welke portretlens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fotosvandaantje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2013 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

hoi,

mn thuisstudiootje is inmiddels bijna af dus ik kan aan de freubel met portretfotografie. :) Nu is t maar een kleine ruimte en ik vraag me af welke portretlens daar het beste geschikt voor is. Ik heb nu de standaard kitlenzen, 18-55 en de 55-250 en de macro 100mm. De tweede gebruik ik veel voor buiten, dierenfotografie. Maar voor binnen heb ik er in zo'n kleine ruimte natuurlijk niks aan. De eerste gaat wel maar vind t niet een ideale lens. Ik sta best dicht op het model. ik denk twee a drie meter. Ik lees verschillende lensen die worden gebruikt, zoals bijv 15-85mm of een 80mm of 50mm lichtsterke lens. Wat raden jullie aan? Ik wil iemand er in zn geheel op kunnen zetten niet alleen het hoofd. Al zal het merendeel wel kinderen zijn. Wat is wijsheid, een zoomlens of een vast brandpunt? Mn body was een 450d maar heb ik een jaartje geleden geupgrade naar een 60d. Ik vind dat t nu tijd is om de lenzen eens te gaan upgraden. :)

alvast bedankt voor het advies.

groetjes Danielle
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als je met je 100mm veel te ver af moet staan, is het duidelijk. Kies een aanzienlijk kortere brandpuntsafstand. Afhankelijk van de diepte van je portemonnee zijn er dan diverse opties.

Hoeveel wil je uitgeven?
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

50mm 1.8 probeer die eens, kost je de kop niet. en er komen leuke resultaten uit
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Probeer de lenzen die je hebt en vind uit welk brandpuntsafstand je het best bevalt. Een 50mm zal in jouw geval al te veel tele zijn in veel situaties. Ik vermoed dat een 17-50/2.8 in dit geval een goed advies is. Als je een kleine DoF wilt dan kan dat redelijk met de f/2.8 en het bereik is in een kleine studio goed. Of het perse de Canon moet zijn hangt waarschijnlijk af van je budget.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik ben ook hard op zoek geweest naar de ideale portretlens, maar eigenlijk bestaat de ideale portretlens niet (althans niet in het algemeen). Met je 18-55 kan je prima portretten maken, en dit is het grappige: met de 55-250 ook. Het is maar net welk effect je wilt bereiken. Vervorming in groothoek (<30mm) is erg vervelend voor gezichten (daar wordt je neus zo groot van, en krijg je een bolle kop haha :D )

Als het je puur om de ruimte gaat die je hebt om je model op de plaat te zetten, dan is een lens in het bereik van je 18-55 "ideaal". Je zou dus kunnen kijken met je 18-55 op welke brandpunt afstand je zou willen werken. Ik heb zelf de 50mm 1.4 op crop en vindt het een prachtige lens. Ik vraag me wel af, als (studio) ruimte de limiterende factor is bij jou, of je niet korter moet.

Hoe dan ook: kijk eerst welke brandpunt afstand je het lekkerste vindt werken.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Inderdaad, ga eerst wat foto's maken zoals jij ze wil hebben, en kijk dan welke brandpuntsafstanden je daarbij gebruikt hebt.
Op basis daarvan, en het budget, kunnen er pas echt goeie adviezen worden gegeven.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik zou niet gouw een 50 mm adviseren als portretlens op een APS-C camera. Bij een wat gekaderd portret sta je zo dicht bij het model dat de neus groot ten opzichte van de oren weergegeven wordt. De meeste modellen ervaren dat net als flatteus.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar