[Verzameltopic] Laat je mooiste nifty fifty foto zien

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Het is de eerste lens die ik kocht na mijn kitlens en ik heb er nog steeds geen spijt van.
Omdat bijna iedere fotograaf er wel een heeft, leek het mij leuk om eens een topic te openen. Speciaal om je lievelingsfoto's te laten zien gemaakt met de canon 50mm 1.8

Ik heb gezocht op het forum maar kon zelf nog niet zo'n topic vinden. Vandaar dit topic. Laat hier je mooiste nifty fifty foto zien en vertel wat deze foto voor jou zo speciaal maakt.
Je hoeft hier dus ook geen technisch perfecte foto te plaatsen. Dit mag natuurlijk ook maar hoeft zeker niet.

Zelf zie ik graag lowlight fotografie. Dat is ook waarom ik deze lens in eerste instantie aan heb geschaft. Hij heeft natuurlijk nog meer leuke eigenschappen.
Ik heb voor mezelf zoveel mooie en dierbare foto's ermee gemaakt dat ik het mijn feelgood lens noem.

Hierbij dan de aftrap. De foto's zijn om een of andere reden iets in contrast achteruit gegaan met het uploaden naar het forum. Maar dat mag de pret niet drukken.

1.

Mijn zoon in de huiskamer zomaar een moment dat hij aan het spelen was met iets op het dressoir en ik me fotocamera vast had.

38018

2.

Mijn vrouw is hier een verhaal aan het voorlezen voor het slapen gaan. Alles donker gemaakt en alleen een klein led zaklampje aan om het spannender te maken. Je ziet dat hij echt helemaal in het verhaal opgaat. Mijn vrouw gewoon in haar favo huispak net onder de douche vandaan. Niets gemaakt alles gewoon spontaan, het moment pakken. Geweldig vind ik dit. En dat is allemaal mogelijk zonder flits dmv een nifty fifty.

38017

Ik hoop dat er nog vele foto's van mede forumers mogen volgen.

Groeten Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Oh dit ga ik zeker even volgen. Ik heb altijd al getwijfeld over 50mm, omdat de scherptediepte zo klein wordt bij de grote diafragma's. Zodat je kouwelijk toch voor 2.8 kiest om wat scherpte over te houden en dan is de licht winst beperkt en zou je eerder de ISO verhogen.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Deze staat bij mij ook op de korte termijn aanschaf lijst :)

Maar nog geen foto's om te showen dus.

Gr, Martijn
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zijn foto's van de broertjes (f/1.4 if f/1.2) ook welkom?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Ik zal dit even onthouden! Wil binnenkort 50/50 projectje doen :)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

drikj schreefCOLONIk heb altijd al getwijfeld over 50mm, omdat de scherptediepte zo klein wordt bij de grote diafragma's. Zodat je kouwelijk toch voor 2.8 kiest om wat scherpte over te houden en dan is de licht winst beperkt en zou je eerder de ISO verhogen.
Apart, het gebrek aan scherptediepte is voor veel mensen juist een reden om de 50 1.8 te kopen. Zo ook voor mij.
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
wernerfotografie

Tuurlijk Marco ! Lijkt mij wel in ieder geval :D
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Van mij mag het hoor Marco. Zelf heb ik alleen de 1.8.
Misschien ook leuk om wat cameragegevens erbij te vermelden.

Voor de twijfelaars gewoon kopen die lens dit is echt een no brainer. Zeker als je de prijs ziet!!!

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Misschien wel handig om de exif erbij te zetten? Heb je bovenstaande foto's ook idd op 1.8 geschoten?
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Jaja, maar het ging me niet zozeer om de prijs van de 1.8. Want de 1.4 schijnt toch wat beter te zijn dan de 1.8 en ook wat steviger, dus zat ik eerder over die te twijfelen. En dan de scherptediepte, ik had in een winkelzaak een paar foto's genomen en de scherptediepte viel me toen behoorlijk tegen om mee te werken. Om een acceptabele sluitertijd te krijgen moest ik daar het diafragma al flink open zetten en bij F1.4 is die scherptediepte dan de helft van F2.8.
Maar goed, als ik bovenstaande foto's zie, dan valt het me behoorlijk mee. Dat ziet er nog werkbaar uit. Helaas kan ik de Exif niet bekijken.

Welke camera was gebruikt, welke ISO, welke sluitertijd, wat is de afstand tot het onderwerp?
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

erg leuke foto's!
met foto 2 toch echt een verhaal! :mrgreen:

top gedaan! :)

gr. MIchel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik ben nu niet in de gelegenheid. Vanavond zal ik de exif gegevens erbij zetten. Thanks billie

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zat ff te neuzen, en zag dat Canon momenteel zelfs 5 50mm-objectieven in zijn assortiment heeft...

- de Canon EF 50mm F1.8 II (de écht nifty-fifty) à € 95,00;
- de Canon EF 50mm F1.4 USM (ook een toppertje) à € 349,00;
- de Canon EF 50mm F1.2 L USM (welbekend, beter is er niet) à € 1.549,00 (!!!);
- de Canon EF 50mm F2.5 Macro (kende ik niet eens) à € 289,00;
- de Canon CN-E 50mm T1.3 L F Cinema EF (kende ik evenmin) à € 4.499,00............

Keus genoeg dus, voor de 50mm-liefhebbers... ;) en als je dan ook nog buiten de Canon-schappen kijk, kom je ook dit nog tegen:

- de Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro 1:1 à € 329,00;
- de Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM à € 469,00;
- de Carl Zeiss Planar ZE 50mm F1.4 T à € 659,00;
- de Carl Zeiss Makro-Planar-ZE 50mm F2.0 T à € 1.169,00;
- de Schneider Optics PC-TS F2.8 50mm à € 2.849,00.

Nooit beseft dat er zoveel keus is in 50mm-objectieven... totdat ik dit topic tegen kwam ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ik heb de 50mm F2,5 macro, ook heerlijk lensje, speciaal aangeschaft voor het fotograferen van de kleine knagers (moet ik vaak dichter bij komen dan met de 50mm F1.8 mogelijk is, vandaar dat ik deze had gekozen), en daar is ie echt super voor. Precies lichtsterk genoeg, fijne DOF en kan tot lekker dichtbij focussen. Maar verder vind ik het ook echt en heel fijne lens, voor portretjes bijvoorbeeld.

Deze had ik echt nooit van gehoord
MarcoEOS550D schreefCOLON- de Canon CN-E 50mm T1.3 L F Cinema EF (kende ik evenmin) à € 4.499,00............
Wat een prijs! En als je die dan bekijkt:
makkelijk te gebruiken dankzij een gewicht van slechts 1,2 kg
Hmmm... slechts 1,2 kg?? Dat lijkt me een aardig gewicht voor een 50mm lens...! :shock: :lol: Zal wel voor andere doeleinden zijn dan gewoon foto's maken, maar toch.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

staartjager schreefCOLON
makkelijk te gebruiken dankzij een gewicht van slechts 1,2 kg
Hmmm... slechts 1,2 kg?? Dat lijkt me een aardig gewicht voor een 50mm lens...! :shock: :lol: Zal wel voor andere doeleinden zijn dan gewoon foto's maken, maar toch.
er staat ook Cinema achter.. ik denk dat deze daarom ook gemaakt is om te filmen.. :P

gr. MIchel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Bokeh op F1.8

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Colors:

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Valavond, zonder flits, omgevingslicht was voldoende:

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Deze lens is absoluut een dikke favoriet van me.

38035

Binnen met daglicht.

38043

Buiten, 's avonds met alleen het licht van de aanwezige lichtjes.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

@ DirkJ: Hier zoals belooft wat gegevens. ik kan de start post niet meer veranderen dus zet ik het maar even hier weg.

Foto 1: Gemaakt zonder flits. F2.8, 1/200, ISO 1600 camera EOS 400D.

Foto 2: Gemaakt zonder flits (alleen 1 klein ledlampje als licht om te lezen :P :P :P) F1.8, 1/80, ISO 6400

@Marco: Bedankt voor je handige overzicht ik was zelf ook niet van alle lenzen op de hoogte. Goed excuus om me hier eens in te gaan verdiepen.

@CrisM: Mooie foto's heb je gemaakt BOKEHHH 8)

@Redone51: Fantastisch wat dit lensje allemaal kan met bestaand licht. Als je er nog geen zwak voor hebt dan krijg je het wel haha. Mooie foto's van die kleine man en die heerlijke kerstsfeer.

Ik hoop nog veel mooie foto's te mogen bekijken en wil iedereen nog eens aanmoedigen om mee te doen.Blijf vooral posten!!!

Groeten Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar