Kleurverschil zichtbaar op viewer tussen CS en LR

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom.
Als ik een foto uit LR opsla in jpeg (sRGB) zien de kleuren er goed uit ook als ik deze in de viewer van windows bekijk. Echter als ik een foto in CS bewerk en opsla dan is deze in de viewer veel grijzer. Output staat ook op sRGB. Het vreemde is dat bij het gewoon bekijken van de viewer er geen kleur verschil is, terwijl bij dia afspeelstand dit er wel is. Dit kleurverschil zie je ook terug bij de afdrukcentrales.
Weet iemand hoe dit komt?
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Heb je de laatste versie CS en Lightroom?? Ikzelf heb een oudere versie Photoshop, CS4, en van Lightroom heb ik de laatste versie en dan laat ik altijd de export door Lightroom uitvoeren omdat die dan van de laatste Adobe Camera Raw-versie gebruik maakt (ik laat hem dan ook renderen door Lightroom bij eventuele export naar Photoshop). Hier kan dus een verschil in zitten.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik denk dat ik dit nu ook maar ga doen, maar eigenlijk zou daar toch geen verschil in mogen zitten. Heb wel de laatste raw-versie er op staan.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Dat je de laatste Camera Raw versie erop hebt staan wil nog niet zeggen dat je Photoshop er ook gebruik van kan maken. Ik heb CS4 en die kan maar tot versie 5.7 ervan gebruik maken. En als je de laatste Lightroom hebt, dan gebruikt die Camera Raw 7.1. Dat is dus ook waarom ik altijd eerst het renderen via Lightroom doe.
En tussen versie 5.7 of 7.1 zit wel een redelijk verschil, maar of dat in kleur is?? Maar nu had jij nog niet gezegd of jij van Photoshop en of Lightroom de laatste versie op je computer had staan. Lightroom past volgens mij al wel wat standaard bewerking toe op een foto, maar dat weet ik niet zeker.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Beide zijn de laatste versie.
Anoniem 4

De laatste versie van Camera Raw is 7.3
Gebruik je in de Camera Raw van Photoshop en Lightroom wel gelijke ontwikkelingsprocessen.
Bij Camerakalibratie kun je kiezen uit 2003, 2010 en 2012 (huidig).
Die laatste geeft het beste resultaat, maar foto's die eerder met een vroegere versie zijn ontwikkeld en bewerkt kunnen er anders uit zien als je ze alsnog omzet naar de nieuwste versie.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik zorg altijd dat de software up to date is en gebruik ook de "huidige" versie van bewerking. De foto's in LR zijn wel met de juiste kleuren, die van CS niet.
Wat ik nog wel kan doen is de CS output in Tiff en dan naar jpeg met LR.

Voorbeeld met dezelfde foto, waarvan de rechter in LR is omgezet naar jpeg

36674

eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dit probleem is vaker langsgekomen. Is het niet iets met een vinkje in de installatie waarin je aangeeft of eigen kleurbeheer moet worden gebruikt of die van het OS?
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Zegt me even niets. Kan dit ook later worden aangegeven en zo ja waar?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ergens bij opties/instellingen/... (ben geen Adobe-gebruiker) moet aangegeven kunnen worden of het OS of de applicaties het kleurbeheer van de monitor verzorgd.

Laat het OS dit stuk van het kleurbeheer verzorgen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Hallo Boels,

Dat lijkt een goede tip, volgens mij gaat dit veel beter. Bedankt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik had ook moeite om de logica te bevatten; achteraf is dat wat makkelijker :lol:

Als meerdere programma's de functies van het OS willen overnemen krijg je spraakverwarring/kleurverwarring.

Ook achteraf is het mij een raadsel waarom programmamakers de mogelijkheid bieden om de systeeminstellingen te omzeilen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

graag gedaan :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar