"de" waarheid of gewoon smaak gebonden ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Het valt mij erg op dat als foto's worden besproken dat er op-en aanmerkingen zijn in de trant van:

- krap gekaderd
- scherptediepte had meer of minder gemogen
- belichting had zus of zo beter geweest
- een kleur van een object wat iemand niet mooi vindt
etc etc etc

Maar zijn dit niet altijd smaakgebonden items ? Er is toch niet zoiets als 'de' waarheid hieromtrent, de wet van meden en perzen ? De een vindt het zo mooi, de ander weer op een andere manier.
Wat maakt iets dan weer 'de' plaat ? Dat is toch voor iedereen anders ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Eriklo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2013 15:43
WoonplaatsCOLON Lochem

Wanneer je over foto's zou kunnen spreken in termen als "de" waarheid, zouden er maar drie varianten zijn: de echte en daarnaast nog een katholieke en een protestantse versie.
Feedback die je krijgt, krijg je van een mens. De dus zijn/haar voorkeuren en stokpaardjes heeft. Al die feedback bij elkaar maakt de ontvanger duidelijk hoe zijn/haar beeld door anderen ontvangen wordt. De ontvanger moet dan weer terug naar wat hij/zij met dat beeld wilde weergeven.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ja dat is net wat mijn voorganger zegt. Als je alle reacties bij elkaar hebt dan kan je peilen hoe je foto was. Voor de rest is een foto altijd persoonlijk. Vooral vakantie foto's en persoonlijke foto's hebben vaak een beleving die wij niet hebben.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

De beoordeling van een foto is volgens mij altijd smaakgebonden maar het zal je verbazen hoeveel mensen dezelfde smaak hebben.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar toch lijkt het zo te zijn dat we "allemaal" voor een groot deel dezelfde foto's mooi vinden.

In schilderijen van vroeger zie je niet voor niets "continue" dezelfde composities voorbij komen.
En als je gaat kijken op foto sites waar een "rating systeem" aan vast zit zoals bijvoorbeeld 500px zie je heel veel foto's voorbij komen die waarschijnlijk ook jij (net als bijna iedereen) mooi vind.
Misschien vind je de ene net wat mooier dan de andere maar bij de populaire foto's zie je weinig tot geen foto's waar je echt niks aan vind.
Terwijl die er wel op staan alleen die zijn niet populair (en dit is niet voor niks).
M.a.w. zo heel erg uniek zijn we niet...
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Heel vaak worden foto's geplaatst met daarbij de vraag en vinden jullie die mooi.
beter is als de TS een een verhaal erbij zet van dit en dat en zus en zo wilde ik vast leggen in de foto.
en daarna de foto erbij. Dan kun je beter bepalen of het een geslaagde foto is.
De keuze om hoe iets vast te leggen wordt bepaald door diegene achter de camera en nu is het soms gokken wat wil men eigenlijk laten zien in een foto.
dus weinig info bij de foto geeft ook weinig info terug over de foto.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een foto is een interpertatie van de fotograaf. Het is zijn/haar visie op iets. Het is dus een mening en altijd dus een kwestie van smaak.

Maar die smaak kan wel groeien. Er kunnen dingen in zitten waardoor een foto beter communiceert (fotografie blijft in mijn ogen een vorm van communiceren)
Een fotograaf kan een foto laten zien en daar is de essentie dan wel uit te halen, maar de communicatie kan een stuk interessanter/pakkender worden als de belichting bijvoorbeeld spannender is, of de compositie nog strakker aangesneden.

Er zijn haast geen regeltjes. Wel een paar ongeschreven, maar ook die mag je weer breken naar eigen goeddunken. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld foto's zo kaderen dat ledematen er niet helemaal opstaan. Een klein stukje eraf is vaak storend, dan kun je beter rigoreus snijden. En snijden door een gewricht, zoals elleboog of knie, is eigenlijk ook "not done"
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Je hebt 2 aspecten. Smaakgebonden en technisch. En soms overlapt dat elkaar (met kleur bijv.).

Ik ben een krap kaderaar en hou van donker. Mensen die dat niks vinden zullen steevast opmerkingen over dichtgelopen zwart of stukken afgesneden maken. Natuurlijk zijn er wat 'wetten' die niet vastgemetseld zijn maar wel te maken hebben met hoe ons brein 'kijkt'.
Zo is het prettiger dat belichting niet van onder komt, dat een gezicht van links naar rechts kijkt, dat er ergens de gulden snede gebruikt wordt. Maar ook die regels kan je bewust breken. :D
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Voor mijn gevoel heb je :
Smaak: ik hou niet van zwart wit of urbex - mijn ding niet.
Ervaring: de ervaring leert dat composities met Regel van Drie etc beter oogt i.h.a. Etc
Techniek: scherp, ....
Creatief: bewust eens iets / iemand anders benaderen, bijv abstract....
Beleefdheid: ik vind het niks maar zeg iets vaags... Mooie kleuren...

Kortom waarheid?
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Fijne reacties; bedankt !

En ik wist echt niet dat "de mens" over het algemeen dezelfde smaak heeft (uiteraard; uitzonderingen daargelaten).

Ik weet dat er bepaalde "regels" zijn maar dat je die zoals iemand al zegt die ook weer bewust kunt breken

Dus ja............... :-)
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Er wordt hier te vaak volgens de regels gereageerd en te weinig gekeken naar de inhoud van de foto. Als ik een centrale compositie post, dan weet ik best wel dat iedereen heeft geleerd dat je de regel van drieën moet toepassen. Waar ik moe van word is dat je dan te horen krijgt dat een centrale compositie "saai" is - sorry, maar daar ben ik het dus niet mee eens: ik ben dol op de centrale compositie!

Of iemand post een ontzettend interessante foto en de enige reactie is: je foto is niet scherp :evil:

Maar aan de andere kant zijn er ook vaak hele constructieve reacties hoor! Vooral ervaren fotograven weten hoe ze met de regels moeten omgaan: het zijn vuistregels, niet meer, en soms (vaak) zijn de beste foto's juist foto's die daar buiten liggen. En goede fotograven kunnen je vertellen hoe je je foto het beste kunt aanpassen.

Kortom, het is smaak gebonden, maar luister naar goede fotograven en negeer de regelneukers. En blijf oefenen, oefenen, oefenen, oefenen. Have fun :D
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hoi Ingrid,

Wat een super leuk topic kaart je hier aan!

Ik heb hier zelf ook al over nagedacht en besloten, als beginner, de foto's die ik als goed beschouw te posten en al het commentaar op te zuigen en er iets van proberen op te steken maar mijn visie van wat "mooi" is vast te houden. Uiteindelijk krijg je vaak diverse meningen te lezen maar ook tegenstrijdige meningen.

Als we allemaal op dezelfde manier zouden fotograferen zou de originaliteit gaan ontbreken...

Zoals menig forum lid voor mij al heeft gezegd zijn er natuurlijk bepaalde voorkeuren voor een goede foto maar dat neemt niet weg dat eens van deze voorkeuren afwijken geen goede foto op kan leveren.

Ik persoonlijk ben trouwens blij met iedere reactie, "regelneuker" zoals Addy het noemt, of niet het maakt me niets uit. Ik kies uiteindelijk mijn eigen weg maar vind het altijd fijn als mensen de tijd nemen om mijn foto's te bekijken en te bekritiseren :D

Bedankt voor het lezen :wink:

Groet
Marco
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Marco van Eck schreefCOLONIk persoonlijk ben trouwens blij met iedere reactie, "regelneuker" zoals Addy het noemt, of niet het maakt me niets uit. Ik kies uiteindelijk mijn eigen weg maar vind het altijd fijn als mensen de tijd nemen om mijn foto's te bekijken en te bekritiseren :D
En met die instelling kom je het verst.

Enne, regels? Die zijn er toch om gebroken te worden? Maar dan wel bewust graag ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Volgens mij kan je iedere "mooie" foto wel analiseren naar de regeltjes. Als de foto niet in "regel van derden" is gekaderd, kan het misschien herleid worden naar "De Fibonacci spiraal". Is het kleurenschema niet complimenterend, dan is het misschien contrasterend.
Over smaak valt zeker te twisten, maar hangt vaak samen met de regeltjes. Het helpt om de regeltjes te kennen, om vervolgens daarvan bewust af te wijken. Maar je kan ook spelenderwijs je eigen gang gaan en de foto voor jezelf zo mooi mogelijk maken/bewerken. Als je daarna de voor jou gevoel mooie foto aan iemand laat zien, kan die persoon op zijn beurt weer herleiden naar de "regeltjes".
Ik vind persoonlijk dat centrale compositie moeilijker dan de-centrale compositie. Als je nét niet symetrisch kadert, valt het op en vind ik het storend. Een centrale compositie nodigt mij altijd uit naar "zoek de verschillen". Maar dat is weer een persoonlijke smaak.
En zo blijf je heen en weer gaan van smaak naar regeltjes.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als je wilt weten hoeveel waarde je aan een commentaar moet/wilt geven, kijk dan even naar het werk van de fotograaf die het commentaar gegeven heeft en aan de hand daarvan bepaal je, hoe serieus je zijn of haar opmerkingen wilt nemen!

Henriëtte
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1

Maar om vuistregeltjes bewust naast je neer te leggen, zal je ze wel eerst moeten kennen :lol:
Over smaak valt wel/niet te twisten, doe gewoon wat je zelf het mooist vindt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Wat jonggolde zegt ben ik niet altijd mee eens. Ik kan geen noot lezen, maar weet prima wat ik wel of geen mooie muziek vind. Mag ik dat oordeel dan niet uitspreken? Dat er mensen op het forum zijn die weinig tot niets laten zien aan eigen werk en tegelijkertijd overal commentaar op geven klopt, maar de uitzondering bepaalt de regel. Ofzo.

Daarbij is fotografie - wellicht elk creatieve hobby / creatief beroep - een combi van kennis, techniek en creativiteit. Ik weet van mezelf dat ik de kennis over het algemeen prima beheers, bepaalde techieken ook én dat ik ze prima kan uitleggen, getuige de commentaren op m'n workshops. Maar waar bij een ander de sky the limit is, is bij mij de creativiteit niet altijd even sterkt vertegenwoordigd. Zo heeft ieder z'n sterkere en zwakkere punten en zolang je die van jezelf erkent, kun je op die vlakken waar je goed in bent wat mij betreft prima commentaar leveren.

Wat ik nog mis in deze discussie - of ik heb er overheen gelezen - is dat commentaar vaak als feit wordt gegeven, terwijl we ooit afgesproken hebben dat we dat als mening zouden moeten doen. Juist omdat over smaak niet te twisten valt. Geen idee of het nog in de forumregels staat; heb ze al een tijdje niet bekeken. Maar het stond er ooit wel in.
stafford schreefCOLONDe beoordeling van een foto is volgens mij altijd smaakgebonden maar het zal je verbazen hoeveel mensen dezelfde smaak hebben.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar toch lijkt het zo te zijn dat we "allemaal" voor een groot deel dezelfde foto's mooi vinden.

In schilderijen van vroeger zie je niet voor niets "continue" dezelfde composities voorbij komen...
Ja, we vinden vaak allemaal dezelfde foto's mooi, maar vergeet ook niet dat we elkaar vaak napraten. Als de eerste die reageert zegt dat de foto een beetje scheef staat en dat 'ie dat niet mooi vindt, dan zijn er nog tig die dat herhalen en de foto daarom ook niet mooi vinden. Tegen de gevestigde orde ingaan is niet voor iedereen weggelegd.

Dat men vroeger continue dezelfde composities maakte, zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met wat toen in de mode was. Ook dat heeft met wat we mooi vinden te maken.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Er lopen een hoop wijsneuzen rond op fora. Maar ze weten wel wat.

Dus kijk naar de opmerkingen en pak eruit waar je wat van kan leren. Waar je het niet mee eens bent laat je achter je. Doe ik ook. Krijg soms opmerkingen (die misschien wel begrijpelijk zijn) maar ze weten niet wat jouw doelstelling was.

Dus pik de goede opmerkingen eruit (voor jouw) en leer er van. En maak vooral veel foto's, ga lekker aan de slag.

Succes.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ytos schreefCOLONWat jonggolde zegt ben ik niet altijd mee eens. Ik kan geen noot lezen, maar weet prima wat ik wel of geen mooie muziek vind. Mag ik dat oordeel dan niet uitspreken?
^+1.
Ik ben zelf een zeer matige kok maar weet de kookprestaties van anderen zeer te waarderen. :D
En ben bereid om commentaar te leveren als daar om gevraagd wordt. En net als met gerechten vindt niet iedereen hetzelfde lekker. Dus smaakgebonden.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Punt is wel dat het ventileren van je mening over muziek of iemands kookkunst vaak met minder kennis van zaken gepaard gaat dan een mening hier over fotografie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Wordt een interessante "discussie" ! Leuk te lezen :lol:
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar