advies gevraagd belichting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

hallo allemaal,

ik heb vandaag 2 softboxen van 40X40 erbij gekregen, het is een daglichtset, maar.. ik vind toch dat ik te weinig licht heb.
heb eerst de 2 paraplu's op de achtergrond gericht en de softboxen op het model, maar toen toch maar gewijzigd naar de softboxen op de achtergrond en de paraplu's op het model.

maar vind toch dat het model te weinig verlicht word, en zou dan op Iso 800 moeten fotograferen en denk niet dat dat de foto echt goed zal doen.

voorbeeld:
ISO 200 f5.6 1/50 op stand P genomen
Afbeelding
glenn by foto-taartjes, on Flickr

denk dat ik aan de softboxen weinig heb, er zit 1 spiraallamp in van 40W
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Je wordt heel erg beperkt door je lampen. Het beste zijn natuurlijk flitsers. Maar probeer een foto eens goed te bewerken. Met bijv. lightroom kun je veel meer uit je foto halen.

Dit heb ik even snel gemaakt van je foto. (en 1,8x lichter gemaakt).

Afbeelding

Wat je dus kunt doen is alvast je camera op M zetten en je iso naar 400 te doen, en/of je diafragma naar F4.
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met het gebruik van continu licht in een studio.
Wel kwam laatst deze tutorial tegen misschien heeft u hier wat aan.
http://www.youtube.com/watch?v=qRH55WQ69eA" onclick="window.open(this.href);return false;
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

Ik heb de iso op 800 moeten zetten om de belichting zo te krijgen zodat ik hem niet hoef te gaan bewerken.

Wat ik heel graag wil is dat je de kleur van de ogen een beetje zou kunnen zien.

Zodra de winkel open is ga ik de softboxen terug brengen, hij is fotograaf en raadde me toen de plu set aan van daglichtlampen ze geven goed licht maar heb nu een achtergrond van 2,75 en dan mis ik toch licht van de voorkant erbij.

Ik zie ook weleens een snoot, maar zie ondertussen door de bomen het bos niet meer met wat ik precies nodig heb.

Bedankt voor de bewerking, vind hem mooi in zwart-wit
Zal de foto laten zien die ik met iso400 en 800 gemaakt heb
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

foto 1 is met iso 400 genomen, ben de exif informatie kwijt zie ik zojuist in lightroom

foto 2 met iso 800 f 4,5 1/100

Afbeelding
glenn1.jpg by foto-taartjes, on Flickr

Afbeelding
IMG_3682.jpg by foto-taartjes, on Flickr

deze heb ik in zwart-wit gedaan via lightroom
Afbeelding
glenn2.jpg by foto-taartjes, on Flickr

graag zou ik willen weten wat anderen zoal hebben aan belichting/verlichting
gebruiken jullie een snoot?
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat me nu niet helemaal duidelijk is is wat je aan belichtingsapparatuur hebt... Je hebt dus plu's en softboxen, maar hoeveel lampen heb je?
Ik zou je adviseren om je eerst op de belichting van de jongen te richten, zorg dat je hem goed uit kan lichten met je spullen en dan zie je daarna ook snel genoeg of je nog lichten over hebt die je eventueel op de achtergrond kan richten of dat je extra spullen nodig hebt.
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Hallo Wendy.

Ik denk dat het grootste probleem hem zit in jou achtergrond en je camera stand. Die staat op p las ik en dan proveert jou camera de achtergrond 18%grijs temaken wat aardig lukt. Probeer eens met spot meting in de av stand te meten op je model en dan kijken welke instellingen je Camera kiest en dan dan deze instellingen manueel instellen. Ik denk dat het dan allemaal beter word.

Groetjes Jorik
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

dankjullie voor de antwoorden,

ik had het volgende staan 2 daglichtlampen met plu's(4 spiraallampen p.s) en 2 softboxen van 40x40 (1 spiraallamp)

ik heb de softboxen geruild voor 2 flitsers met softbox. ga zodadelijk uittesten en ook met de Av stand eens proberen.
heb met P stand en met M stand geschoten, dus weet niet precies welke foto met P of met M was gemaakt.
Afbeelding
IMG_3687.jpg by foto-taartjes, on Flickr
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Hallo Wendy

Met flitsers moet je in de m stand fotograferen. Met de iso op 100 en eigenlijk het mooiste om een lichtmeter te gebruiken.
Anders gewoon achterop je schermpje kijken.

Groetjes Jorik
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

ik heb zojuist de flitsers gebruikt en heb eindelijk het resultaat met iso 100 :D

stond alleen heel slecht omschreven in de beschrijving hoe de trigger aangesloten moest worden, maar hij werkt eindelijk!
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

de foto's leken qua belichting precies zoals ik wilde op de camera maar zodra ik op de pc keek in LR dan worden ze donkerder gemaakt en is de achtergrond nog niet wit :(
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Dat klopt, dit komt door het adobe profiel. Als je het niets vindt kun je ook weer gewoon het cameraprofiel kiezen hier:

Afbeelding
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

bedankt sweebee!! dat was me nog niet opgevallen,
baal wel ervan dat de plugin voor cr2 niet werkt in me cs4, straks proberen cs5 te installeren

iemand nog tips voor mijn achtergrond?

Afbeelding
pap.jpg by foto-taartjes, on Flickr

je ziet namelijk de rand onderin, moet ik het doek iets wat oprollen of verder uitrollen zodat die hoek minder word?
overigens is deze foto alleen met de 2 flitsers (plu's op de flitsers gedaan) genomen en heb rechts 1 daglichtlamp staan.
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Je kunt beter die haakse 90 graden hoek eruit halen en zorgen dat het geleidelijk overloopt. dus een soort van half rond.

zo zegmaar:

Afbeelding
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Wendyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 11:09

bedankt sweebee!

heb nu alleen de 2 flitsers met softboxen maar ook de paraplu's heb ik nog, de daglichtlampen heb ik weggedaan.
nu alleen op zoek naar een goede lamp/flitser voor de achtergrond egaal wit te krijgen.

wie heeft daarvoor nog een goede tip??
Canon 600D kitlens 18-55, 10-22 en een 100-300
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Hi,
Met flitsers kun je als het goed is het vermogen instellen.
Ik neem aan dat je geen lichtmeter hebt dus is het instellen wat moeilijk.

Ik zou beginnen met een diafragma te kiezen voor je model, bv f5.6
Nu ga je de flitsers op de achtergrond instellen, je laat je diafragma staan op f5.6 en je gaat steeds meer vermogen op de achtergrond zetten totdat je in Lightroom ziet dat de waarde van de achtergrond op 254 staat (piekwit), niet hoger want dan krijg je lensflare (komt niet ten goede van het zwart in de foto).

Heb je een lichtmeter zijn er 2 opties.

1. Incident
Loop naar je achtergrond en meet naar de achterkant van je model toe (bij gebruik van 2 flitsers op de achtergrond, anders naar de lichtbron) en zorg voor een waarde van NET boven de f5.6 bv f5.6 3 (5.6 + 3/10) hiermee krijg je een mooie witte achtergrond zonder vouwen.

2. Reflecteren
Meet naar de achtergrond toe vanuit je schiet positie en hoek en zet de achtergrond verlichting op +3 stops (voor de meeste camera's) let wel dit is REFLECTEREND gemeten.

In een video :
http://youtu.be/OxS4J6NdiJs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar