zeker de moeite meer dan waard!

Waar ik vroeger bij het (portretfotografie) retoucheren moest schakelen tussen Lightroom én Photoshop, kan ik nu héél veel dingen gewoon in Lightroom al uitvoeren qua retoucheren. Er zijn nog wel meer dingen die de moeite waard zijn, om van 4 naar 5 (5.2) over te stappen. Het is namelijk net allemaal wat preciezer, of hoe je het ook noemen wilt.

Ik had Lightroom 5 al vanaf dat het op de markt kwam. Bij 5 inderdaad eerst (viel wel mee, vond ik) enkele bugs, maar in 5.2 prima opgelost.

Geelduikbootje,

Wat kleurbeheer betreft: Kun jij zeggen, hóe jij in Lightroom werkt qua kleurbeheer? Dan doel ik er met name op: Als je schakelt tussen Lightroom en Photoshop, in welke kleurruimte (werkruimte) doe je dit dan? Hier worden namelijk veel fouten mee gemaakt. Lightroom zelf, gebruikt een soort van Profoto RGB, vandaar dat ik er naar vraag...

Hier dus geen problemen met kleurbeheer.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
richardlange
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2007 17:24
WoonplaatsCOLON Bovensmilde
CONTACTCOLON

Ik vind/vond het ook wel een leuke aanbieding. Maar ik kom hellemaal niet op de site, kan niet inloggen. Nieuwe id aangemaakt, werkt ook niet....... Jammer, zal er morgen nog eens naar kijken.
Soms zijn de dingen in het leven, niet te bevatten in woorden !

http://www.rl-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Gaab: Ik gebruik 5.2, de laatste versie en redelijk vrij van bugs.

Benny: Photoshop gebruik ik niet. Is voor mij als hobbyist te duur in aanschaf. DXO trekt me ook al telkens een poot uit.....
Dus geen schakelen tussen programma's. Gewoon stand-alone LR 5.2. Kleurbeheer = srgb.

Het ligt zeker ook aan mijn vaardigheden. Moet maar eens naar de LR school :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Geelduikbootje,

Te begrijpen. :wink:

Als uitvoer, moet sRGB niet veel moeten uit maken. Dus als je een foto exporteert, zeg maar. Echter, wanneer je intern werkt, al dan wel of niet schakelt tussen Photoshop, kun je het beste in een zo hoog mogelijke werk/kleurruimte werken. Ik doe dat dan altijd in Profoto RGB en 16 bit. Pas bij het exporteren, bepaal ik of ik het in Adobe RGB of sRGB uitvoer. Adobe RGB voor drukwerk en sRGB voor het web.

Daarnaast blijf ik erbij, dat alles zo goed als mogelijk (kalibreren) geijkt móet zijn.

Dan nog iets over exporteren vanuit Lightroom: Als men een JPEG exporteert, doet men dat het beste in de hoogte kwaliteit, dus 100%. Een lagere export waarde gebruik ik nooit bij het exporteren van JPEG bestanden. Lager dan 100% (meer compressie) vind ik af te raden; geld ook voor 't web.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Dank voor jullie adviezen.
Ben nu aan het downloaden.....
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Gabriël succes.
Veel plezier met de ontdekkingsreis. Altijd weer een leuk moment.

Benny bedankt voor de toelichting. Ik ga m'n workflow aanpassen en photo rgb proberen. Ben benieuwd.
100% export is al standaard.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Gabriël, ik heb LR5 nog niet zo lang en kon binnen twee weken "upgraden" naar versie 5.2. Het is voor het eerst dat ik met LR werk en wat een verademing. Ik kom nog amper op CS6 en waarschijnlijk heb ik wat ik daar doe gewoon nog niet ontdekt in LR. Voor mijn zwartwit projectje maak er zelf een sport van om zoveel mogelijk in LR te doen. Bugs? CS6 is een keer vastgelopen toen ik weer wilde terugkeren naar LR, maar ik weet niet of dat nu aan LR os aan CS6 lag.

Ik ben wel het boek van Piet v.d. Eynde aan het doorlezen (Lightroom 5 ontmaskerd). Zonder zo'n boek zou ik waarschijnlijk heel veel mogelijkheden nooit hebben gezien.

Foto's bewerken en archiveren is ineens gewoon leuk geworden! Succes!!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Het is idd goed om er een boek naast te hebben, dat doe ik ook. En vergeet de uitleg op Adobe niet. Ik gebruik LR nu voor alles, behalve als ik met lagen ga werken.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Is dit een licentie voor een jaar of kan ik deze versie over drie jaar ook nog gebruiken?

Henriëtte
Anoniem 3

Bij mijn weten onbeperkt houdbaar...
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

OK. Bedankt voor het antwoord!!

Gr. Henriëtte
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

LR maakt inderdaad gewoon gebruik van een eenmalige licentie bij aanschaf.. Je zou het bij wijze van spreken over 20 jaar nog steeds kunnen gebruiken, al zal je dan andere uitdagingen hebben qua hardware en OS om die compatibel te houden :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar