Sinterklaas / Kerstkadootje voor mijn vrouw

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Hallo! Ik ben een gepensioneerde Nederbelg in de Ardennen. Mijn kennis van fotografie is stil blijven staan bij de analoge spiegelreflex camera's.

Mijn vrouw daarentegen is met hart en ziel verslaafd aan de digitale fotografie. Vooral om onze windhonden, ook bij rennen en in de vrije natuur, te fotograferen.

Daarom heb ik enkele jaren geleden een EOS 50D voor haar gekocht, met een EF 75-300 f4 / 5.6 IS objectief. Over het algemeen ging dit prima, maar soms, en niet alleen bij burst, zijn sommige foto's onscherp. Een heel enkele keer lukte het helemaal niet om een foto te maken. Als instellingen gebruikt ze meestal Tv, 1/640 tijd en ISO 100-800, afhankelijk van het weer. Zij gelooft hier heilig in ;-)

Vorig jaar heb ik haar voor Kerst een nieuw objectief EF 70-200 f2.8L IS ll USM gegeven. Over het algemeen geeft dit prima resultaten, maar soms blijven bovengenoemde problemen bestaan. Soms is een hele reeks foto's scherp, met er tussenin een onscherpe.

Ik vraag mij af of het misschien tijd is voor een andere camera body. Daarbij zit ik te denken aan de 7D. Ik zou heel graag jullie advies hierbij hebben. Ik hoor dat er mss alweer een nieuwere versie uitkomt. WiFi is daarbij minder belangrijk dan een perfecte AF. Hij moet natuurlijk wel passen bij het nieuwe objectief.

Bij voorbaat vriendelijk dank!

Henk
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vraag mij af of die onscherpte wel aan het toestel ligt. Dat lijkt mij niet voor de hand liggend. Zoals ik het zie gebruikt uw vrouw niet altijd de juiste instellingen. Je kunt niet altijd voor 1/640 kiezen. Elke onverstandigheid vraagt een andere instelling van de camera.

Gr. Henriëtte
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

AF van de 7d is veel beter als de 50d dus daar zit wel een vooruitgang in.
De vraag is alleen komt de onscherpte door een misfocus van de camera of van de bediener :)
Welke focuspunt gebruikt ze? Of staan ze allemaal aan?
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi Henk,

't is leuk dat je, je vrouw een mooi cadeau wilt geven maar als je op zoek bent naar een camera waarbij elk schot 'raak' is kan ik je beloven dat je die niet gaat vinden.
Ikzelf heb ook het hondenrennen ontdekt en ik heb toevallig 1 wedstrijd gefotograffeerd met een 50d en 2 met een 5d mark III en onscherpe foto's blijf je houden.
Het is gewoon een heel lastig onderwerp om te fotograferen en vraagt heel veel van de fotograaf.
Ik denk dat, dat daar meer te behalen is als met een nieuwe body.
Al heb ik geen idee wat het 'niveau' van je vrouw is.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eriklo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2013 15:43
WoonplaatsCOLON Lochem

Niets aan bovenstaande adviezen toe te voegen.

Behalve dat het extreem gevaarlijk is om tegen een vrouw te zeggen dat ze een nieuwe body nodig heeft, zelfs in de kersttijd.
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Exact om die reden heb ik ook geschreven "camera body" ;-) @jjas: De AF stond op één punt, in het midden. We zijn nu aan 't proberen met alle 9 punten aan. Welke stand is optimaal? @Stafford: mooie renfoto op je site! @ jonggolde: Geruststellend dat het wss niet (alleen) aan de hardware ligt...

Mocht ik toch iets aan die body willen doen, is de D7 dan de optimale keus, beneden de 1500 Euro? Of beter even wachten op weer een nieuwe opvolger? Wifi en GPS hoeft absoluut niet, maar dat zal wel onvermijdelijk zijn.

Vriendelijk dank voor alle reacties zo ver!

Henk
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Is een 7d huren niet een optie?
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Nee, dat lijkt mij niet..
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allereerst welkom.

Bij dit soort "problemen" is het altijd fijn om voorbeeldfoto's te laten zien (zowel geslaagde als niet/ minder geslaagde)
Met daarbij de gebruikte instellingen. Waarbij in dit geval zeker ook de gebruikte AF instelling, niet alleen het aantal geselecteerde/gebruikte AF punten. Dus maakt ze gebruik van one shot / AI Focus of AI servo autofocus?

Maar ik ga mee met een deel van de vorige reacties.
Heilig geloven in een vaste sluitertijd en die sluitertijd standaard als voorkeurstand gebruiken is al een behoorlijk afwijkende geloof.
1/640 klinkt snel, maar als onderwerp en jezelf in beweging zijn valt dat reuze tegen.
Bovendien bepaalt de camera dan de scherptediepte in je foto. Dus wat er nog meer allemaal zichtbaar is op met name de achtergrond.
Dat wil je eigenijk niet. Nog los van het feit dat die dan ook vaak bewogen is en het plaatje onrustig maakt.

Je vrouw wil (zeer snelle) actie scherp vastleggen. Dus de beweging bevriezen, anders krijg je geen aangename scherpte.
Dan wil je meestal juist graag een zo snel mogelijke sluitertijd.
Je diafragmavoorkeuze gebruiken, zo groot mogelijk diafragma instellen en hoog in je iso gaan zitten geeft de camera de mogelijkheid zelf de sluitertijden te kiezen en gebruiken. En de scherptediepte blijft altijd gelijk.
Ga daara eens kijken bij welke sluitertijden de beste resultaten behaald worden, kan ze daar desgewenst vervolgens verder mee oefenen.
Bijv. bewust wat langzamer gaan zitten om toch wat beweging in de aktie te krijgen.

Wat focuspunten betreft, weet niet precies welke mogelijkheden die camera heeft.
Maar bij gebruik van 1 punts AF is de "tref"kans op het onderwerp wel erg klein.
Als het kan in ieder geval rondom het middelste punt wat extra ondersteuning inschakelen.

Overigens, helemaal niets is met de 70-200 II, hoor, integendeel.
Maar goedkopere alternatieven (en ook lichter in gewicht en dus handzamer bij actiefotografie) hadden hier ook afdoende alternatief kunnen zijn. Dan had je er voor hetzelfde geld gelijk een 7D bij kunnen kopen. Maar dat terzijde.
Hoewel de AF daarvan idd iets beter is, ook daar komt een stuk techniek, kennis en kunde van de gebruiker bij kijken.
Maar zelfs met duurste/beste materiaal en bergen kennis en kunde haalt bijna geen enkele actie fotograaf een 100 procent score hoor.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Belsat schreefCOLONMocht ik toch iets aan die body willen doen, is de 7D dan de optimale keus, beneden de 1500 Euro?
De nieuwe 70D is ook een prima optie.
http://tweakers.net/pricewatch/339883/c ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cpn.canon-europe.com/content/pro ... eos_70d.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Heel hartelijk dank voor alle wijze adviezen! Een groot deel daarvan herinner ik me nog van de analoge fotografie. Maar vooral de mogelijke sluitertijden lijken veel korter geworden. Mijn vrouw gebruikt vaak de burst mode met AI servo autofocus. In tegenstelling tot wat ik suggereerde varieert ze de sluitertijden wel degelijk.

We gaan hiermee aan de slag en ik begin me te realiseren dat het "probleem" eigenlijk wel meevalt. Het merendeel van de foto's is namelijk wel scherp en inderdaad is een 100% score niet reëel.

Nu duidelijk is geworden dat de hardware kennelijk niet het eerste probleem is heeft een nieuwe body geen haast. Kerst is nog wel even weg maar soms is iets nieuws gewoon toch wel leuk. Daarbij heeft jullie advies goed geholpen, dus wie weet...

nogmaals bedankt, Henk
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als ik foto's maak komt het zelden voor dat 100% naar mijn zin is. Ik schat dat zo'n 10% in de prullenbak verdwijnt. :) Ik stel zelf ook het liefste handmatig scherp met mijn hand constant aan de ring.

Gr. Henriëtte
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Aan het gebruikte materiaal zal het niet liggen, die 70-200 staat hoog aangeschreven en de 50D heeft mechanisch gesproken ook een goede snelheid.
Echter, de 50D komt je verder niet te hulp. Er zijn 9 stuks AF-punten waar je er hierbij maar één van gebruikt, het middelste punt dat bij f/2.8 een hogere gevoeligheid heeft. Er zijn geen hulppunten rond het middelste punt.
Je zal goed moeten mikken, opletten dat je vooral door het centrum van de zoeker naar het onderwerp kijkt. Telkens wanneer je naast het onderwerp zit bij afdrukken dan stelt de cam scherp op de achtergrond, een stukje verder. Bij volgen in de servostand breng je de cam dan ook van de wijs door opeens het "onderwerp" een stuk naar achteren te plaatsen.

Een tweede punt is een burst schieten, het is hier laatst nog genoemd. Mijn ervaring is nog van een 40D (zelfde AF-punten) met 17-55 en 70-200. AF-servo werkt met één schot, maar met de vinger continue op de ontspanknop raakt de fotograaf het zicht op het onderwerp dermate kwijt dat je dat ene middelste puntje vaak niet meer goed gemikt hebt. En de cam daarmee weer de weg kwijt is. Beter één goede plaat dan een stuk of zes de prullenbak in.
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Als ik het goed begrijp is dit een pleidooi om toch de 7D of de 70D te overwegen? ;-) Met een groepje AF punten in het midden dus?

Ik neig dan naar de modernere 70D. Terecht?

Ciao, Henk
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Nee, een camera weet in principe toch niet wat jij fotografeert en wat jij scherp wilt hebben. Je moet gewoon goed goed mikken en als je manueel scherp stelt heb je geen enkel probleem. Het is beslist niet de camera die een goede foto maakt maar nog altijd de fotograaf.

Henriëtte
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Vergeef svp mijn onwetendheid, maar manueel scherp stellen lijkt me toch een beetje lastig bij rennende windhonden, zeker in het vrije veld. Overigens heb je dan ook geen AF nodig, toch? ;-)

Prachtige natuur foto's trouwens, op je website!

Ciao, Henk
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Met vliegende vogels en/of libellen stel ik altijd met de hand scherp. Zoals ik al zei met mijn hand continu aan de scherpstelring en het is gemakkelijker om zo scherp te stellen dan dat je constant met dat ene kleine puntje je onderwerp op de juiste plaats moet volgen. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Gr. Henriëtte
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

Ja, ik begrijp het best wel een beetje en ik vind het knap dat je dat kunt. Maar om mijn vrouw daarvan te overtuigen.... Wel leuk om ook een ander point of view te horen dan alleen technisch steeds betere camera's :-)

Ciao, Henk
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Belsat schreefCOLONVergeef svp mijn onwetendheid, maar manueel scherp stellen lijkt me toch een beetje lastig bij rennende windhonden, zeker in het vrije veld. Overigens heb je dan ook geen AF nodig, toch? ;-)

Prachtige natuur foto's trouwens, op je website!

Ciao, Henk
waarom manueel, ales een camera dit veel en veel sneller kan, ok bij statische objecten kan dit prima werken, maar rennende windhonden ?

Wat ik doe bij Servo AF en in burst, is ervoorzorgdragen dat het object perfect in het midden zit elke keer, daarbij iets meer ruimte eromheen overlaten als ik normaliter doe, vervolgens it object al schietend volgen, daarna op de compueter maak ik door middel van een mooie crop er wel een passend plaatje van, vandaar de ruimte eromheen, zo kun je toch een mooie compositie maken van een foto en heb je veel kans op scherpe opname's.

Dus met een 50D is dit prima te doen, ook de lens die je erbij hebt is uitermate geschikt hiervoor.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Belsat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2013 10:48

@Closeshooter: Dat is exact de manier waarop mijn vrouw het ook doet :-) Maar heb je daarbij de AF op 1 punt of alle 9?

Ciao, Henk
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar