Sigma 35MM 1.4 of Canon 35MM 1.4

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

He Mensen,

Wil in het voorjaar een nieuw praaltje er bij hebben.
Nou twijfel ik een beetje.

De Sigma komt echt super uit de testen en is gewoon vergeleken met de Canon ook nog is goedkoper.
Maaaaaar Canon komt dit jaar met de Canon 35MM 1.4 II ...
Dat zal wel geen optie worden aangezien deze weer voor een belachelijke prijs op de markt gezet word. (+- 1800/1900 euro) (gok ik!)

Iemand hier ervaring met beide lensen of alleen met de sigma of canon?

De sigma schijnt iets trager te focussen maar dat zou verwaarloos baar zijn terwijl de sigma wel weer stukken scherper als de canon is.

Tips? Advies? Ervaringen?

Mvg Ewout
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Op welke camera wil je hem gebruiken, en voor welke toepassingen?

Ik heb zelf de sigma 30mm/1.4 EX DC, dus alleen voor APS-C camera. Ik vind het een geweldige lens; wel wat abberatie, maar mooie rendering en kleur. Ik heb te weinig ervaring met de Canon objectieven om te zeggen dat de AF van Canon inderdaad echt beter is, maar ik gok van wel. Let bij aanschaf op dat je een goed exemplaar heb qua frontfocus/backfocus, zeker als je geen micro-adjust hebt op je camera. Ik heb ook de canon 28mm f/2.8 en de Canon 35 f/2 gehad, en die waren beiden niet op het hoge niveau van de sigma. Ik vind persoonlijk 35mm net iets te lang op crop voor waar ik'm voor gebruik.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Kijk eens op de dpreview forum. Daar praten ze de hele tijd over dit soort zaken
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

De EF35mm F1.4L zit bijna vastgeroesd op m'n 5D. Ik kan 'm niet vergelijken met een Sigma, maar ik vind het een topobjectief. Waar ik vroeger zoomobjectieven meenam op reis, neem ik nu slechts de 35mm en 100mm mee. Daar kan ik prima mee uit de voeten. De lichtsterkte en scherpte zijn voor mij meer dan voldoende. Het is natuurlijk ook de vraag waarvoor je het objectief wilt gebruiken.
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Bedankt voor de reacties...
Wil hem echt als portret lens gaan gebruiken, heb de canon wel is van een maatje op mijn camera gehad.
Wat een beleving.... die beeldhoek is geweldig en die bokey is ook om verliefd op te worden.
Gewoon een toppertje ...
Maar denk dat ik toch voor de sigma ga...
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Als portretlens? Ben benieuwd wat je onder portret verstaat dan...?
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb redelijk wat lenzen, maar de 35 1.4L is toch wel echt mijn favoriet. Wel moet ik zeggen dat mijn lens nu bij Techrepair ligt omdat mijn AF knop helemaal vast zit. Dit heb ik nooit bij mijn andere lenzen gehad.
Maar goed als je alle verhalen ook leest op bijv. fredmiranda.com, is dit gewoon echt een van de beste lenzen die Canon heeft.

Ook de AF is trouwens echt super. Dat ding focust echt belachelijk snel!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Heb je al een keuze gemaakt? Ben erg benieuwd naar je eventuele ervaring.

Ik sta voor dezelfde keuze, ik wil eigenlijk bij Canon blijven maar de Sigma lees ik ook zoveel goeds over!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

http://www.youtube.com/watch?v=edJStBgM6GQ" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Dat filmpje had ik in mijn zoektocht ook gevonden, erg leuk om zo de verschillen te zien!

Toch heeft het mijn twijfel niet weggenomen :(
- Canon spul -
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Hmm...waar twijfel je nog over dan?

Voordelen van de Sigma:
- Goedkoper
- Heeft een mooiere bokeh
- Is stukken scherper
- Minder CA
- Heeft een betere bouwkwaliteit
- 67mm filters ipv 72mm (dus goedkoper)
- Betere tas (mocht je hem echt nodig hebben)
- Nu een actie waardoor je 1 jaar langer garantie krijgt dan de 35L

Voordelen Canon:
- Rode ring

Er verschijnen al 5 jaar geruchten op het internet dat de 35L vervangen gaat worden, maar dat is tot dusverre nog niet concreet gepubliceerd. Hoewel de 35L een uitstekend objectief zal zijn, was voor mij de keuze niet echt moeilijk geweest.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

raycko schreefCOLON Maaaaaar Canon komt dit jaar met de Canon 35MM 1.4 II ...
Waar heb je dit bevestigd gekregen?
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik heb de Canon ook gehad en los van de geweldig bokeh en superscherpte vanaf f/2 was ik toch minder te spreken over de scherpte op f/1.4.
Per slot van rekening koop je zo'n lichtsterk objectief om hem juist ook daar te gebruiken. Daarnaast vind ik de CA behoorlijk aanwezig en vond ik de groene randen in de onscherpe delen nogal storend.

Voor mijn toepassing (landschap) minder goed bruikbaar omdat ik teveel CA correcties moest doen en hij niet weather sealed is.
De Sigma lijkt scherper te zijn op f/1.4, minder last van CA en wel weather sealed en behoorlijk robust gebouwd te zijn.
Verder doen er verhalen de ronde dat het AF van de Canon nog wel eens vast wil gaan zitten.

Als ik ooit nog eens de behoefte heb aan een 1.4 objectief op dit brandpunt dat zou ik met de huidige keuzemogelijkheden voor de Sigma gaan.

Zie ook het vergelijk op DxO
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar