Scherpstel punten wijzigen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Hallo allemaal ik heb een vraag over het wijzigen van een scherpstel punt.
Ik heb een 50D en als ik door de zoeker kijk zie ik links iets boven het midden,
een scherpstelpunt oplichten.
Hoe kan ik dit wijzigen in het menu.

MVG Rob
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Zie blz. 86 van de handleiding, beter als daar kan ik het niet uitleggen.... :wink:
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Gevonden dank je volgende vraag welk scherpstel punt kan ik als beste selecteren.
Ik doe veel aan natuurfotografie.

MVG Rob
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Degene die je wilt gebruiken?
Wat bedoel je met natuurfotografie? Wildlife? Bloemen? Landschappen? Dat maakt verschil. Maar aangezien alle focuspunten van de 50D van het cross type zijn, maakt het niet uit welke je gebruikt - ze zijn allemaal even goed.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Je kunt er voor kiezen om compositie te bepalen en dan het scherpstelpunt te selecteren wat bij het onderwerp zit wat jij het scherpst op de foto wilt hebben.
Of je kiest voor het gemak het middelste punt, stelt scherp op het onderwerp en met de knop ingedrukt kies je dan je compositie.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Addy101 ik doe veel landschappen en dieren wat bedoel je met cross type.
BartjeD als ik je goed begrijp kies ik mijn compositie en selecteer dan een van de negen scherpstelpunten.
En als ik landschappen fotografeer kies ik dan alle negen scherpstelpunten of alleen het scherpstelpunt in het midden.

MVG Rob
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

addy101 schreefCOLONMaar aangezien alle focuspunten van de 50D van het cross type zijn, maakt het niet uit welke je gebruikt - ze zijn allemaal even goed.
Dat klopt niet helemaal. Het centrale AF-punt is beter (mits icm f/2.8 of beter).
Auto focus
• 9-point TTL CMOS sensor
• All points cross-type for lenses of F5.6 or faster
• Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@sterrenstelsel: Quickguide to accurate EOS Autofocus
http://www.learn.usa.canon.com/app/pdfs ... kGuide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

De scherpstelpunten verander ik net zo makkelijk als het diafragma.
Het knopje en wieltje zijn ook zeer logisch onder duim en wijsvinger geplaatst.
Normaal heb ik de scherpstelpunten op automatisch staan. Bij het half indrukken van de ontspanknop zie ik welke geselecteerd worden. Zijn dit niet de juiste dan beweeg ik het toestel iets de kijk opnieuw. Grote kans dat er andere punten geselecteerd worden.
Je hebt echter ook composities waarbij dat zeker een verkeert punt geselecteerd wordt. Dan is het met de 50D dus heel makkelijk een ander punt te pakken.
Bij gebruik van een tele-objectief gebruik ik echter bijna altijd vast het middelste punt. En bij bijvoorbeeld vogels schieten zet ik de lichtmeting op spotmeting.

Groetjes Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Pieterr dank je voor de link is deze ook in het nederlands te krijgen.
Corwin ik citeer: Je hebt echter ook composities waarbij dat zeker een verkeert punt geselecteerd wordt.
Van het verkeerde punt heb ik veel last van met vogels deze zijn snel dus je hebt maar even de tijd voor een foto.
Welk scherpstel punt kan ik het best selecteren voor vogels.
Ik gebruik ook een tele-objectief voor vogels dit is een SIGMA 50-500 F5,6.
Is het mogelijk dat de 50D niet goed samen werkt met het Sigma opjectief.
Ik heb gehoord dat als je in autofocus stand foto,s maakt de autofocus er naast zit dus onscherp.

MVG Rob
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

De 50D werkt prima samen met een Sigma objectief. Ik heb zelf de de Sigma 80-400mm met OS.
Voor vogels gebruik ik altijd het middelste scherpstelpunt.
Houdt er wel rekening mee dat jouw Sigma 50-500mm niet het snelste objectief is.
Als autofocus niet op het punt staat die jij wilt maak je onscherpe foto's.
Als je objectief er steeds iets naast zit kunt je die (laten) calibreren. Bijvoorbeeld bij Chipclean in Heumen.

Groetjes Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Oke corwin ik snap mijn probleem ik zit er vaak naast met de autofocus dat is niet goed.
Heumen is vlak bij Nijmegen waar ik woon.

MVG Rob
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

maar er hoeft niets mis te zijn met je objectief hoor. Een wat trager teleobjectief maakt vogelfotografie een uitdaging...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

sterrenstelsel schreefCOLONBartjeD als ik je goed begrijp kies ik mijn compositie en selecteer dan een van de negen scherpstelpunten.
En als ik landschappen fotografeer kies ik dan alle negen scherpstelpunten of alleen het scherpstelpunt in het midden.

MVG Rob
Zelf geef ik de voorkeur aan het middelste scherpstelpunt. Eerst scherpstellen op het onderwerp, dan compositie bepalen en doordrukken voor de foto.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Los van het "probleem" van wanneer en welke autofocuspunt of punten te gebruiken..
( waar op de site van canon zelf trouwens ook heel veel info over te vinden is)

Als ik het zo lees denk ik dat het probleem van niet scherpe foto,s best meerdere oorzaken kan hebben...
Vraag is ook wat voor jou onscherpte foto,s zijn. En of eigen kennis en kunde groot genoeg zijn om onscherpte (altijd) te voorkomen en of het materiaal technisch gezien wel beter kan presteren.
Want een 100 % score met scherpe opnames is haast onbereikbaar.

Vandaar een aantal vragen en opmerkingen;
Welke autofocus instelling gebruik je voor bijv. Vogels in vlucht of bewegende dieren?

Nog los van mogelijke front/backfocus en snelheid van de AF en een niet razendsnele AF.
De sigma "bigma" staat niet echt bekend vanwege goede scherpte vol open. Boven 300 mm nog minder. Diafragma wat 2 stops knijpen helpt vaak al wat. Maar dan nog is het meer een veelzijdige lens dan kwalitalief een topper.

Om "eigen" bewegingsonscherpte en die van bewegend onderwerp te voorkoment zul je met veel tele (heel) snelle sluitertijden moeten gebruiken. Daarvoor heb je wel (veel) licht nodig, zeker om bij telestanden voldoende snelle sluitertijden te houden om eigen bewegingsonscherpte te voorkomen.
Bij stilstaande onderwerpen al, laat staan bij bewegende als vogels.
Stel je zit op 400 mm moet je met crop toch al snel minimaal 1/640 ste overhouden en/of je pan techniek moet heel goed zijn. Wat met een dermate zwaar objectief niet echt mee zal vallen.

Fotografeer je dan uit de hand of vanaf statief? Want dit objectief steady houden zal een hele kluif zijn.
Dan moet je je uiteindelijk je gebruikte af-punt ook nog lang genoeg echt op de vogel gericht zien te houden wil ie ook scherp kunnen stellen. En dat valt niet mee.

Samenvattend, zoek de oorzaak niet alleen in een af punt of meerdere.
Er is veel meer dat invloed heeft op een scherp resultaat.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 3

De sigma "bigma" staat niet echt bekend vanwege goede scherpte vol open. Boven 300 mm nog minder. Diafragma wat 2 stops knijpen helpt vaak al wat. Maar dan nog is het meer een veelzijdige lens dan kwalitalief een topper.
Dat is precies de reden waarom ik haar destijds van eigenaar heb doen wisselen.
Ik kreeg er, zelfs op statief, geen scherpe foto uit.

Verder denk ik dat Frank, ik citeer:
Als ik het zo lees denk ik dat het probleem van niet scherpe foto,s best meerdere oorzaken kan hebben...
wel eens gelijk kan hebben.

Gebruik de "bigma" altijd vanaf statief. Er zit geen stabilisatie op en ze is eigenlijk te zwaar om uit de hand te gebruiken. :wink:
Een reisje "Heumen" lijkt me overbodig.
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Ja veel info maar als ik het zo lees geen echt goede.
Ik ga de sigma niet verkopen ik moet het doen met wat ik heb.
Hoe kan ik het beste uit dit opjectief krijgen.
Dus welk diagrama of sluitertijd en scherpstelpunt en spotmeeting kan ik het beste gebruiken.
Dus voor landschappen en vogels apart de vier punten uitleggen.
Ik snap dat de sigma niet kwalitalief een topper is maar een topper 50-500 kost veel meer.
Voor mij was de sigma een gulde middenweg maar ik had niet verwacht dat de sigma zo slecht is.
Ik gebruik een manfrotto statief met een schommelhoofd van denro.

MVG Rob
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Tsja.
Veel info, maar geen echt goede..? Vreemde conclusie...
Niet echt dankbaar naar mensen die moeite nemen om te reageren ook.
Je vraagt een oplossing voor je problemen. Laat echter geen voorbeelden zien en ook geen gebruikte instellingen bij die problemen.
Wij moeten vervolgens maar gisse waar het foutgaat en vooral met zinnige en pasklare oplossingen komen voor iedere situatie..? Sorry, dit gaat mij toch wat ver hoor...

Je geeft zelf ook geen antwoord op mijn vragen voor informatie hoe jij het tot nu toe doet.
En stelt weer nieuwe vragen. Terwijl een deel van de antwoorden op die vragen al in mijn reactie staat.
En in de reactie van de anderen. Kwesrie van willen lezen en wat mee doen.

Een kort antwoord op je probleem en je vragen? Heel makkelijk;
Er zijn geen standaardwaarden voor iedere situatie. Punt.

Was het maar zo makkelijk. Of toch maar niet, werd de uitdaging om een mooie / goede plaat te maken een stuk minder... En de camera,s zijn al zo slim tegenwoordig.

Hieronder een wat langer antwoord als je echt zelf met de problemen aan de slag wilt;
Dat wiel welke instellingen de beste resultaten opleveren zul je toch echt in iedere situatie zelf uit moeten vinden. Net als ieder ander. Voorkauwen wat altijd het beste werkt bestaat niet.
Elke situatie is anders en vraagt weer andere instelliingen, net als elke lichtverandering.
Nog los van welk zelf bepaald en gestuurd eindresultaat je wilt behalen.

Als antwoord op je vragen, voor zover al mogelijk;

-Gebruik van autofocuspunten;
Varierend van geen (manuel focus) zoals bij macro of bijv. bij duisternis of bij weinig geen contrast in je onderwerp, tot gebruik van het maximum aantal punten voor grootste trefkans bij (snel) bewegende dieren. Waar, afhankelijk van bewegingsrichting en ervaring, echter soms 1 punt ook voldoende kan zijn. Iets wat naar je toe komt zal makkelijk volgen zijn dat iets dat van links naar rechts gaat tenslotte.

velen gebruiken 1 punts AF om zelf controle te houden waar de scherpte komt te liggen.
Zij stellen scherp op wat ze scherp willen hebben en maken dan met AF lock de beeldvulling zoals gewenst en drukken dan af,
Een andere manier is zoals je ontdekt hebt en ook de reacties laten zien, de beeldvulling te kiezen en je focuspunt anders te plaatsen / kiezen
Bij bewegende onderwerpen wordt dat echter een hele opgave en is back-up van meerdere focuspunten misschien handig en verstandig voor als het onderwerp uit het midden gaat..

-Lichtmeting gehele veld, centraal of punt;
afhankelijk van licht en contrasten in je beeldvulling en van wat jij daarbij goed wilt belichten.
Anderen kiezen er voor om zoveel mogelijk alles handmatig zelf te belichten om ook daarin zelf zoveel mogelijk invloed te hebben op wat gewenst is

- diafragma / sluitertijd (en iso);
Afnankelijk van (grenzen van) je materiaal en hoeveelheid beschikbaar licht, het onderwerp en gewenst resultaat. Daarbij rekening houdend met de belichtingsdriehoek en ruisprestaties van je camera,

- kwaliteit / gebruik van je bigma;
Hij is niet geweldig, maar zoals je zelf aangeeft een goede middenmotor.
Waar bij het juiste gebruik ook prima platen uit kunnen komen.

Zoals ik eerder al aangeef, als er licht genoeg is, bij voorkeur een groter diafragma gebruiken dan minimaal noodzakelijk. Hou, als er genoeg licht is om voldoende sluitertijden te halen zonder absurd hoog in je iso te moeten gaan bijv voorlopig eens F8 aan, ongeacht gebruikt aantal mm,s..
Dat zal de scherpte ten goede komen. Maar de (on)gewenste scherptediepte soms weer niet.

Waar je niet op reageert is op welke instelling je gebruikt je de camera/focuspunt(en) laten focussen bij stilstaande onderwerpen en/of bijv. vogels of andere bewegende dieren.
One snot, servo, focus..? Kan ook een wereld van verschil maken.
En dan laat ik zaken als ervaring, talent en zelfs voor heel goede fotografen vele fouten maken voor het lukt nog niet eens mee.

Mooier of makkelijker kan ik het niet maken? Dit alles proberen te beheerde is de kunst van fotografie.
Steeds inschatten en ervaren wat nodig is en je daaraan aanpassen.


En als je je met dit antwoord mog niet geholpen voelt wordt het misschien tijd toch meer specifiek per onderwerp in de theorie de duiken. Want als er iets een variatie aan kennis en kunde vraagt is het wel natuurfotografie in de breedste zin van het woord. En een specifieke workshop wil ook wel helpen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

sterrenstelsel schreefCOLONJa veel info maar als ik het zo lees geen echt goede.
geen echt goede...? Volgens mij krijg je heel wat prima tips!!

Denk eerder dat je misschien even je theorie moet opfrissen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Ik zie al wat ik verkeerd heb geschreven ik bedoel de info over de sigma niet over jullie deze is goed hoor. :oops:
Ik moet alles even goed doorlezen en vragen opschrijven want ik neem tekst langzaam in mijn op.

MVG Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar