Vogels

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Ik ben laatst op de Farne Islands geweest en hiermee is mijn enthousiasme voor vogel fotografie weer wat aangewakkerd. Helaas vielen veel van mijn foto's tegen (heel soft/geen echt scherp plekje te ontdekken), maar gemaakt met de Sigma 70-300 F4-5,6 APO Macro mag ik natuurlijk ook geen wonderen verwachten... De vluchtfoto van de papegaaiduiker is overigens gemaakt met m'n Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en dan natuurlijk een uitsnede. Die was in ieder geval wel scherp :wink:
Nu heb ik een Canon 300 mm F4.0 aangeschaft waar ik hopelijk veel plezier van ga hebben. Ik moet de lens echter nog een beetje leren kennen... De aalscholver en fuut zijn met de vaste 300 genomen. Ik weet dat 300 ook nog wat krap is aan millimeters voor vogelen, maar voorlopig probeer ik het hier wat mee en als het goed bevalt komt er ooit wel een extender bij.
De foto van de papegaaiduiker vind ik mooi, al is het een sterke uitsnede. De andere 2 vind ik niet super. Ik denk dat ik beter terug had gegaan naar F4.0 maar zelfs dan was er geen mooie DOF. Ik denk dat het grootste probleem is dat de vogels toch nog te ver weg zitten, en dat het licht te hard is (zonnige dag tussen de middag) maar ik hoor graag alle tips en ideeën!

Afbeelding
Papegaaiduiker

Afbeelding
Aalscholver

Afbeelding
Fuut
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Leuk die papegaaiduiker in vlucht. Ik zie nog wel een bepaalde vorm van ruis in de achtergrond, daar is misschien nog iets aan te verbeteren.
Wat betreft de scherpte in 2, die is toppie. De DOF hangt inderdaad en onder andere af van de afstand tussen de camera en het onderwerp. En als je achtergrond zich dichtbij het onderwerp bevind, dan zal je waarschijnlijk niet de mooie egale wazige achtergrond krijgen die je graag wilt. De kwaliteit van de bokeh (onscherpte in achtergrond door groot diafragma) hangt ook weer van een aantal factoren af, vooral van de lens.

Als je doel is je onderwerp mooi scherp op de foto en een zo egaal wazige achtergrond zorg er dan voor dat de afstand tussen je camera en onderwerp zo klein mogelijk is, en de afstand tussen je onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk. Een groot diafragma (F4) et voila ;)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Foto 1 vertoont inderdaad wel heel erg veel ruis en ik zie ook een rare (verscherpings ? ) rand om de vogel!! En ik denk dat je alle drie de foto's een beetje te rigoureus verscherpt hebt. Wat subtieler verscherpen (matig USM) zou een mooier resultaat hebben gegeven.
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips!
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar