Wanneer het blauwe uurtje een magisch uurtje wordt.

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Prachtig mooi weer. Schitterende kleuren, zowel de 'blauwe' als de 'rooie'.
Maar de compo's zijn natuurlijk ook weer zorgvuldig gekozen. Alleen de voorgrond bij de laatste wat summier ;)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Waarom je gewoon moet blijven hangen dus! Mooie serie Nando. Wel jammer dat 6 en 3 het zelfde standpunt hebben.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

prachtig gedaan. je weet elke keer van die spectaculaire kleuren neer te zetten.
het is echt de moeite waard om wat langer te wachten, ook al ziet de ondergang van de zon er op het eerste moment niet zo uit dat het iets gaat worden.
en dat heb je weer bewezen met deze serie Nando.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Prachtig , voor mij de tweede en derde.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

When magic meets Canon, Nando shows you the result... ;-)

Thanks!
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Dit is echt genieten, schitterende foto's!! :D Hopelijk krijg ik dit ook nog eens ooit voor elkaar 8)
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Foto 1: Aardig sfeertje, maar vind de dubbele zon niet zo mooi. Ook schreeuwen er teveel onderwerpen om aandacht. Ik weet niet wat je wil laten zien.
Foto 2: Super :!: Heel erg mooi :!:
Foto 3: een goed verzorgde foto betreft scherpte en belichting, maar vind ook hier weer de voorgrond erg druk. Ook erg veel vliegtuigstrepen... ben daar geen voorstander van.
Foto 4: Voorgrond stukken beter, mooi detail zijn de vogels.
Foto 5: Heel erg mooi. less is more :D
Foto 6 en 7: Prachtige sfeer, maar ook hier weer een hele drukke voorgrond.
Foto 8: :D Less is more, maar hier is het wel heel erg less .... op de plaats waar nu die paar sprietjes zijn had die mooie grote pol van foto 6 moeten staan.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ja hoor, echt weer Nando platen! :)

prachtig! ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Heerlijke platen. Het is absoluut genieten.
Kleurverloop is schitterend.
K'vind dit natuurschoon op z'n best. Je hebt dat heel pakkend vastgelegd.

Ook een plekje om op te slaan in de lijst nog-te-bezoeken-mooie-gebieden. Zucht........
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Dank je wel voor de vele reacties.

@BWK: ik doe mijn best

@zweuds: grijs en mistig kan ook mooi zijn, maar het is anders.

@RienW: ik roep al jaren dat ik de AWB negeer. Je bent echt niet (meer) de enige :)

@Sunblade: ik speel graag met het minimalistische zoals in de laatste foto.

@MMK: nummer 3 en 6 zijn bewust hetzelfde gekozen, vanwege het grote verschil in kleur en sfeer, en ook daarom in dit topic gezet.

@CrisM: magic meets Nando en Canon registreert het ;)

@Jola: gewoon genieten van de natuur - dat is het belangrijkste

@Bobby: een kritische noot. Heerlijk. Ik merk dat je het al snel druk vind, maar de natuur is niet altijd orde en netheid - dat zie ik ook terug bij jouw foto's. Dit is hoe Strabrecht eruit ziet, wat je ervaart als je er rond loopt.
Je hebt wel gelijk dat het een stuk minder druk gemaakt kan worden, maar een losse pol pijpestrootje heb je niet voor het kiezen. Wel de lokatie, en die is ook bewust gekozen, net als de 'drukte'.
Maar ik ben blij met de kritiek, dat zet me aan het denken. En dat is goed.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
shiva
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2013 16:09

hele mooie kleuren, echt wauw, die met de reiger vind ik het mooist, maar die rode oranje lucht boven het water is ook erg mooi. phoe kom er niet uit.
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Graag gedaan :D
Om een kritische noot te plaatsen moet ik ook nadenken... waarom vind ik het prachtig of net juist niet?
Door te leren kijken naar je eigen foto's en die van andere krijg je ook meer ervaring.
Ik weet nu dat als het moment zich voor doet ik een reiger of andere vogel best in mijn compo kan plaatsen voor een goed resultaat.
Zowel landgoed Kampina als de loonse en drunese duinen heb ik meerdere malen bezocht, iedere keer vind ik weer nieuwe lokatie en composities.
Moet bekennen dat de voorkeur uit gaat naar objecten die eenzaam en alleen staan.

Soms blijf ik me verbazen... laatst ook nog.
Was samen met een goede vriend ( http://www.peterbolman.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) lokatie spotten in de duinen.
Ik loop voorop en hij duikt omlaag bij een paar sprieten die ik net voorbij gelopen ben.
Hij klikt en zegt, zo wordt de compo als straks de zon onder gaat .... geweldige compo en ik achter mijn oren krabben.... ben dat pad al wel 100 keer voorbij gelopen en heb het nooit gezien.
Helaas werden we die avond niet beloond met de gewenste zonsondergang.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Fantastische foto's.....
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Xylophoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2012 12:51
WoonplaatsCOLON Berkel en Rodenrijs

Mooie platen hoor. Complimenten. Vind nr. 1 zelf het minst mooi, maar ook die is al OK. Is er een voordeel om je witbalans op een voorkeurstand te zetten als je in RAW schiet? Ik dacht dat het niet uitmaakt, omdat je de witbalans in je rawconverter of Lightroom op de juiste 'stand' kan zetten.

5D MK3 | 40D | 24-105 f/4L IS USM | EF 50 f/1.4 | EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM | EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Sigma 50-150 f/2.8 APO | Tamron 90 f/2.8 macro | Speedlite 430EX | Manfrotto 055XDB | wat filters
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik dacht ook al gereageerd te hebben. Not dus...
Bij deze; zalige kijkplaten! Onvoorstelbaar dat de natuur in relatief korte tijd zoveel moois kan laten zien. En gratis ook nog..!

De kijk en comments van Bobby waren als bijdrage interessant idd, waarvoor dank.
Na het volgen van de workshop bij Nando ga ik in ieder geval ook dit soort dingen eens meer bewust opzoeken en uitproberen.
Als ik me niet vreselijk hoef te schamen voor de resultaten zal ik er uiteraard hier een aantal delen.
Ook al zullen ze hier niet aan kunnen tippen voorlopig.
Maar de aanhouder wint... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

@shiva: je hoeft niet te kiezen hoor, het is geen wedstrijd. Als je van de foto's kan genieten is het doel geslaagd

@Bobby: verbazingwekkend niet, hoe een bekend stuk altijd weer voor verrassende foto's kan zorgen vanuit composities die je eerder nooit zag. Ik hoop door vaak naar dit punt te gaan anders te gaan kijken, om andere dingen op de foto te zetten die ik eerder over het hoofd zag. Zoals je zegt: leren kijken.
Dat is iets waar je nooit op uitgeleerd / uitgekeken zal zijn. ;)

@Xylophoto: in RAW kan je de witbalans altijd corrigeren. Dat is waar. Maar ik ga dan liever uit van een serie foto's die met dezelfde instelling zijn gemaakt. Dat maakt de foto's onderling consistent. Vooral bij mijn bruiloft reportages heb ik daar heel veel profijt van, maar ook in de natuur.
Indien nodig corrigeer ik de witbalans.

@Frank64: zoals ik al eerder verteld heb: als je kan genieten van de natuur om je heen en plezier beleeft aan je fotografie komt het helemaal goed met de foto's. Wanneer het een 'moet' wordt, geniet je niet meer, en zullen de foto's ook niet makkelijk slagen
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

een prachtige serie met leerzaam commentaar.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Prachtige foto's! Ik kijk al een tijd veel mee hier zonder te posten :oops: en bij jouw foto's valt het echt op dat je een geheel eigen stijl hebt. Ik pik jouw foto's er zo uit en dat is een goed teken :)
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij de bewonderaars :-)
Vooral nummer twee spreekt me onmiddelijk aan.
Het blauwe uurtje kan "gewone" onderwerpen transformeren tot iets spannenders en deze foto's zijn hier een fraai voorbeeld van!


Groeten,
Anne
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Heerlijk om te horen dat ik een eigen herkenbare stijl heb ontwikkeld.
Dank je wel.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar