Deanne

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Mijn eerste post met foto's op het forum...

Als fanatiek badminton-fotograaf wil je natuurlijk ook wel eens wat anders dan alleen maar actiefoto's vastleggen.
Vandaar mijn uitstapje, een fotosessie met Deanne (geen badmintonster) van afgelopen zaterdag.

De foto's zijn gemaakt in mijn "thuis-studio" Dat wil zeggen, al het meubilair aan de kant, achtergrondsysteem met papierrol neerzetten en de boel instellen.
Ik heb gebruik gemaakt van 2 flitsers (links en rechts van model) met beide een doorschietparaplu.

Graag jullie opbouwende kritiek. Die is er vast wel en ik hoop daar het een en ander van op te steken. :wink:

Gr. René

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Foto 3:
Afbeelding

Foto 4:
Afbeelding

Foto 5:
Afbeelding

Foto 6:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat heb je rondom het haar van de eerste foto gedaan? Dat is niet zo goed gelukt denk ik.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

De achtergrond geprobeerd wat lichter te maken, niet helemaal mooi dus.. :cry:
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hoi René,

Allereerst vind ik dat je een leuke serie hebt neergezet! Je hebt inderdaad wat problemen met de achtergrond, dit is moeilijk achteraf te corrigeren wat helaas erg duidelijk te zien is in foto 1 :D

Je krijgt een betere witte achtergrond door deze separaat met een lichtbron te belichten. Als je op google zoekt... Bijvoorbeeld dit artikel.

Verder denk ik dat je de huid nog wat kunt nabewerken om oneffenheden te verwijderen. Je wilt wel dat je model perfect op de foto staat natuurlijk;)

Een mooi model met redelijk geslaagde uitdrukkingen! Hier kun je, samen met je model, nog aan werken:)

Het smaakt in ieder geval naar meer!
Groet, Marco

Flickr
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie en de link, aardig wat leesvoer :)

Om de achtergrond goed te belichten vrees ik dat ik nog een 3e flitser nodig heb (gezien het voorbeeld).
Zit nu nog wel te twijfelen of ik dan verder moet gaan met paraplu's of met een nog aan te schaffen softox (op mijn flitser). Dan heb ik het over de achtergrond met 2 flitsers en model met 1 flitser te belichten.

De huid had ik al aardig "verzacht" maar kan nog wel beter zie ik nu ook...

Het smaakt mij ook in ieder geval naar meer. :!:
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooie serie, helemaal niet slecht gedaan. De bewerking van de achtergrond is inderdaad niet helemaal goed uit de was gekomen..jammer.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Prima uitstapje, mooi natuurlijk model. Mooi scherp ook.

Voorkeur voor 2, leuke compositie en 3, mooie blik.
De oneffenheden op de huid (met name 2) idd voor het verzachten even opschonen.
zal door het model zeker gewaarderd worden.

De technische kant;
De belichting is best goed, maar vrij vlak. Heel veel portretten worden echt met maar 1 flitser grmaakt.
Wordt het resultaat gelijk wat spannender belicht ook.
Kun je de 2e voor de achtergrond gebruiken. Met eventueel een refector aan de "donkere" zijde.
Hoewel een spierwitte achtergrond voor mij persoonlijk zeker geen vereiste is.

Een aantal zouden net iets ruimer in het jasje mogen zitten trouwens.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

@Judith, bedankt voor je reactie, achtergrond is een vd verbeterpuntjes :)

@Frank, ook bedankt voor je feedback en tips. Belichting is idd vrij vlak, wil eerst dit (redelijk) onder de knie hebben. In ieder geval leuk om er mee door te gaan en ook om met andere licht-opstellingen te gaan spelen.

In november ga ik een workshop model-fotografie volgen, hoop daar natuurlijk ook een en ander van op te steken.

Gr. René
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer je maar twee lampen hebt, dan is een witte achtergrond erg lastig te maken. Hoewel het met één enkele lamp en een fatsoenlijke softbox ook wel kan. Als je wilt kan ik wel een voorbeeld plaatsen van een foto met witte achtergrond die met één lamp is gedaan. Maar voor het makkelijke is twee lampen op je achtergrond toch wel prettiger.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Heb inderdaad maar 2 lampen (speedlite 430EX II en 600EX-RT) die ik met doorschiet paraplu's gebruik. Ben benieuwd naar je foto en hoe je opstelling dan is om de achtergrond ook goed te belichten. En over welke "fatsoenlijke" softbox heb je het dan (1 die ik met mijn speedlites kan gebruiken?)

Ben de komende 3 dagen in Disneyland Parijs dus kan even niet kijken/reageren :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is niet spierwit in de achtergrond en let even niet op de compressie:

Afbeelding

Deze is gemaakt met een octabox van 1.5m aan de linkerkant (zie de schaduw ook)
Flitser was een 500Ws maar geen idee meer welk vermogen er gebruikt is. Maakt ook weinig uit, zet je hem dichterbij heb je minder nodig, en andersom.

Met een 600EX en een doorschietparaplu zou je even moeten kijken hoe het uitkomt. Een paraplu of softbox maken elkaar ook niet het verschil in dit geval.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Bedankt voor je reactie Jeroen.

De achtergrond is in ieder geval witter dan op mijn foto's...

Ga kijken of ik met deze opstelling ook betere resultaten krijg :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

je kunt natuurlijk ook je 430 achter je model zetten en die op de achtergrond laten flitsen. Je flitser zie je niet omdat die verborgen staat achter je model. Kun je toch weer een hoop licht op je achtergrond krijgen.
Je 600 dan als hoofdlicht gebruiken en eventueel een reflectieschermpje erbij om de schaduwzijde in te lichten en dan ben je ook weer een aardig eind
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
shuttle-shooter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2013 22:14

Ik heb dat vorige week (in te weinig tijd) geprobeerd om 1 flitser op de achtergrond (achter model) te flitsen, maar kreeg naar mijn zin de achtergrond niet licht genoeg of maar deels belicht er op...

Ben er nog niet achter hoe dicht de flitser dan tegen de achtergrond moet, de hoogte en of die recht vooruit of schuin naar boven moet flitsen.. :roll:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar