Hoe kan dit??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Dat hulpstukje ja, inderdaad, is een bekend stukje "gereedschap" maar in de praktijk altijd vergeten. Zal er eens op letten. Zou zo maar eens kunnen dat ik op dat moment de zon enigszins in de rug heb gehad en daardoor meer licht via de zoeker naar binnen is geglipt.
Erg bedankt voor het meedenken. ( Je denkt al snel aan een mankement)

Gr. Leo
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Nu weet ik het zeker dat dat het probleem was. Heb hier binnen een foto gemaakt met sluitertijd 30 sec terwijl ik met een zaklamp in de zoeker scheen, en kreeg precies hetzelfde verschijnsel te zien als op voorbeeld foto (ook op dezelfde plaats in de foto)

Thanks!!!!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Slimme test! En mooi dat je nu ook duidelijkheid hebt... En nog mooier dat er niks mis is met je camera :D
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Volgens mij kan de zoeker alleen de lichtmeting beïnvloeden. Als de spiegel is opgeklapt, dan zou er nooit licht via de zoeker op de sensor moeten kunnen belanden. Of heb ik het dan mis? Het dopje op de oculair is dus alleen maar bedoeld om invloed via het oculair op de meting tegen te gaan. Ik denk dat er toch een probleem met je camera is.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb het nog nooit bewust ontdekt in mijn plaatjes, terwijl ik toch veel lange tijdsopnames maak. Iets om eens rekening mee te gaan houden!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Anko schreefCOLONVolgens mij kan de zoeker alleen de lichtmeting beïnvloeden. Als de spiegel is opgeklapt, dan zou er nooit licht via de zoeker op de sensor moeten kunnen belanden. .
Dat dacht ik nl ook. Maar ik heb hier 2 foto's gemaakt onder dezelfde omstandigheden. 1 zonder in de zoeker te schijnen, die was goed. En 1 foto waarbij ik met een zaklamp in de zoeker scheen, en dus die "balk" in de foto kreeg. ( En precies op dezelfde plaats in de foto ) dus er zal wel op een of andere manier licht binnen kunnen dringen?
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Anko schreefCOLONVolgens mij kan de zoeker alleen de lichtmeting beïnvloeden. Als de spiegel is opgeklapt, dan zou er nooit licht via de zoeker op de sensor moeten kunnen belanden. Of heb ik het dan mis? Het dopje op de oculair is dus alleen maar bedoeld om invloed via het oculair op de meting tegen te gaan. Ik denk dat er toch een probleem met je camera is.
Een zoek actie via google levert op:
http://dougchinnery.blogspot.nl/2010/03 ... uring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En deze link hadden we ook al.
Illuminatus schreefCOLON Je bent niet de eerste gerespecteerde fotograaf die met dit probleem wordt geconfronteerd.
http://davidduchemin.com/2013/01/long-e ... ght-leaks/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ahja, 3 keer dezelfde link is beter dan 2.
757D + 8-400 mm
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Afotos: Het 'deze' sloeg op de link van Gerard, niet op die van jou. :D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bijna weekend... :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik heb het net met mijn camera geprobeerd: lensdop er op, zaklamp op de zoeker: licht op de foto.

Als je een bril draagt en dan een foto maakt, dan zou je dan ook last kunnen hebben van het lichtlek toch?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ja, mits je (erg) lange sluitertijden gebruikt.
Maar gewoonlijk werk je dan vanaf statief en gebruik je de zoekerluier.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nu hebben we een hoop luiers hier in huis, en die zijn ook nog weleens zoek, maar een zoekerluier is toch nieuw voor me hoor Jan :D
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Nu we het toch over het afsluiten van het oculair hebben, is daar nou geen nettere oplossing voor?
Dat suffe rubberen ding is altijd een drama om erop te krijgen omdat het gewicht van de riem eraan gaat hangen.
Het zou het mooiste zijn als ze Nikon eens zouden volgen, want die heeft een interne oplossing (hoe moeilijk kan het zijn), maar een andere oculairafsluiting middels een geblindeerde oogschelp oid zou ook handig zijn.

Maar deze eenvoudige oplossing is natuurlijk ook nog een optie.
Als je overdag met zonlicht 80 sec belicht gebruik je waarschijnlijk al een bigstopper, waardoor je door je oculair überhaupt al niets meer ziet en voor je compositie toch al aangewezen bent op live view.
Het afplakken van je oculair is dus idd best handig. Voordeel is tevens dat je de oogschelp er niet af hoeft te halen en het risico van verliezen hierdoor elimineert.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar