Advies gevraagd!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Hoi forummers,

Om meteen met de deur in huis te vallen, vraag ik jullie graag om wat advies.
Een tijd geleden heb ik :cry: afscheid moeten nemen van mijn Canon eos 7D, helaas. Nu ben ik op zoek naar een goede, iets minder prijzige, vervanger die er niet té veel voor onder doet. Ik zat te kijken in de richting van de 600d of de Nikon d3200 (en die prijsklasse dus, lenzen mogen best 2e hands.. Body wil ik nieuw.)

Nou heb ik niet veel eisen en wensen. Ik had bij mijn 7D een efs 18-135 en sigma 150-500.
Mijn doel is vooral beetje hobbyfotograaf uithangen, en (actie)foto's van honden kunnen maken. Het zou ook fijn zijn als ik (later) wat meer kan experimenteren met de camera en micro kiekjes kan maken. En portretten van mensen, beetje huis tuin en keuken foto's maken hoort erbij, en mocht ik er een telelens bij aanschaffen dat ik me goed kan vermaken in de bossen of dierentuinen (met de 7D ging ik regelmatig wolven opzoeken). :mrgreen:

Ik heb verder niet echt verstand van de keuzes in lenzen enzovoorts, maar voordat ze me weer wat aansmeren in de winkel vraag ik jullie liever advies. Denk dat een 18-135 toch wel minimum is, right? :o

Sorry voor mijn lastige vraag en sorry als dit topic verkeerd staat, ben nog beetje aan het uitvogelen! :oops:

Groetjes, Sheru.

Toevoeging: ik neem genoegen met zulke kiekjes (7D gemaakt)
http://1.media.hyves-static.net/1337605 ... 05776.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://2.media.hyves-static.net/1337605 ... 05881.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://6.media.hyves-static.net/1337605 ... 05933.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op Sheru, in totaal 2 keer gewijzigd.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

De eisen die je stelt passen m.i. binnen het normale gebruik van een camera. Ik denk dan ook dat je met de camera's die je noemt prima uit de voeten kunt.
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Bedankt voor je reactie!
Welke lenzen zou jij adviseren, ervan uitgaande dat ik voor één van de 2 eerder genoemde camera's ga?

1 voor portret, 1 voor de honden (actie) foto's?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Als je snel bent kan je nog gebruik maken van de Saturn (en Canon cashback, die loopt nog iets langer) actie :)

Verder zie ik in je eisen ook geen problemen bij een 600D met kitlens.
prutzworks
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 21:00
WoonplaatsCOLON noord limbabwe

heb zelf een 600D en een Sigma 150-500 en hier mee zeer tevreden
fotografeer ook wel eens honden zie http://www.renderosity.com/mod/gallery/ ... &member&np" onclick="window.open(this.href);return false;

een 2e tele een 2e hands L 70 200?
als je overgaat op nikon kost je dat ook weer nieuw of 2e hands glaswerk
1000D, 550D, 600D met grips, Canon EF 50mm f1,8, Canon EF 40mm f2,8 STM, Canon EFS 17-85mm USM, Canon EF L 70-200 f 2,8 IS2 USM, Sigma 70mm f.2,8 DG macro + balg, Sigma 150-500mm f5-6,3 APO HSM, Lensbaby's, UV+pol filters, Hahnel RC, Vanguard 3pod
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Ik heb dan ook niet veel eisen, haha. Maar heb nogal wat moeite om bewegende, springende, bokkende honden er netjes op te zetten...maar goed dat zal wel meer aan mij liggen als de camera/lens. Zou maar eens een cursusje moeten volgen, maar dat terzijde.
Krijg over 2 maanden een nieuwe bewoner binnen ons gezin, en wil die eerste kiekjes wel zo mooi mogelijk vereeuwigen.

@Prutzworks: Ik moet alles sowieso nieuw aanschaffen. Wat is het grootste verschil tussen mijn 2 keuzes? De winkel verkoper kwam niet verder dan de specificaties op de verpakking, en een paar megapixeltjes meer...tsja dat snap ik zelf ook nog wel.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Welkom hierzo.
Misschien is het handig om even een budget te vermelden.
Wat prijzen van lenzen lopen nogal uiteen.
En aangezien dit forum met name op canon gericht is zul je voornamelijk adviezen krijgen over canon (en third party) lenzen uiteraard.

Mijn advies gezien je variatie onderwerpen; een 15-85 met een 70-200 F4 non IS als aanvulling.
Beide kwalitatief uitstekende en scherpe lenzen en samen grote variatie aan mm's waar je heel veel mee kunt doen. (Wil je wat besparen is een 18-55 versie II kitlens trouwens het geld best waard.)
Wil je als werkpaard wat lichtsterkers is de 17-50 2.8 een hele fijne
Voor het echte telegebeuren bij behoefte daarna een keer uitkijken naar een echte tele(zoom).
Succes met kiezen en beslissen
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Dankjewel Frank!
Ik ben ook een Canon liefhebber, heb nog geen dag van m'n leven met Nikon gewerkt.
Mijn budget ligt deze maand even stil op 600, met standaard kit lensje. De rest is van latere zorg.
Maar goed gister stiekem bij mediamarkt lopen kwijlen, en daarvan uitgaande kom ik met 600 euro richting de 600D toch wel redelijk ver....dacht ik?


Heeft iemand een uitleg-topic over die verschillende namen? Ik raak helemaal kierewiet en ben bij lange na nog niet zo bekend met alle benamingen/namen van lenzen als jullie. (Als in: 15-85 met een 70-200 F4 non IS zegt me 3x niks) Het spijt me zeer! :oops:
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De zoekfunctie van dit forum gebruiken (en google) zal al wat verheldering brengen in het duistere bos.
Maar hier staan veel informatie al centraal te vinden voor je. :)

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=17

Wat standaard kitlens betreft, zoals ik al zei, de versie II (met IS, dat is stabilisatie) is meest interessant. Die II staat ook op de juiste lens vermeldt.

De 70-200 F4 non IS (zonder stabilisatie dus) is overigens een zogenaamde L versie, een witte toeter dus. Met bijbehorende bouwkwaliteit.
Veelgeroemd, wat op leeftijd, maar heel erg goed en betaalbaar.
Een goedkoper alternatief, maar zeker gezien de prijs ook een prima lens, is de 55-250 IS.
Vaak gekozen voor gebruik naast de kitlens.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De 600d met de 18-135 kost een kleine €700,- en dan heb je de lens die je gewend bent. De 600D met de 18-55 IS II kost bij KE €500,-.

Andere optie: 1100D kost €300,- en de Tamron 17-50/2.8 kost €329,- en met VC €429,-. Ik probeer het moeilijker te maken voor je ;)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
prutzworks
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 21:00
WoonplaatsCOLON noord limbabwe

Ik ben geen nikon kenner maar wat ik zeggen wilde als bij canon blijft dan kan je je sigma 150-500 blijven gebruiken (onderschat die lens niet).
Wat betreft springende en bokkende honden, kijk ff hier: (welliswaar met een 550D geschoten maar wel met een Canon L 70-200mm lens). Kan je altijd nog voor sparen!


http://www.renderosity.com/mod/gallery/ ... &member&np" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.renderosity.com/mod/gallery/ ... &member&np" onclick="window.open(this.href);return false;

succes met je keuze
1000D, 550D, 600D met grips, Canon EF 50mm f1,8, Canon EF 40mm f2,8 STM, Canon EFS 17-85mm USM, Canon EF L 70-200 f 2,8 IS2 USM, Sigma 70mm f.2,8 DG macro + balg, Sigma 150-500mm f5-6,3 APO HSM, Lensbaby's, UV+pol filters, Hahnel RC, Vanguard 3pod
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Misschien is dit een mooie optie. Echter deze actie loopt bij Saturn tot vandaag, dus snelheid is geboden.

http://www.saturn.nl/mcs/product/CANON- ... langId=-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Van dit bedrag krijg je volgens mij ook nog cashback van Canon.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Iedereen bedankt voor de adviezen.

Ik heb mijn Sigma niet meer, dus moet echt alles opnieuw aanschaffen.
Maar als ik even moet vergelijken dan kom ik prijs/kwaliteit toch beter met de Nikon d3200 of d5100, heb ik begrepen van andere liefhebbers? Ik denk dat die 2 beter bij mijn doeleinden passen.... Of zit ik helemaal verkeerd?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Waar baseer je dat op?
... Spiegel-Werk ...
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Sheru schreefCOLONBedankt voor je reactie!
Welke lenzen zou jij adviseren, ervan uitgaande dat ik voor één van de 2 eerder genoemde camera's ga?

1 voor portret, 1 voor de honden (actie) foto's?
Een leuke portretlens is de 50mm 1.8. Op een cropcamera is dat 80mm. Voor de actiefoto's denk ik dat iets meer tele wenselijk is. Dan zou je zoals eerder genoemd eens naar de 55-250 kunnen kijken.

Verder kan je de foto's die jij wilt maken met elke dslr maken, dus ook met Nikon en alle andere merken. Kwalitatief onlopen ze elkaar niet zo heel veel. het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Dankjulliewel.

Ik baseer dat op de gegevens die google mij gaf. Hier onderandere; http://versusio.com/nl/nikon-d5100-vs-canon-eos-600d" onclick="window.open(this.href);return false;
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Sheru schreefCOLON(...., lenzen mogen best 2e hands.. Body wil ik nieuw.....)
Hallo Sheru,
In geval van tweedehands zou ik liever de lens als nieuw nemen, je weet niet wat er mee gebeurd is of wat er in zit, en toch geeft 'ie beeld. Met een body heb je het eerder door als er wat aan mankeert.

Kijk je behalve naar specs ook naar eenzelfde gebruiksgemak ? Een 50D zou hier een serieuze optie zijn.
Gebruikers-avatar
Sheru
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2013 13:54

Ik ga gewoon uit van wat ik lees:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5 ... ikon-D5100" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb de 5100 in m'n handen gehad, krijg alleen geen fatsoenlijke kits gevonden.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Sheru schreefCOLONDankjulliewel.

Ik baseer dat op de gegevens die google mij gaf. Hier onderandere; http://versusio.com/nl/nikon-d5100-vs-canon-eos-600d" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind dat geen basis voor een goede vergelijking. Het zijn beiden aps-c camera's, iets wat fout in de review staat. In de vergelijking staat onzin: Aanzienlijk grotere sensor 23.6 x 15.6 mm(APS-C) vs 14.9 x 22.3 mm("APS-H"). APS-H is 28.1 x 18.7.
En uit de "review" kan je niet opmaken wat beter is. Wat vind jij beter? Je zou van beide camera's foto's naast elkaar moeten leggen om te zien wat beter is. Ik heb wel eens foto's van beide merken naast elkaar gezien, van vergelijkbare camera's en dan zijn de kleuren van de Canon mooier. Hoe het met deze twee onderling is, weet ik niet.
Minpunten van de Nikon vind ik b.v. het instelwiel op de achterzijde. En verder vind ik van Nikon de menu's niet overzichtelijk en knoppen vaak op niet handige plaatsen zitten. En naar mijn idee is verder de kwaliteit van de Canon beter. Zowel technisch als wat er als resultaat uitkomt.

Iedereen hier zal je Canon aanraden. Ik in ieder geval wel.

Tip: hier op het forum wordt ook van alles aangeboden, wellicht zit daar iets voor je tussen? Scheelt aanzienlijk in prijs t.o.v. nieuw.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=20" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar