40D kapot, wat nu?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Al enige tijd zijn mijn foto's nét niet helemaal scherp meer. Erg vervelend, aangezien ik niet echt kon vinden wat het was. Het maakte niks uit welk objectief ik gebruikte, een standaardlensje of een telelens: steeds hadden mijn foto's hetzelfde probleem. Maar goed, aangezien ik toch al van plan was in de winter/voorjaar van 2014 een nieuwe camera te gaan kopen, vond ik het niet de moeite waard om de camera op te sturen.

Toen ik een paar weken geleden op vakantie ging naar Venezuela, deed mijn camera het behalve dit probleem gewoon prima. Gedurende de vakantie merkte ik echter nog een probleem op: af en toe als ik de ontspanknop indrukte, gebeurde er niks. Mijn camera stelde niet scherp en maakte ook geen foto. Uit reflex druk je nog een keer en ook dit werkte niet. Pas als ik de knop wat langer indrukte, maakte hij uiteindelijk 2 of 3 foto's direct na elkaar. En dan kon ik weer vrolijk verder fotograferen. Op de momenten dat de ontspanknop niet werkte, kreeg ik verder geen error. Ook kon ik gewoon door de zoeker blijven kijken.

Op vakantie maakte ik voornamelijk foto's van landschappen. Echter fotografeer ik 'thuis' vaak paarden en honden, ook in actie. Tijdens een fotoreportage gister merkte ik dat mijn camera het weer niet helemaal goed deed. Tijdens de actiefoto's liep hij weer regelmatig 'vast' (als je het zo noemen wil). Ik kon de ontspanknop weer niet echt goed indrukken en er werd dus ook geen foto gemaakt. Na een minuut of 10 waarin ik regelmatig de knop niet in kon drukken, deed hij het weer redelijk. Tijdens de rest van de fotoreportage (ongeveer een uur) heb ik nog maar een paar keer het probleem gehad dat de ontspanknop het niet deed. Uiteindelijk zijn de foto's nog redelijk scherp geworden, maar toch nog een tikkeltje minder scherp dan voorheen.

Toch baal ik wel een beetje van dit probleem. Ik vermoed dat er een contactje los zit en zou dit graag willen laten maken. Maar is het nog wel de moeite waard? De winkel waar ik mijn camera heb gekocht, wil niks kwijt over de mogelijke kosten van deze reparatie. Gelukkig heb ik nog wel een eventuele reservecamera (350D) die ik in deze periode kan gebruiken.

Maar goed, aangezien ik dus ook al op het punt stond om een nieuwe camera aan te schaffen, weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen. Zal ik de 40D laten repareren? Ik verwacht dat ik voor het bedrag van reparatie dezelfde camera ook wel tweedehands kan kopen. Of zouden de reparatiekosten meevallen? Of toch maar meteen voor een nieuwe camera gaan? Mijn budget is ongeveer 1000 euro, maar ik koop liever in 1x de juiste camera dan 2x een 'halve'. Dus als hij iets meer kost, zou dat op zich niet zo'n probleem zijn. De camera's binnen mijn budget zijn op dit moment de 60D, 70D en 7D. Lenzen heb ik genoeg, dus een losse body is voldoende. De 60D is op dit moment erg gunstig geprijsd, maar toch alweer 3 jaar oud. Aangezien ik wel erg serieus bezig ben met fotograferen, vind ik het eigenlijk zonde om deze camera te kopen. De 7D is ook alweer 4 jaar oud, maar heeft zich wel al goed bewezen in de loop der jaren en is op dit moment ook voor zijn doen redelijk gunstig geprijsd. Voordeel van zowel de 60D als de 7D is dat ik ze bij wijze van spreken dit weekend nog kan bestellen en volgende week alweer kan gebruiken. De 350D is niet slecht, begrijp me zeker niet verkeerd. Maar als je de 40D gewend bent en eigenlijk alweer toe bent aan wat 'meer', dan is de 350D toch wel even een achteruitgang.

Een andere mogelijkheid is de 70D. Een camera met nog veel 'onduidelijkheden', omdat hij nog niet in gebruik is genomen door consumenten. Daarnaast is hij nog redelijk duur: even duur als de 7D nu kost. Eigenlijk wilde ik voor deze camera gaan sparen en ik hoopte dat hij tegen het voorjaar al flink in prijs zou zijn gezakt. Op papier ziet het eruit als een goede camera en voor mij is het wel een voordeel dat er een nieuwe sensor in zit. Maar hoeveel zou ik hier daadwerkelijk van merken? Is het het prijsverschil met de 60D echt waard? Een groot nadeel voor mij: de camera kan pas geleverd worden begin september. Ten minste, zo mailde een grotere fotozaak mij. Aangezien er toch wel een aantal fotoreportages op de planning staan komende 3 weken, zou dat voor mij wel een 'nadeel' zijn. Maar goed, zoals ik eerder al zei: liever in 1x een goede camera kopen dan 2x een 'halve'. Dus als het het geld waard is...

Of zou het de moeite waard zijn om tweedehands nog een camera op de kop te tikken voor 150-200 euro? Dan zou deze kunnen dienen als hoofdcamera tot ongeveer de lente en dan zou ik daarna bijvoorbeeld de 70D kunnen kopen, want ik verwacht dat die tegen de lente toch wel zo'n 100-200 euro goedkoper is. Dan zou ik mijn 40D niet hoeven te laten repareren (misschien kan ik er nog wel iets voor krijgen via Marktplaats?) en heb ik toch een reservecamera, ook voor in de toekomst als mijn toekomstige camera stuk gaat.

Ik weet het gewoon even niet meer. Ik baal er flink van in ieder geval. Als de 70D nou een half jaar eerder op de markt was gekomen, was het makkelijk geweest voor mij. Dan was ik meteen voor deze camera gegaan en zou ik die volgende week in huis hebben bij wijze van spreken. Kunnen jullie mij advies geven of helpen?

Note: mijn 40D heeft ruim 2 jaar geleden een nieuwe sluiter gekregen. Het aantal kliks is dus niet zo hoog als andere camera's die even oud zijn (verwacht ongeveer 40.000-50.000, zal het snel even testen op mijn pc).
Laatst gewijzigd door 2 op SSDesign, in totaal 16 keer gewijzigd.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik zou tot begin 2014 wachten en een nieuwe 70D kopen, zoals je zelf al van plan was. Die zijn tegen die tijd te koop voor onder de 1000 euro.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Die nieuwe sensor is leuk maar hoe staat het met je sluiter?
Wat de reparatie betreft, bel rofa in den haag eens op, misschien valt het erg mee wat betreft de kosten.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Slim om rofa eens op te bellen ja. Bedankt voor de tip, had ik nog niet aan gedacht...

En de sluiter is nog goed ja :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Met mijn 30D hetzelfde probleem van de ontspanknop en af en toe niet pakkend instelwieltje.
Deze unit vervangen bij Rofa ging iets van 125 euro kosten ex verzend en dus niet echt de moeite voor zo'n oud beestje.
Blijft goed te bedienen met de grip. Als er ook nog een focusprobleem bijkomt lijkt het me echt te duur worden.
Voor 590 euro heb ik toen een nieuwe 60D gekocht (cashbackactie) en dat is toch een flinke stap vooruit voor mij.

gr
Frank
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dit is een redelijk bekend probleem, zeker voor de 40D.
Het ontspancontact heeft vaker last van wat oxidatie, waardoor die idd af en toe (en steeds vaker) hapert. (Of opgehoopt vuil) Dus niet altijd een duur technisch defect.

Wat vaak (langere tijd) helpt is de camera even uit zetten.
Eventueel ook de lens even demonteren voor het gemak.

Daarna royaal met ferm ingedrukt gehouden ontspanknop de knop (of naruurlijk de camera zelf) een keer of 20 ronddraaien en dan nog eens omg. dat zelfde aantal de andere kant op.
Vaak is het ongemak daarmee voor een tijdje opgelost.

Zeg niet dat het dit zeker is, maar proberen kan tenslotte kwaad en mogelijk kun ke weer tijdje zorgeloos vooruit...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Pff, een bekend probleem met de 40D ja? Mijn 40D is volgens mij een typische 40D dan, aangezien hij eerder ook al een kapotte sluiter heeft gehad waardoor ik steeds error 99 kreeg. Zucht...

Ik ga Rofa volgende week eens bellen, maar als de reparatiekosten rond de 150 euro komen (met verzendkosten en zo) vind ik dat toch wel aardig veel voor zo'n 'oudje' ja.

Het trucje van Frank zal ik volgende week ook eens proberen, wie weet helpt het. Zou wel een leuk trucje zijn als het echt waar was :D
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Contact gehad met Rofa. Deze verwachten dat het ongeveer 100 euro gaat kosten om het contactje te repareren inclusief terugsturen. Twijfel twijfel...

Bij de winkel waar ik mijn camera heb gekocht worden er bedragen genoemd van ruim 150 euro. Dan wordt het gemaakt bij Canon...
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Rofa is absoluut een betrouwbaar adres om hem te laten fixen (geen aandelen.... wel eigen ervaring en lees de ervaringen op internet), daarvoor hoeft hij echt niet naar Canon.
Als het 100 euro kost krijg je weer een goed functionerende camera terug waar je nog een hele tijd mee kan fotograferen en de tijd voor een andere mooi kan overbruggen.
Mij lijkt het de investering wel waard, zeker als je hem goed wilt verkopen na aanschaf van een nieuwe 70D.
Succes met de beslissing !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mijn tip al geprobeerd?
Is helemaal gratis en heeft en meerderen centjes uitgeven bespaard...
Incl. mezelf, heb dit ook gehad en zo opgelost met mijn 40D destijds...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Frank, nog niet geprobeerd nee. Ik moet zeggen dat ik zaterdag bijna de hele dag gefotografeerd heb, en eigenlijk niet één probleem heb gehad. Nog even vergeten te melden door alle fotodrukte :) Maar goed. Dat vind ik ook het lastige als ik hem op ga sturen. Ik heb het probleem nog niet heel vaak gehad, maar dus al wel een paar keer. Komende 2 weken kan ik hem sowieso niet opsturen, dan heb ik hem nog nodig voor een stel fotoreportages. Maar in september heb ik wel 2 of 3 weken dat ik hem niet ga gebruiken, dus dan zou het wel kunnen. Het is in ieder geval fijn als ik een back up heb, ook in de toekomst. Verkopen hoeft wat mij betreft dan ook niet als ik er maar net wat meer voor krijg dan de reparatiekosten zeg maar...

Het enige waar ik nog mee zit is dat ook de foto's minder scherp zijn dan voorheen. Waar dit aan ligt, weet ik zelf niet. Het zou kunnen dat het geheel gekalibreerd moet worden, echter waren mijn foto's voorheen wel gewoon goed scherp. Ik ben bang dat ik dan toch opeens hoge reparatiekosten krijg als er nog wat mis blijkt te zijn (al word je daar natuurlijk wel van op de hoogte gebracht voor ze repareren, maar verzend- en nakijkkosten ben je toch kwijt).

Eerdaags toch nog maar eens even overleggen met mijn ouders. Als mijn camera functioneert als afgelopen zaterdag, dan heb ik er niet zo veel problemen mee om hem op die manier als back up te houden. Maar het moet niet veel erger worden. Ik kijk het eventjes aan bij komende fotoreportages en wellicht kan ik het trucje van Frank nog proberen :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

De tip van Frank heeft wel aardig geholpen. Gister weer een hele middag foto's gemaakt en niet één keer het probleem van de ontspanknop gehad. Het enige is dat mijn foto's nog steeds niet goed scherp zijn. Het aantal onscherpe foto's wordt met de dag minder lijkt het wel. Ik heb besloten om voor een nieuwe camera te gaan: de 70D.

Bedankt voor het advies en de tips :)!
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik neem aan de het aantal onscherpe foto's meer wordt ipv minder.. Hihi

Fijn dat de tip geholpen heeft. Jammer dat dhet einde van je cam nabij lijkt.
Maar goed, een nieuwe 70D is natuurlijk wel iets om naar uit te kijken.
Benieuwd of dat het probleem wel geheel oplost...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Haha oeps, wat ben ik toch ook weer een sufferd.

Tja, het is natuurlijk altijd de vraag of dit het probleem helemaal oplost. Maar ik denk eigenlijk niet dat het aan mijn lenzen ligt, want op de 350D zijn de foto's beduidend scherper dan op de 40D :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Fotografeer je in raw of jpeg

Als het dat laatste is zou ik eens naar je instellingen kijken, qua scherpte ed..
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Jpg. Maar dat doe ik al 4 jaar lang en nooit problemen gehad. De fotos zijn nu echt onscherp, het lijkt alsof er een soort waas overheen zit. Als ik 3 fotos maak, zijn er vaak 2 onscherp en 1 scherp. Bij actiefotos zijn er nog veel minder scherp. En degene die enigszins scherp zijn, zijn zeker niet meer zo scherp als voorheen.

Ben nu niet thuis, maar zal snel een voorbeeldie plaatsen...
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Toevallig een keer een reset naar fabrieksinstellingen gedaan of zo...?

Ik zou naar de instellingen voor jpeg op je camera gaan kijken

(Of eens in RAW proberen en dan met DPP omzetten)
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Ik ben dit topic helemaal uit het oog verloren :oops: :oops:

Maar goed. Het is nu alweer even geleden dat ik hier heb gereageerd. Heb echt ontzettend lang getwijfeld, wat te doen. Gelukkig waren een paar mensen in mijn directe omgeving zo aardig om hun apparatuur aan mij uit te lenen en daarmee heb ik nog wat fotoreportages kunnen doen. Maar een maandje geleden heb ik toch een 70D gehaald. Was een flinke smak geld, maar goed... Het was het waard, hij is écht geweldig! Na wat software probleempjes kan ik nu heerlijk fotograferen. Ook fotograferen op 2.8 is eigenlijk geen probleem meer. Heb nu een heel fijne set :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mooi, veel plezier ermee!
(Nu nog even je onderschrift aanpassen..? hihi)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik sluit me aan bij Frank, veel plezier met je nieuwe 70D!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar