Blue hour en ijs op IJsland

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

36614

Net terug van een voorbereidingsreis voor onze IJsland fotografieworkshop in mei van dit jaar (zie workshop forum). Vanwege de ongewoon warme februarimaand is het ijsbergenmeer Jokulsarlon tjokvol met afgebroken gletsjerstukken en zijn er op het strand veel ijsbergen te vinden. Een heerlijke speeltuin voor fotografen!
Laatst gewijzigd door 1 op AnnevanHouwelingen, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Het water lijkt wel vloeibaar lood.
totaal is de plaat erg koud, wat denk ik de bedoeling is, gedaan met een laag temperatuur kleur?
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Mark,

De blauwe kleur is omdat de zon onder is en er alleen nog het licht is van de blauwe lucht die door de grond (en het ijs) gereflecteerd wordt. Verder niets gedaan met de kleurtemperatuur. Blue hour fotografie geeft landschappen een ander kleurpalet, wat inderdaad mijn bedoeling was.
Verder een lange belichtingstijd gebruikt waardoor de golven in elkaar smelten.

Anne
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

wel mooi maar ook wel erg blauw.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Een prachtige blue hour plaat. Met de kleuren is niets mis naar mijn mening. Qua compositie vind ik 'm iets minder. Mijn oog kan niet kiezen tussen het ijs op de voorgrond en de ijsberg op de achtergrond. Ze staan beiden op de vertikale centrale as. Je hebt teveel in één beeld willen vangen denk ik.

Groet,
Ruud
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een mooie foto. Kleuren lijken me goed. Ben het met Ruud eens dat de aandacht van het gletsjerstuk wat wordt afgeleid.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Apparaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 12:33
CONTACTCOLON

Wauw gave plaat! Vooral het stuk ijs op de voorgrond is mooi, maar leid de aandacht wel van de rest v.d. foto af.
Bekijk gerust mijn photostream: http://www.flickr.com/photos/PaulDNL/
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Haha, ja. Of de ijsberg leidt af of het stuk ijs op de voorgrond :P

Als je goed kijkt zie je rechts een auto staan aan de overkant. Meer naar rechts gericht en alle twintig hadden op de foto gestaan. Het is op zo'n drukbevolkt plekje vaak schipperen.

Groeten,
Anne
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Dit is nou typisch een foto waarbij onscherpte een meerwaarde had kunnen geven. Door alles scherp te houden blijft de foto was vlak. De horizon, de voorgrond... alles vraagt om aandacht. Isoleren van details geeft meer kracht.
De structuur op de voorgrond is erg mooi, onaards.

vraagje: welke witbalans heb je gebruikt?
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ben het wel eens met de opmerkingen hier, het voorgrondonderwerp kan prima met meer isolatie.

@Nando: Op de camera geen witbalans ingesteld, want Raw. In de nabewerking de door de camera gemeten waarde gebruikt: 6000 Kelvin. In mijn ervaring geeft de camerawaarde bij blue hour vaak een prima basis. Veranderen naar smaak en ik vond het prima zo 8)

Anne
mark leeman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 21:38
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Vind het schijnsel op de kiezel in de voorgrond en de lichtwerking in het ijs echt bizar mooi! Het deel erachter is wat te druk en geeft wat veel afleiding. Je zou een langere sluitertijd kunnen gebruiken in een situatie als deze, zodat er iig meer rust in het water komt.

Vind over het algemeen wat omgeving in een langschaps foto wel prettig kijken, het geeft wat meer context. Dus wat dat betreft vind ik je keuze om wat meer te laten zien niet zo gek. Wel vind ik de horizon wat sterk tegen de bovenrand staan, iets meer ruimte zou hier beter zijn denk ik.

Aan de andere kant is er wellicht zoveel te zien dat in dit geval minder laten zien in het beeld toch beter was geweest. Wellicht had je de camera ook wat anders kunnen richten, zodat er minder afleidende elementen in beeld komen.
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Heel erg jammer dat je de sensorspot midden in de lucht niet hebt weggehaald
.... heel eerlijk gezegd vind ik het slordig, zekers voor iemand die workshops/fotoreizen geeft.
Zoveel uren gereist naar de locatie en dan niet genoeg tijd nemen voor de nabewerking .... erg jammer.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Bobby schreefCOLONHeel erg jammer dat je de sensorspot midden in de lucht niet hebt weggehaald
:evil: Dat mag ook helemaal niet. Mensen leren om in een handomdraai dit soort dingen te verwijderen en er dan zelf eentje door laten glippen. Nondeju!

Het is niet mijn gewoonte om foto's te vervangen, want dan hangen de opmerkingen in het luchtledige. Dit keer even de foto weer binnengehaald om dit te doen. Stofjes horen niet.

Groeten,

Anne
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

AnnevanHouwelingen schreefCOLON Op de camera geen witbalans ingesteld, want Raw.
Uiteraard RAW, ik had niet anders van je verwacht.
Ik heb zelf de ervaring dat een vast ingestelde waarde een prettigere workflow oplevert omdat je dan met een consequente basis over je serie foto's heen werkt.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

nando schreefCOLON Ik heb zelf de ervaring dat een vast ingestelde waarde een prettigere workflow oplevert omdat je dan met een consequente basis over je serie foto's heen werkt.
Kan ik me voorstellen. Zeker als je door ervaring ongeveer weet wat een prettige instelling is. In de nabewerking is de synchronisatie functie in Lightroom daar prima voor geschikt. Ik heb ook wel geëxperimenteerd met een pseudo HDR aanpak, waarbij verschillende belichtingen met steeds andere witbalans samengevoegd zijn. Is de experimenteerfase niet echt uitgekomen.

Groeten,

Anne
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als ik heel eerlijk en kritisch ben (en dat mag ik best zijn naar iemand die zelf workshops geeft) dan had je hier toch wel meer uit kunnen halen.
Ik vind het aan alle kanten nogal opgesloten, deze vraagt om meer groothoek of meer afstand (ja ik weet het van de auto, maar geen excuus).
Ik denk zelfs dat de texture van het ijs op de voorgrond er nog lekkerder uit had gezien als je er dichter op was gaan zitten, laat het ijs meer prominent onderwerp zijn, nu komt het voor mij net niet overtuigend genoeg over. Iets meer lucht maakt het ook minder opgesloten en zorgt voor een betere balans.

Het water is me met 1sec belichting nog te onrustig, zeker op dit gedeelte waar de Jokulsa rivier de zee instroomt.
Ipv iso400 @ f/11 had ik hier gewoon voor iso100 gekozen om zo een paar seconden te belichten en het water rustiger te krijgen t.o.v. de voorgrond.
Ik ben niet altijd voor zo'n silky effect, maar had hier denk ik niet misstaan.

De witbalans neigt me ondanks het "blauwe uurtje" toch iets teveel naar blauw. In het stuk ijs vind ik het wel mooi, maar de blauwe reflectie in de stenen op de voorgrond vind ik een tikkie teveel.

Qua compositie vind ik het stuk ijs op de voorgrond, met in een rechte lijn daarachter liggende ijsschots niet heel fraai, ik had hier toch een iets ander standpunt gekozen waardoor er een meer diagonale lijn ontstaat en daardoor een betere vlakverdeling.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Hey Arnold. Natuurlijk mag je heel kritisch zijn. Daarom staat de foto hier. Niemand hier is verheven boven (opbouwende) kritiek, toch? 8)

+1: Compositie kan stukken beter. De half vastgelopen ijsberg, die overigens toch wel regelmatig door de stroming heen en weer werd bewoog waardoor foto's met langere sluitertijden niet effectief waren, had hier wat mij betreft gewoon helemaal weg gemogen omdat er al een prominent onderwerp is en dat dan gecombineerd met een mooi in kleurvlakken onscherp weglopende achtergrond en ietwat ruimere kadering. Daarmee had de sluitertijd ook langer gekund voor het water. Natuurlijk verschillen de meningen over meer of minder kadering en dat is prima, echter de stenen op de voorgrond zijn met opzet zo in beeld gebracht en zou ik niet zomaar veranderen.

Deze foto heeft destijds mijn website en nu ook de youtube video niet gehaald om veel redenen die door jou en ook door anderen al eerder zijn genoemd. Het is een mooi voorbeeld van een shot dat tijdens het maken en de eerste indruk heel aardig was, maar juist met wat meer afstand bekeken het niet is en daarom weg mag. Ook dat is onderdeel van het proces waarbij je als fotograaf vaak anders tegen foto's aan gaat kijken als er wat tijd is verstreken na de opname en er meer afstand genomen kan worden. Soms gaat dat vrij snel (zoals bij deze foto) een andere keer duurt dat maanden. En ja, ook dat leer ik mensen. Simpel omdat het vaak zo is, mijzelf niet uitgezonderd. YMMV.



Groeten,

Anne
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar