Staatsiefoto Willem-Alexander

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Nu we een nieuwe Koning hebben, wordt het tijd eens te kijken naar hoe hij gepresenteerd wordt. Op de site van het Koninklijk huis staan de staatsiefoto's van Koos Breukel. Ik ben niet onder de indruk om eerlijk te zijn. WA en Maxima lijken niet ontspannen en de plaatsing vind ik ook niet fijn. Als ik naar de site van Koos Breukel kijk, vraag ik mij af of hij de beste fotograaf voor deze foto's was. Heb ik gelijk of ben ik totaal gestoord :mrgreen:
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Site van het Koninklijk huis reageert op dit moment niet (w.s. door de drukte).
De fotograaf geeft op zijn site naar mijn idee ook niet echt topplaten af, maar aan de andere kant is het smaak waar niet over te twisten valt.
Je vind het wat, of je willem niet... :wink:
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het aantal staatsieportretten waarop vorsten of staatshoofden niet ontspannen zijn is op twee handen niet te tellen. Ook niet op 200 denk ik. Bijvoorbeeld misschien wel zo'n beetje het bekendste staatsieportet, deze toont ook weinig ontspannenheid: Louis XIV
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Eens met Jeroen. Anders gezegd: Zie er eens te vinden waarop staatshoofden wel (echt) ontspannen staan.
Geen topplaten van Koos Breukel? Sommige wel hoor. maar smaken en stijl verschillen.

Wat mij bij de staatsieportretten opvalt is het "rommelige beeld". Breukels andere portretten met egale achtergrond, maar nu juist niet.
M.n. de foto van Willem Alexander solo vind ik de achtergrond en omgeving nogal storen. Ook stoort het mij dat de linker arm net over de kozijnrand heen gaat.
Sommige details leiden (mij) teveel af, bijv. de 2 lampen net naast de hals, en daarom vind ik dat het anders (beter?) had gekund.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tja, mijn persoonlijke mening, ik ben ook niet onder de indruk. Ik had het waarschijnlijk anders gedaan. Maar goed, ik ben niet gevraagd en heb zelf ook niet gebeld :D

Ik denk wel dat dit ook even tussen neus en lippen doormoest. Ik denk niet dat koning en koningin een half uurtje de tijd hadden maar dat het een minutenkwestie was en zij met d'r hoofd waarschijnlijk ook ergens anders waren.
Voor wat betreft de opstelling, het kan goed zijn dat dat door de RvD bepaalt is en dat er weinig ruimte om te spelen was.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONTja, mijn persoonlijke mening, ik ben ook niet onder de indruk. Ik had het waarschijnlijk anders gedaan. Maar goed, ik ben niet gevraagd en heb zelf ook niet gebeld :D

Ik denk wel dat dit ook even tussen neus en lippen doormoest. Ik denk niet dat koning en koningin een half uurtje de tijd hadden maar dat het een minutenkwestie was en zij met d'r hoofd waarschijnlijk ook ergens anders waren.
Voor wat betreft de opstelling, het kan goed zijn dat dat door de RvD bepaalt is en dat er weinig ruimte om te spelen was.
ik dacht al dat ik de enige was die ze niet geweldig vond. Maar om nu te zeggen dat het tussen neus en lippen doormoest? voor zoiets zullen ze toch wel wat tijd vrijmaken? Deze plaatjes gaan de hele wereld over.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat Koos Breukel heus wel alle tijd heeft gehad om alles op te stellen en op te ruimen hoor, maar denk dat het koninklijk paar om 14:10 binnenkwam en om 14:20 weer weg moest
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Eerlijk gezegd vind ik de foto's op de website van Koos Breukel een goede rede voor de keuze. Door de belichting lijken de mensen op de foto's, voorname personen. Veel karakter.
De Staatsiefoto's daarintegen... Ik begrijp dat het een foto moet zijn waaraan je ziet:"zo zien ze er uit." Een soort pasfoto protocol, niet lachen, beetje schuin staan. Maar de achtergrond mocht wel iets meerwaarde hebben. Kijkend naar het schilderij van Louis XIV: volgens mij heeft alles wat op het schilderij staat een achterliggende gedachte. Van de motieven op de stoffen tot de kleuren. De foto's van Koning Willem-Alexander lijken in de vluchtigheid gemaakt. Van mindere kwaliteit dan op de website van Koos Breukel staan. Er mocht wat meer symboliek in verwerkt zijn. Een verwijzing naar water of Argentinië. Iets waarin de 3 kinderen terug komen. En dat kan heel subtiel.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Er wordt naar mijn mening aan één ding voorbij gekeken: Koos Breukel heeft normaal een eigen stijl van fotograferen, waar hij gewend aan is. Zie zijn website maar.

Als je dan de Koning en koningin moet fotograferen, dan kun je niet vasthouden aan je eigen stijl. Er zal vast door de RVD gezegd zijn, hoe ze het zo'n beetje wilden hebben. Dan is het aan Koos Breukel, óm het zo uit te voeren. Maar die afspraken ken ik natuurlijk niet. Dus van een eigen stijl blijft er dan vast niet veel over...

Kijk ook maar eens naar de foto's van Beatrix, die Anton Corbijn destijds van de voormalig vorstin schoot. Niet zijn stijl, niet te herkennen als een Corbijn. Dus de fotograaf zal heus enkele "regels" mee krijgen, waaraan het statieportret móet voldoen.

Het tijdsbestek waarin dit moest, weet ik niet, dus ik kan ook niet zeggen of er kort of lang de tijd voor was. Ik denk wel, dat er ruim de tijd was om de spullen in gereedheid te brengen, maar dat de tijd om daadwerkelijk te fotograferen minder was. Maar nogmaals: Dat weet ik ook niet.

Koos Breukel vind ik persoonlijk een goede fotograaf. Maar hij zal vast aan enkele "regels" verbonden zijn geweest. Er mag niet teveel creativiteit inzitten; het is een statieportret...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Daar heb je wel gelijk in Canon Benny, maar als je naar een fotograaf op zoek bent, zoek je er toch een die meer in je straatje past? Een fotograaf wiens stijl perfect aansluit aan het staatsiefoto protocol.

Anders hadden ze net zo goed een bekende landschapsfotograaf of productfotograaf kunnen vragen. :?


Maar, als ik het goed begrijp: dit zijn dus dé foto's die in gemeentehuizen en staatsgebouwen komen te hangen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

<off topic> Wat er aan portreten hangt van de huidige vorst is aan de gemeenten e.d. te bepalen. Hierin is de keus vrij.
Het is zelfs niet verplicht om een staatsportret op te hangen, maat een goed gebruik.
<on topic>
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Daar heb je wel gelijk in Canon Benny, maar als je naar een fotograaf op zoek bent, zoek je er toch een die meer in je straatje past? Een fotograaf wiens stijl perfect aansluit aan het staatsiefoto protocol.

Anders hadden ze net zo goed een bekende landschapsfotograaf of productfotograaf kunnen vragen.
Steven,

Dat zou ik persoonlijk ook zeggen. Ik zou het als RVD anders doen: Lekker de fotograaf in z'n eigen stijl laten (als de stijl aanstaat!) fotograferen, maar dan wel binnen bepaalde waarden, dat het nog wel een echt statieportret is. De fotograaf zal zich dan qua bepaalde creativiteit ook veel vrijer voelen...

Hóe de RVD een fotograaf kiest, weet ik niet, maar ik zou zeggen: Kijk meer naar de stijl die je aanstaat en bepaal daar de keuze naar, voor welke fotograaf je kiest.

Ik denk persoonlijk, dat alle fotografen die de vorstin en nu Koning & koningin hebben en nog gaan fotograferen op verzoek van de RVD, dat die aardig aan regels verbonden zijn. Ze zullen zich heus niet bemoeien met de techniek -is ook niet relevant- van het fotograferen bemoeien, maar ik denk wel hoe als hun het op beeld willen hebben en dat ze het in kleur willen enz. enz.

De fotografen die Beatrix hebben gefotografeerd en de fotografen die nog de kans krijgen om Willem-Alexander en Maxima in het heden te fotograferen, die mochten van mij wel meer creativiteit krijgen. Ik denk, dat de foto's dan meer tot hun recht komen, zowel bij een statieportret als bij een "tussendoor" portret van onze koning en koningin.

Maar nogmaals: Ik weet niet tot inhoeverre die creativiteit strekt!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Canon Benny schreefCOLON [...] het is een statieportret...
Nee het is een staatsieportret :wink:

Geintje natuurlijk.

Wat betreft de twee staatsiefoto's....mijn eerste indruk bij het zien van de foto's; daar staat een koning. En daar staat een koning en koningin. Ik vind beide even indrukwekkend. Qua techniek lijkt het mij een knap staaltje. Lichtval door meerdere ramen, licht van brandende lampen en natuurlijk flitslicht, probeer het maar goed te krijgen allemaal. De omgeving vind ik passend bij zo een foto.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik begrijp heel goed dat er beperkingen zijn voor dit soort foto's. En het klopt wat sunblade zegt, er staat een koning en koningin, maar ik heb het gevoel dat het beter had gekund. Koos Breukel is zonder twijfel een uitstekende fotograaf, maar zijn foto's zijn niet dit soort foto's. Anyway, ik ben blij dat ik niet gek ben ;-)

Btw, ik dacht dat er dinsdag na de plechtigheid ook foto's gemaakt zouden worden (WA in de hermelijnen mantel en Maxima in die fantastische blauwe jurk) maar die heb ik nog niet gezien.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De foto's die Corbijn heeft gemaakt van Beatrix in 2008 zijn trouwens heel geslaagd voor het genre. Wat mij ook opvalt is dat Beatrix ontspannen op de verschillende staatsieportretten staat, ook die van 1980. Wie ze wil zien, ze staan ook op site van het koninklijk huis.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

addy101 schreefCOLON Btw, ik dacht dat er dinsdag na de plechtigheid ook foto's gemaakt zouden worden (WA in de hermelijnen mantel en Maxima in die fantastische blauwe jurk) maar die heb ik nog niet gezien.
Ze zijn er wel van met alle kinderen erbij in elk geval: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8280_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Zie ik dat nou goed? Iedereen hangt een beetje naar rechts behalve koni.. prinses Beatrix?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Da's een verhaal apart.... De gefotografeerden leunen al snel naar elkaar toe met het idee "komen we wel allemaal op de foto?"
Daarnaast zit er onvoldoende EXIF-data in de fot om te bepalen welke lens/camera er gebruikt is. UWA vertekend ook wat.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

De foto's die Corbijn heeft gemaakt van Beatrix in 2008 zijn trouwens heel geslaagd voor het genre.
addy101,

Dat klopt wel, maar daarom is het nog geen échte Corbijn. Het signatuur van Corbijn zit er niet in. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar