Wat is wijsheid

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Langzamerhand begin ik mij er een beetje aan te ergeren om de 7D plus 2 of 3 lenzen mee te sjouwen op vakantie of voor een weekendje weg, voornamelijk vanwege het gewicht van de uitrusting.
Ik merk nu al dat ik, zeker voor een stedentripje, vaker de Olympus PEN pak. De vroege uitvoering die ik heb kan natuurlijk niet concurreren met de 7D op het gebeid van beeldkwaliteit en AF snelheid maar voor dat laatste heb ik de PEN ook zeker niet gekocht. Het dingetje is echter wel veel makkerlijker mee te nemen. Op de motor de 7D plus lenzen mee te nemen gaat in mijn geval al helemaal niet.
De snelle AF was het argument om destijds de 7D te kopen maar motorsport fotograferen doe ik eigenlijk niet meer.

Nu zit ik dus te twijfelen of ik met de 7D door moet gaan of de boel weg te doen en een Fuji X-Pro1 te kopen met een paar lensjes. Dat neemt veel minder ruimte in en weegt substantieel minder. De beeldkwaliteit is top en de lenzen van hoge kwaliteit.


Wat zou jij doen?
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

als je geen specifieke argumenten overhoudt waarvoor je de 7D perse nodig hebt... Als ik op vakantie ga, neem ik ook niet alles mee. Maar dat is alleen op vakantie, voor alle andere gevallen, heb ik toch behoefte aan een DSLR.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

De motorvakanties zijn voor mij ook een reden geweest om een Pen (mini) camera te kopen. Ik merk alleen wel dat ik veel moeite heb met het fotograferen met een camera zonder informatie in de zoeker.

Door de jaren heen ben ik de camera's gaan bedienen op de informatie die in de zoeker te zien is, dat geeft me een zeer snelle en zeer exacte controle over het beeld dat ik maak. Alles wat dat in de weg staat is voor me een reden om een camera niet te kopen. De overige bezwaren (andere menustructuur, plaatsing v.d. knoppen etc) die ik heb met PEN camera's komen voort uit de bescheiden oefening die er mee heb gehad tov de vele jaren schieten met EOS camera's.

Als je zelf al het fotograferen met dit type camera's prettig vindt, de mogelijkheden van de beschikbare collectie lenzen is groot genoeg en de beeldkwaliteit is goed dan zie ik geen reden om dan niet zo'n Fuji te kopen.

't blijft natuurlijk een flinke stap om van een systeem af te stappen. Wat geeft op dit moment de grootste onzekerheid? Ben je bang voor het verliezen van functionaliteit?
De manier van bedienen ben je al bekend mee via de PEN en de beeldkwaliteit ben je ook al van overtuigd.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik ben onlangs overstapt van een Canon 5DII naar een Olympus OM-D EM-5. http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5 Na een paar maanden te hebben gezeten twijfelen of ik hiermee niet een heel erg grote vergissing ging maken.
Om gezondheidsredenen had ik eigenlijk geen keus meer, het was of minimaal op pad met mijn 5DII en toebehoren of lekker "licht" en vaker op pad met een waardig alternatief.
En die zijn er zeer zeker!
Ik heb me vooraf zelf uit en te na geinformeerd via allerlei sites op internet. Oa deze, waar ook alternatieven worden vergeleken: http://www.photographyblog.com/reviews/ ... onclusion/
Ik heb uitgezocht wat er te koop was binnen mijn budget, voor mijzelf bepaald aan welke eisen mijn systeemcamera zowiezo zou moeten voldoen en toen ben ik naar goede/serieuze reviews en vergelijkingen met srls, gaan zoeken en heb met name (serieuze) gebruikerservaringen gelezen.
Toen ik voor mijzelf de keuze had uitgedund tot 3 modellen ben ik naar Foto Konijnenberg gegaan en heb me daar uitvoerig laten informeren zonder prijs te geven aan welke modellen ik zelf dacht.
Tot mijn grote vreugde adviseerde de verkoper mij onmiddellijk de camera die ik op 1 had staan.

Ik ben tot nu toe erg content met mijn keuze. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dezelfde resultaten tevoorschijn tover als met de 5DII maar het komt echt heel erg dicht in de buurt.
De laatste weken ben ik bezig geweest de camera te fine-tunen, ook daarvoor kun je allerhande sites met tips voor dat model vinden. Dat heeft zeker nog geholpen voor wat betreft de resultaten.
Ik durf nu te zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van de overgang naar een systeemcamera. Het is gewoon heerlijk. Heb er nog wel een grip (in Amerika) bij besteld omdat ik de camera niet perfect in de hand vond liggen (logisch eigenlijk want het is natuurlijk allemaal een stuk kleiner) maar dat komt nu ook helemaal goed!
Het is in 1 woord heerlijk dat ik nu al mijn spullen in een kleine tas mee kan nemen, niks geen gezeul meer met zware spullen en steeds keuzes moeten maken over wat wel of niet mee te nemen ivm het gewicht.
En dat terwijl ik nu nog fotografeer met standaardobjectieven, nl. de M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3.5-6.3 EZ en de M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R.
T.z.t. denk ik dat ik nog wel een paar mooie primes erbij koop (waardoor de kwaliteit zeker nog beter zal worden) maar voorlopig kan ik hiermee prima uit de voeten.

nb. Hiermee heb ik mijn ervaring met de systeemcamera tot nu toe willen aangeven, het is niet mijn bedoeling om je te overtuigen van de Olypus OM-D, ook de camera die jij op het oog hebt is een hele mooie. Ik hoop dat je er wat mee kunt want ik herken je twijfels :)
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
bartvictor
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011 13:24

Beste Gripen,

Ik kom ook van een canon 7d en gebruik sinds een jaar de Olympus OM D met de volgende lenzen:
Panasonic 12-35mm 2.8
Panasonic 35-100mm 2.8
en de Olympus 45mm 1.8
Zie hier resultaten:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=109049" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=109037" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=109046" onclick="window.open(this.href);return false;

Een van de foto's kreeg een nominatie voor de maand juni (derde link eerste foto).

Groet,

Bart Victor
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een M4/3 foto wordt genomineerd op een Canonforum :shock:

Als het gaat om autofocus, dan zou ik met een grote boog om de Fujis heenlopen, die staan niet bekend om hun snelle AF. De Olympus cameras hebben de snelste AF van alle spiegelloze cameras. Maar de kleine sensor vind ik maar niets. De Sony cameras zijn niet zo snel, maar dankzij voorfocus maakt dat in de praktijk niet veel uit.

En je kunt natuurlijk ook eens kijken naar de EOS 100D :D
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Het is uiteraard een persoonlijke keuze.
Gewicht vs kwaliteit.
Als je tevreden bent met het resultaat van een compact dan zeker doen.

Maar ik vind het zonde om zo een goede camera te vervangen door alles-wat-minder.
Mijn 5D3 gaat bijna overal mee naar toe. Ook meestal tijdens 1 dagje weg. Dikwijls met 1 objectief.
Een goede tas/tasje en strap zijn voor mij de hulpmiddelen die het vervoeren en dragen comfortabel maken.

Tsja, en zo heeft een ieder een eigen voorkeur. Met voors en tegens.
Dus laat je vooral leiden door je eigen wensen.
Succes met kiezen :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk eens naar de EOS 100:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... l-SL1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De Body weegt krap 400 gram.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Klopt, ligt er dan alleen wel aan welke objectieven je erbij wilt gebruiken :wink:

http://camerasize.com/compact/#448.310, ... 81.35,wa,t
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar