50 MM F1.8 tov 85 MM F1.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
s3b
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2013 11:35

Hallo,

Sinds kort ben ik, na jaren van afwezigheid, weer terug gestapt in het (D)-SLR fotograferen. Ik heb er voor gekozen om dit keer een full-frame body aan te schaffen en ben uiteindelijk beland op de 6D. Nu ben ik opzoek naar een goed eerste objectief, en ik weet nog dat ik altijd fan was van de prime objectieven voor het type fotografie dat mij het meeste trekt, namelijk straat / portret.

Omdat dit de eerste keer is dat ik een full-frame sensor heb, twijfel ik heel erg tussen de 50mm f1.8 en de 85mm f1.8. Ik zal toelichten waarom: Het 50mm objectief (de nifty fifty) heb ik altijd gehad en met (heel) veel plezier gebruikt, echter dit was wel op een x1,6 sensor dus eigenlijk was het een 80mm. Vandaar dat ik denk dat ik er misschien beter aan doe om voor de 6D gelijk de 85mm aan te schaffen, echter als ik google op voorbeeld foto's geschoten met de 85mm zie ik alleen maar portret foto's, zeker geen straat fotografie.

Ik vroeg mij daarom af wat jullie adviezen zijn, belangrijk voor mij (zeker omdat het weer mijn eerste objectief wordt) is dat ik de lens iets veelzijdiger kan gebruiker dan slechts portretten. En ondanks dat ik dan misschien beter een groothoek-zoomlens kan aanschaffen wil ik eigenlijk toch met een prime-objectief starten.

Ik ben heel erg benieuwd naar eventuele ervaringen/adviezen die mij kunnen helpen om tot een goede keuze te komen!

Bedank alvast,
s3b
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

voor de prijs van de 50 mm F1.8 zal je het zeker niet hoeven te laten liggen.
als dan blijkt dat je toch te weinig mm hebt kun je altijd nog de 85 mm erbij kopen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Als je geen foto's kan vinden zoals jij ze wil maken, betekend dat niet dat het objectief niet geschikt zou zijn.
Als je op 1.6 crop de 50mm ervoor kon gebruiken, dan zal de 85mm net zo bruikbaar zijn op fullframe...
Er is geen standaard voor, slechts persoonlijke keus, en eigen manier van werken.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik snap je keuze niet helemaal..... een aanschaf van een 6D zou mij bijvoorbeeld een prima moment lijken om dan bijvoorbeeld gelijk de combi met de 24-105 aan te schaffen. Heb je voor een relatief beperkte meerprijs een perfecte allround lens. Om alleen met een €100-300 lens op een body van €1650 te starten vindt ik persoonlijk een bijzondere keuze. Lenzen blijven toch een zeer belangrijk onderdeel van de totale combinatie.

Niet dat je met de 50 of 85 niets kan natuurlijk, maar waarom dan niet gaan voor de kwalitatief betere 40/2.8 STM. Voor een goedkope en kleine prime een hele mooie optie. Alleen jammer dat je net de €50 cashback hebt gemist....

Maar iets als een 24-70 lijkt me een meer logische combinatie met een 6D.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb van de week straatfotografie gedaan met m'n 50mm i.p.v. m'n 35mm om wat uit te testen, maar daar wordt ík niet gelukkig van. Voor mij is straatfotografie primair in de scène duiken en dus gebruik van redelijke groothoek in de vorm van een 35mm.

Doe ik aan een combi van reis- en straatfotografie, dan gebruik ik nog zeker in 80% van de gevallen die groothoek (35mm). De andere 20% gebruik ik inderdaad tele. Afhankelijk van wat ik bij me heb, kan dat kan zelfs tot 200mm gaan. Meestal gebruik ik echter niets meer dan m'n 35mm en 100mm, waarbij de 100mm voornamelijk voor portretten wordt gebruikt. Wil ik nog iets veelzijdiger en lichter bepakt aan de bak, dan pak ik m'n 24-105. In combinatie met de 5D IMHO een ideale combi als ik geen primes gebruik.

Maar wat MichielBroerse en GdH zeggen snijdt zeker ook hout. Er is geen vaste regel van wat je moet gebruiken voor bepaalde vormen van fotografie. Het gaat erom dat jij het beeld kunt krijgen dat je wilt en dat is heel persoonlijk.
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Voor straatfotografie zou ik kijken voor een wijdere lens zoals Ytos aangeeft iets in de range van 28-35 mm daarnaast is de 85 mm een erg fijne lens die een beeldkwaliteit levert vergelijkbaar met de L lenzen die GdH noemt, en deze is ook nog eens razendsnel met focussen!
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
s3b
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2013 11:35

GdH, ik snap jouw reactie op zich wel. Ik heb mijn body in Kuala Lumpur gekocht aan het einde van een reis, mijn budget liet het niet toe extra geld te investeren om de combi met de 24-105 erbij te nemen. Echter de body was dusdanig goedkoper dat ik hem niet kon laten liggen :). Ik wil nu gewoon weer rustig de wereld van de fotografie ingroeien zowel in mijn eigen kunnen als de rest van mijn materiaal, vandaar dat ik niet gelijk mijn visier zet op de L-series. De 40mm die je noemt is wel binnen mijn range dus ik ga daar eens meer over lezen, net als de 35mm waar Ytos over spreekt.

Dank voor alle reacties, tot dusver!
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

De 24-105 is idd een goede allround objectief.
Begrijp wel dat je diafragma niet verder open kan dan f/4, wat juíst zo mooi is aan een prime.
Hetzelfde geldt voor de 40mm, 2.8 is leuk, maar 1.8 nóg leuker(persoonlijke mening uiteraard).
Gezien je zelf al aangeeft dat het soort fotografie wat jij leuk vindt, zich meer richt op het gebruik van primes, zou ik toch even kijken naar de 35 f/2.0, 50 f/1.8 of 85 f/1.8.
Persoonlijk vind ik voor straatfotografie een 35mm en een +100mm fijn werken, maar als je zelf de 50mm(+crop) fijn vond werken, dan zou ik meteen voor de 85 gaan(evt+35).
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

JSnakes schreefCOLONHetzelfde geldt voor de 40mm, 2.8 is leuk, maar 1.8 nóg leuker(persoonlijke mening uiteraard).
In theorie wel... alleen is de kwaliteit van de 50 op 1.8 bagger en de 40 op 2.8 al erg goed.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik vind de 50/1.8 een beetje mwah.... Voor de prijs erg goed, maar echt voor de prijs. Ik denk dat de 85/1.8 een van de beste Canon lenzen is en voor die prijs waarschijnlijk de beste koop voor EOS camera. Dus sec gekeken naar je vraag, zou ik gaan voor de 85/1.8.

Een paar andere afwegingen:
50mm op full frame is erg prettig, de 50/1.4 is ook niet perfect, maar beter dan de 50/1.8.
De 40/2.8 (en misschien de oude 35/2) is een mooie en betaalbare combinatie met de 85/1.8.
De 24-105L is een goede all round lens.

Kortom, alles wat anderen al hebben gezegd.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Diep vorige eeuw, toen digitaal nog niet bestond, had ik het setje 20 mm, 35 mm, 85 mm en 135 mm (+ F1). Ik vond de combinatie van 35 mm + 85 mm heel prettig en heb daar heel wat reportages mee gemaakt.

Een groot nadeel van 85 mm vind ik dat 85 mm wat krap is voor een gekaderd portret. Je zit dan zo dichtbij het model dat de neus wat groot ten opzichte van de oren weergegeven wordt.

In veel gevallen vind ik het perspectief van 85 mm fraaier dan het perspectief van 50 mm.

Succes met je keuze!
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

annoh schreefCOLONEen groot nadeel van 85 mm vind ik ...
Bedoel je nou de 50mm of de 85mm?
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik heb indertijd gemerkt dat 85 mm te krap is voor portret. Dat was in de kleinbeeld tijd. Tegenwoordig noem je dat full frame. Het moge duidelijk zijn wat er gebeurt wanneer je een 50 mm op een kleinbeeld /ff camera zet.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

annoh schreefCOLONIk heb indertijd gemerkt dat 85 mm te krap is voor portret. Dat was in de kleinbeeld tijd. Tegenwoordig noem je dat full frame. Het moge duidelijk zijn wat er gebeurt wanneer je een 50 mm op een kleinbeeld /ff camera zet.
Wat versta jij onder portret? Wat het klinkt alsof je alleen een headshot als een portret beschouwd. En wat vind je wel prettig, 300mm :wink:

Voor straatfotografie is juist de combinatie 35/40 met 85 ideaal en voor de meeste vormen van protretfotografie is 85mm zeer geschikt. Zodra je iets meer op de foto zet dan het hoofd, dan is de 85mm ideaal imho.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik had het over een wat gekaderd portret. Zodra er wat omheen zit dan vind ik 85 mm wel fijn werken.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

annoh schreefCOLONIk had het over een wat gekaderd portret. Zodra er wat omheen zit dan vind ik 85 mm wel fijn werken.
Gelukkig maar :wink:
Ik geloof dat we niet echt een verschil van mening hebben.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar