Bestandsnaamgeving 60D...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Hallo,
Ik ben al even aan het speuren op het forum, maar kan (nog) niet vinden wat ik zoek, dus ik waag er maar een post aan...

Wie kan mij vertellen of het mogelijk is het bestandsformaat te wijziging in mijn body, waardoor bestanden niet meer beginnen met IMG_*.CR2 maar bijvoorbeeld met MG_*.CR2 . Ik wil dit omdat ik onlangs ben overgegaan van een 500D naar 60D en geen dubbele namen wil om verwarring te voorkomen.

Ik heb al gespeurd in het forum en de gebruikershandleiding , maar kan er helaas (nog) niks over vinden. Hopelijk heeft 1 van jullie het antwoord voor mij, of de link naar het antwoord :-)

Gr,
Marqo
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik heb er nog nooit van gehoord maar kan niet zeggen of het mogelijk is in de camerasoftware.
het kan in elk geval wél met wat fotobewerkingsprogramma's, zoals bijv. Photoshop Elements.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens mij niet mogelijk.
Wel zou je de ene camera op RGB en de andere op aRGB kunnen zetten (dan krijg je een andere bestandsnaam).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Ok, bedankt in ieder geval voor de snelle reacties, moet ik in ieder geval goed opletten als ik met bestanden ga schuiven... Ben ook wel benieuwd hoe lightroom er mee om zal gaan, we zullen zien...
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Als je gebruik maakt van Lightroom, dan heb je eigenlijk geen probleem.

Je kan een import-preset maken waarin je kan aangeven de bestandsnamen te veranderen.

Als je het importvenster opent zie in het rechter paneel de mogelijkheid om bestandsnamen te wijzigen.
Je kan daarbij uit de standaard presets kiezen of zelf een preset maken.

Ik importeer in Lightroom foto's van mijzelf en van mijn vrouw.
Ik heb twee presets gemaakt.
Voor mijzelf: JRS-origineel bestandsnummer.CR2
voor mijn vrouw: LMS- origineel bestandsnummer.NEF

Werkt uitstekend.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Als je de EOS-utility gebruikt om de foto's van de camera binnen te halen, kan je via preferences --> tabje Filename de betsanden een andere naam geven:

Afbeelding
Marqo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Heeeee, dat zijn goede tips.... Ik gebruik de Eos utility niet, zal er vandaag eens naar kijken. En lightroom duik ik zo weer achter, ook gelijk even meenemen.

Bedankt!
vofot
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2011 23:04

Een andere mogelijkheid is de foto,s omtezetten naar DNG bestanden met de DNG converter van Adobe.
Deze is gratis te downloaden.

m.v.g
Jan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar