Hallo,
Zijn er mensen die weten waarom enkel het voorste van de trein scherp is en niet de volledige trein
Instellingen;
Sluitertijd:1/50 sec
Diafragma:7.1
ISO: 100
Focuslengte: 24mm
Gebruikte programma: focus tracking
Sluitertijd:1/40 sec
Diafragma: 6.3
ISO: 100
Focuslengte: 24mm
Paning
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 21
- GeregistreerdCOLON 10 Okt 2012 20:29
Groeten,
Jean-Claude
Jean-Claude
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 928
- GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32
Tijdens het pannen blijft de scherpstelling van de camera gelijk, dit is dus in principe voornamelijk op 1 punt gericht.
Maar, helemaal plaatsen kan ik het ook nog niet
Volgens mij zou het al een hoop schelen als je in een hoek van 90 op de rails zou staan.
Zal dit eens blijven volgen ook...
Maar, helemaal plaatsen kan ik het ook nog niet
Volgens mij zou het al een hoop schelen als je in een hoek van 90 op de rails zou staan.
Zal dit eens blijven volgen ook...
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 21
- GeregistreerdCOLON 10 Okt 2012 20:29
Als ik in een hoek van 90° ga fotograferen dan krijg ik een vlakke foto en heb ik de neus van de trein nietMichielBroerse schreefCOLONTijdens het pannen blijft de scherpstelling van de camera gelijk, dit is dus in principe voornamelijk op 1 punt gericht.
Maar, helemaal plaatsen kan ik het ook nog niet
Volgens mij zou het al een hoop schelen als je in een hoek van 90 op de rails zou staan.
Zal dit eens blijven volgen ook...
maar normaal met 24mm en F7.1 of 6.3 zou de trein zonder probleem scherp moeten zijn of toch 2/3 ervan
Groeten,
Jean-Claude
Jean-Claude
en toch heeft het met de hoek te maken.
de trein heeft een bepaalde snelheid, die voor alle delen van de trein hetzelfde is.
de achterkant van de trein is echter veel verder weg dan de voorkant. Een meter trein is bij de cabine een veel langer stuk dan een meter aan de veel kleiner lijkende achterkant. Om dat lange stuk van de cabine scherp te houden, moet je dus ook een grotere stuk pannen, waardoor de achterkant van de trein onscherp is geworden. Niet door zijn eigen snelheid, maar door jouw beweging.
de trein heeft een bepaalde snelheid, die voor alle delen van de trein hetzelfde is.
de achterkant van de trein is echter veel verder weg dan de voorkant. Een meter trein is bij de cabine een veel langer stuk dan een meter aan de veel kleiner lijkende achterkant. Om dat lange stuk van de cabine scherp te houden, moet je dus ook een grotere stuk pannen, waardoor de achterkant van de trein onscherp is geworden. Niet door zijn eigen snelheid, maar door jouw beweging.
Als je in een hoek van 90 graden gaat staan krijg je inderdaad een hele andere foto, maar het zou wel degelijk kunnen zijn dat de hoek invloed heeft op de scherpte. Ik denk dat de onscherpte niet komt door een te beperkt DOF maar dat het bewegingsonscherpte is.
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 21
- GeregistreerdCOLON 10 Okt 2012 20:29
Ik ben vandaag terug gaan proberen maar op een andere manier met een snellere sluitertijd 1/125sec kleiner diafragma F11 en niet met al-servo maar op een punt waar ik de trein wil fotograferen scherp gesteld en een focuslengte van 100mm maar wel onder de zelfde hoek ongeveer 45°eos4all schreefCOLONen toch heeft het met de hoek te maken.
de trein heeft een bepaalde snelheid, die voor alle delen van de trein hetzelfde is.
de achterkant van de trein is echter veel verder weg dan de voorkant. Een meter trein is bij de cabine een veel langer stuk dan een meter aan de veel kleiner lijkende achterkant. Om dat lange stuk van de cabine scherp te houden, moet je dus ook een grotere stuk pannen, waardoor de achterkant van de trein onscherp is geworden. Niet door zijn eigen snelheid, maar door jouw beweging.
Ik dacht mss dat het ook kon komen met te weinig mm of dat de al-servo dit veroorzaakte maar had nu juist het zelfde resultaat, dus jij denkt dat onder een hoek een trein volledig scherp fotograferen met paning niet kan
Zijn er nog mensen die hier ervaring in hebben graag een reactie AUB ik heb al uren en uren op het internet gezeten en vind dit nergens terug
Alvast bedankt voor de mensen die al gereageerd hebben voor jullie moeite en tijd
Groeten,
Jean-Claude
Jean-Claude
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Het heeft inderdaad met draaiingen en hoeken te maken. De kans dat alles scherper wordt zal toenemen als je verder weg gaat staan en een langer brandpunt gebruikt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 928
- GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32
Als ik er nogmaals over nadenk:
Pannen zou het beste moeten werken bij een gelijk blijvende afstand, dat zou dus zijn als de trein in een cirkel om je heen rijdt...
Als je in een hoek van 90 graden op de rails staat, dan is het relatieve afstands verschil al kleiner dan wanneer je echt in een hoek fotografeert...
Ook geeft meer groothoek meer vertekening, en dus bij bewegen geeft dit ook meer onscherpte!
Pannen zou het beste moeten werken bij een gelijk blijvende afstand, dat zou dus zijn als de trein in een cirkel om je heen rijdt...
Als je in een hoek van 90 graden op de rails staat, dan is het relatieve afstands verschil al kleiner dan wanneer je echt in een hoek fotografeert...
Ook geeft meer groothoek meer vertekening, en dus bij bewegen geeft dit ook meer onscherpte!