in twijfel....wel doen of niet doen...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Dag allemaal,

Deze keer geen vraag over het wel of niet overstappen naar FF maar van FF.
Op dit moment heb ik een 5dmk2, wat overigens een geweldige camera is. Maar.....niet voor de meeste onderwerpen die ik nu schiet.
Wat ik voornamelijk doe en wil is macro en dieren fotograferen. Daarnaast sta ik nog wel eens in een sporthal te fotograferen(maar dat is geen prioriteit)

Nou vraag ik mij af, ga ik in bijvoorbeeld de 7d dusdanig kwaliteit en isobereik vinden dat ik mijn 5d niet ga missen of is dit een totaal niet logische overstap.
Groothoek gebruik ik op de camera amper en zal dus redelijk goedkoop opgelost kunnen worden met een 7d, maar extra tele op mijn 5d wordt mij wel erg duur.

Welke objectieven ik nu heb:
canon 28-70F2.8 L
canon 70-200f4 L
canon 100mm macro

en ben aan het sparen voor een 300mm f4L IS + 1,4 en 2x extender.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met deze lastige keuze.

Alvast bedankt!
Groeten,

Jichem
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik zou lekker wachten totdat de 7D MKII uitgaat komen eind dit jaar of begin volgend jaar. Volgens de geruchten is de sensor een stuk beter met ruis en iso en de snelheid van 10 foto's per seconde is ook wel leuk. Normaal zou ik dit niet zeggen want je kan altijd blijven wachten op wat nieuws maar de 7D van nu is niet vergelijkbaar met de 5D MKII wat beeldkwaliteit betreft daar krijg je spijt van.

Gr. Chris
madebysander
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2012 12:55

ik heb het precies andersom gedaan van de 7D naar de 5dii en mis echt helemaal niks van de 7d.
En qua ruis en iso gebruik vind ik de 5dii een stuk beter.
Heb lang getwijfeld om de overstap te maken van crop naar FF en had het veel eerder moeten doen achteraf, en stap zekers niet meer terug naar crop.
http://www.flickr.com/photos/sanderclaassen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Waarom wil je eigenlijk overstappen?
Want voor macro en dieren is een mark 2 prima geschikt. Tenzij je af snelheid mist maar dat heb ik niet helemaal kunnen begrijpen uit je berichtje.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik mis in macro het feit dat ik hem voor dezelfde scherpte diepte meer moet knijpen. dat gaat tenkoste van iso of snelheid. Daarnaast wil ik graag meer mm's maar die zijn voor de 5d aan de prijs.
Dus mij lijkt een crop met daardoor op het zelfde vlak meer pixels en dus het idee van meer mm's wel ideaal
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Heb helemaal geen ervaring met de 5D, maar lees wel vaker dat voor macro en wildlife juist eerder de 7D wordt aangeraden dan een FF body. INderdaad vanwege DOF en de "extra mm's". Heb daarop zelf ook mijn keuze voor de 7D gebaseerd, wel even overwogen om naar FF over te stappen, maar combi van deze factoren en de prijs hebben me toch richting de 7D geduwd. Heb hem nog niet zo lang, maar tot nu toe vind ik het echt een geweldige camera voor macrowerk!
Maar goed, vergeljiken met de 5D kan ik dus niet, omdat ik die nooit in handenheb gehad, dus wat dat betreft kan ik je helemaal niet adviseren natuurlijk...
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ken je iemand met een 7D of heb de mogelijkheid om deze een dag te huren. Dan kun je het zelf ervaren. Eigen ervaring is toch het belangrijkste om een keuze te maken.

Persoonlijk vond ik de 7D prettige werken voor macro dan de 5D II. Voor AF en de focus punten. Uiteindelijk beide weg gedaan en over op de III. Zelf heb ik de crop factor op de objectief nooit echt gemist.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Helaas heb ik niet de mogelijkheid 1 te lenen. Maar als ik de gemiddelde reactie zo hoor krijg ik waarschijnlijk spijt van de overstap op crop.

Misschien dan maar is kijken naar mogelijkheid van een 2e body. zal nog steeds goedkoper zijn dan een 500mm:P
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik had een 5D2 maar ben overgestapt naar een 7D om dezelfde redenen als jij.

Bevalt me prima en ik mis vrij weinig aan de 5D2...

Voordeel van de 7D vind het scherpstellen met liveview wat stukken beter werkt dan een 5D2
Voor groothoek heb ik een sigma 10-20, merk weinig verschil tussen de 5D2 met canon 17-40L, moet ik er wel bij vermelden dat ik geen pixelpeeper ben en dat ik weinig foto's op groot formaat afdruk, hoogstens A4.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Zoals eerder gezegd zou ik hem gewoon een dagje of weekend huren kijken of het wat voor je is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar