Canon 70-200mm f2.8 L USM of Canon 70-200mm f4.0 L IS USM?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ind0tje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010 17:43

Hallo iedereen,

Na twee jaar gebruik te hebben gemaakt van de Canon 70-200mm F/4 USM, wil ik gaan kijken voor een opvolger. Ik gebruik de lens vooral voor sport (motorcross) en heb hem altijd met veel tevredenheid gebruikt.

Nu twijfel ik tussen de 2.8 zonder IS of de F.4 met IS.

Soms als het wat slechter weer is, of het wordt wat donkerder later op de middag, dan moet ik gelijk wat hoger in de ISO's. En dat wil ik eigenlijk beperken. Ook wil ik misschien naast alle motorcross foto's beginnen met portretten.

Welke van deze twee objectieven zouden jullie mij aanraden en waarom?

Groeten Davy
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Als ik je verhaal zo lees de 2.8 aangezien die als enige van de 2 er voor kan zorgen dat je ietsje minder hoog in de iso moet.
Maar mis je verder ook iets aan de f4 non is?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Eigenlijk dezelfede vraag als mijn voorganger...

Als je naar tevredenheid je huidige materiaal gebruikt, prima lens ook, waarom dan honderden euros besteden? Om een enkele keer misschien wat ruis te voorkomen?

Met een 2.8 win je idd 1 stop. 1 tandje hogere iso zal het verschil ook niet maken.
Maar je wint daarnaast ook gewicht. De F4 beweegt toch net iets makkelijk bij aktie.
Maar 2.8 maakt het schieten van een aktiefoto met aangename scherpte(diepte) ook net weer wat lastiger.
Gezien je onderwerp zie ik de meerwaarde van IS niet. Ook niet voor portretten.
Ik zou de centjes in de pocket houden. Of, als je die nog niet hebt, een leuke lens kopen voor naast de 70-200. Bijv. Een 85 mm 1.8.
Scherp, snelle AF en lichtsterk. Naast een prima lens voor portretten (en andere dingen) ook voor motorcros te gebruiken als korte tele als het idd wat donkerder is.
Kun je nog onder de 2.8 langer moet.
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 29 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Davy,

Al een poosje bezig met de 2.8 non is versie, super lens en heel snel. Beetje soft op 2.8 akelig scherp op 4.0 waar je vooral met motorcross goed mee uit de voeten kunt.
En als het licht het een beetje laat af weten is 2.8 een noodzaak.
Als je later iets meer tele wilt hebben en een extender 1.4 er tussen koopt komt dat ene stopje ook prima van pas.

Gr Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Huur beide objectieven een dag/weekend en test zelf uit welke je het beste bevalt.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONHuur beide objectieven een dag/weekend en test zelf uit welke je het beste bevalt.
+1
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Moet je de ISO waardes verhogen omdat anders je teveel trilt met de camera of om actie te bevriezen? Als het dat laatste is en niet het eerste dan win je met IS niets wat betreft je ISO waardes. De IS stelt je in staat met langere sluitertijden te werken, maar als je die sowieso niet gebruikt... tja.
Het huren van de lenzen lijkt mij ook een goede, alleen zullen ze waarschijnlijk allebei niet te huren zijn. Wel de 70-200 2.8 IS of IS II, zet je de IS uit en laat je de scherpte buiten beschouwing. Ga je wel het risico lopen dat je zo'n eentje wilt ipv een 4.0 IS of een 2.8 non-IS :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Of steek het geld in een camera met betere hogere ISO's.
Ik zie dat de 70D meer dan uitstekend te gebruiken is bij ISO 1600.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ind0tje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010 17:43

Zoveel reacties had ik nog niet verwacht, na een dag. Wat het eigenlijk is, dat ik foto's zie die met een 2.8 objectief zijn gemaakt en dat je een veel mooiere scherpte diepte krijgt wat natuurlijk ook logisch is. Maar zo springt de motor altijd mooi naar voren op de foto, en wordt de achtergrond mooi onscherp.

Wat Frank aangeeft zou ik ook kunnen doen, bijvoorbeeld een prime kopen die lichtsterker is.

Ik heb pas de 50D gekocht, en heb nu maar twee objectieven. De 50mm 1.8 en dan de 70-200mm F4.0 USM. Dus om nu een nieuwe body te kopen is geen optie.

Het huren van een 2.8 versie zou ook een goede optie zijn om gewoon al te proberen en om te kijken of het wel te doen is, om heel de dag met die lens te werken. Omdat ik toch vrij veel rond loop langs de baan/circuit, in dat opzicht zou de F/4 IS USM een betere optie zijn omdat deze een stuk lichter is qua gewicht.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

voor cross is de 85mm indd goed te gebruiken.
Maar je moet er vrij dichtbij komen, voor het beste resultaat.

voorbeeld cross
http://farm4.staticflickr.com/3776/9537 ... 43fe_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je ooit de kans hebt.
voorbeeld race
http://farm6.staticflickr.com/5547/9576 ... fcc1_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb de 70-200 ook in de planning zitten.
Ik denk, dat de 2.8 zonder en de F4 met stabilisatie elkaar niet veel zullen ontlopen.
Zou je een convertor gaan gebruiken, dan lijkt de 2.8 me ietsie slimmer.
Dat is wat ik denk hé, kan er ook compleet naast zitten. :mrgreen:
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

2 opmerkingen over de 70-200 4.0 versus 2.8:

- Het klopt dat je bij 2.8 minder scherptediepte hebt. De AF van je camera moet kwalitatief heel goed zijn. Is die dat niet dan heb je de scherpte precies in het verkeerde vlak.

- Onderschat het meer gewicht van de 2.8 versie t.o.v. de 4.0 versie niet. Ik heb beide objectieven en grijp nog wel eens naar de 4.0 versie vanwege het lagere gewicht.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
ind0tje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010 17:43

Dan is de F4.0 IS USM eigenlijk de beste keus. Want ik heb een keer de 2.8 zonder IS kunnen gebruiken, en die vond ik redelijk zwaar. Maar die ben ik natuurlijk ook niet gewend.

Klopt het trouwens ook dat alleen de IS versies weather sealing hebben?

Met die 85mm moet je wel dichtbij de baan kunnen inderdaad, en bij de meeste wedstrijden en GP's zit er toch een aantal meter tussen.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ja, alleen de IS versies zijn weathersealed. Al meende ik dat Bryan Carnathan van 'the digital picture' wist te vertellen dat de knoppen op de 2.8 non-IS wel gesealed waren. Er zit alleen geen pakking achterop het objectief waarmee hij afsluit op de body.
Maar... weet niet wat je van plan bent met de sealing, maar een 50D is niet (volledig) gesealed.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Dan is de F4.0 IS USM eigenlijk de beste keus. Want ik heb een keer de 2.8 zonder IS kunnen gebruiken, en die vond ik redelijk zwaar.
Dat gewicht ben je straks vergeten als het licht minder word, vooral omdat de 50D al geen iso beest is heb je die 2.8 hard nodig denk ik.

Gr

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
ind0tje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010 17:43

Ik zal is gaan kijken of ik van iemand een 2.8 zonder IS kan lenen hier in de buurt. Voor zover iedereen bedankt voor de informatie! Als ik heb besloten welke lens het wordt, laat ik het hier weten.
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Ik lees even mee! Heb zelf ook de 50d en twijfel ook nog tussen deze 2! Ben benieuwd wat je hebt besloten en waarom ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar