Portret in de avond/nacht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Ik ben gevraagd om van iemand foto's te maken,die wil graag foto's gemaakt in de avond/nacht.( lokatie's nog onbekend )
Dat zou gaan om portretfoto's en foto's waar de persoon er helemaal of voor een groot deel opstaat.
Heb gezegd dat ik dat nog nooit gedaan had maar wel wilde proberen,dus geen garantie op een goed resultaat kan geven.En dat was geen probleem.

Nu lijkt mij het mooi om het effect van deze foto te benaderen:

Afbeelding

Hier is volgens mij geflitst vanaf de linkerkant,maar ook lang genoeg belicht voor de achtergrond,en het diafragma ver open voor een mooie onscherpe achtergrond.

Heb hier thuis wat zitten spelen met de flits,camera op M flits zo zwak mogelijk afgesteld en op 2e gordijn,maar merk dat de belichting alleen be-invloed word door het diafragma dicht te draaien,wat weer ten koste gaat van de achtergrond.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? of leg ik de lat te hoog?

Ben in het bezit van een 7d met een canon 17-55mm F2.8,en een canon 50mm F1.8,als flits heb ik de 320ex.

Patrick
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De diafragma heeft invloed op het flitslicht. De belichting van de achtergrond (dus wat niet belicht wordt door het flitslicht, dus omgevingslicht) wordt bepaald door de sluitertijd. Meet eerst met je camera de achtergrond en stel daarop je sluitertijd op in. Voorts kun je met de diafragma de belichting van het model bepalen. Vanaf eens stafief werken al de sluitertijd lang is. Mijns inziens niet te hoog gegrepen. Het vergt even wat oefening om het principe door te krijgen.

Overigens is deze foto ingeflist vanaf de linkerkant en dus off camera. Houd daar rekening mee. En er is waarschijnlijk met een groot diafragma gewerkt. Dan kun je aan de bokeh op de achtergrond zien.

Succes
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Oke duidelijk,bedankt.

Ik kan met de ex320 draadloos flitsen,maar dan wordt hij wel getriggerd door de interne flitser,zal daar is mee gaan spelen.
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De intern flitser zou in dit geval mooi uitkomen als invullicht. De off camera flitser is een klein lichtbron en geeft dus harde schaduwen. Die kan je weer mooi invullen met de opzetflitser. Laat je niet ontmoedigen als het de eerste keer niet lukt. Flitsen is gewoon erg lastig en vraagt veel oefening.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Zoek even op PartyPics. Er is genoeg geschreven over flitsen. Durf ook je ISO omhoog te gooien. Flitsen op tweede gordijn kan, maar is niet persé nodig.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Met zoeken op partypics vind ik vooral binnen foto's ,dit gaan buiten foto's worden.Maar staan mooie plaatjes tussen.

Heb idd al veel gelezen over flitsen,alleen dat gaat allemaal over binnen.
De iso moet volgens mij wel vrij hoog vanwege de achtergrond en de sluitertijd die niet te lang moet zijn ivm het model dat stil moet staan.
Wil eigenlijk niet hoger gaan als 1600,maar als het nodig is gooi ik hem wel omhoog.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je hebt het nog niet helemaal door. ISO hoog in combinatie met lange sluitertijd zorgt ervoor dat je achtergrond voldoende tot goed belicht wordt. Aangezien de flitser het model bevriest, hoef je niet bang te zijn voor langere sluitertijden, tenzij het model ook door omgevingslicht wordt belicht. Maar dan nog, als het om modelfotografie gaat, kun je het model toch aansturen en vragen om stil te staan.

Je moet ook even nagaan wat verder het doel is van de foto's. Als ze op Abri-formaat afgedrukt moeten worden, moet je er andere eisen aan stellen dan dat het plaatjes van 800px breed worden op het forum. In dat laatste geval is het zeker geen issue, want dan zie je het toch niet.

Wat ik bedoelde met zoeken op PartyPics is dat de beschrijvingen daarvan overeen komen met wat jij wilt. Dat het ene binnen is en het andere buiten maakt wat mij betreft niet uit. Bouncen lukt in een discotheek met zwart plafond net zo min als in de buitenlucht; er valt stomweg nergens tegenaan te bouncen. Hoogstens dat je een flashbender of diffuser ofzo op je flitser gebruikt. En nu we het daar toch over hebben: het klepje in je flitser is geen diffuser om het licht zachter te maken, maar een zg. groothoekdiffuser. Is ook zo'n weetje ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar