Canon 22mm f/2 of canon 20mm f/2.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Hallo iedereen,

Ik ben van plan een of twee nieuwe lenzen te kopen voor mijn canon 550D. ik wil hem voor mijn filmwerk gebruiken.

Nu ben ik aan het kijken naar de Canon 22mm f/2 en de canon 20mm f/2.8. de laatste is duurder. heeft iemand ervaring met beide lenzen. ik ben vooral benieuwd naar de beeld vervorming die beide hebben. (dat het beeld een beetje bol staat) ik wil dit zo min mogelijk hebben. ik ken de canon 20mm lens al. dat vind ik een erg fijne lens maar is ook meteen twee keer zo duur.

Vandaar mijn vraag of jullie eventueel advies of tips voor mij hebben.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Waarom een 22 mm/20 mm vast? Of heb je al zoom-objectieven?
Tonvormige vertekening kun je vrij goed op vergelijkingssites vinden. Zoals http://WWW.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;

De 22 mm hebben ze daar niet getest op D-SLR. Die is speciaal ontworpen voor de nieuwe systeemcamera van canon. Je zou apart een adapter kunnen aanschaffen (nog duurder :( ) om hem te kunnen gebruiken op je camera.

http://www.photozone.de/canon-eos/151-c ... ew?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een test van de 20 mm. Best wel wat vertekening. Kun je hiermee leven? Koopoverweging, anders verder kijken..
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Ik ben aan het kijken naar een lens met een vast brandpunt omdat die vaak beter presteren als het gaat om vertekening. ik heb nu de 18-55mm kitlens en de 50mm 1.8. maar omdat ik nu klaar ben met school wil ik gaan investeren in beter lenzen. ik heb ook gekeken naar de canon 17-40 f/4 l usm en de canon 24-105mm f/4 l usm IS.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

VFRood schreefCOLONDe 22 mm hebben ze daar niet getest op D-SLR. Die is speciaal ontworpen voor de nieuwe systeemcamera van canon. Je zou apart een adapter kunnen aanschaffen
Ehm, dat is wel mogelijk, maar daar moet een heleboel glas in.... Forget de 22/2, die is alleen geschikt voor de nieuwe EOS-M camera. Hou je alleen de 20/2.8 over.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Ik ben er ondertussen achter gekomen dat ik zelf niet genoeg research had gedaan voor ik deze vraag op het forum zette. deze informatie maakt mijn topic overbodig.

Toch bedankt voor de reacties
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

shorttrack schreefCOLONIk ben aan het kijken naar een lens met een vast brandpunt omdat die vaak beter presteren als het gaat om vertekening.
Ik vermoed dat je vervorming bedoelt en niet vertekening. (ton vormige) vervorming is het krom worden van rechte lijnen, vertekening is dat lijnen schuin gaan staan doordat je horizon niet in het midden van het beeld ligt. Vertekening zal bij verschillende lensen op 20mm om het even zijn.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De 10-22 kent (bijna) geen vertekening op 20 mm.... En die is heel goed 2e hands te krijgen. Het enige wat ik niet weet (en dat zal een filmmaker wel weten) of zoveel groothoek op een filmcamera niet overdone is. Voor het maken van foto's is het dan weer heel fijn :D Dus als je ook nog foto's maakt heb je met de 10-22 een goede groothoek. Alleen je diafragma ga je niet helemaal redden.

Maar goed, dat geeft dan een grotere scherptediepte :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

volgens mij is 22/2 een EF-M objectief, dus niet bruikbaar met een DSLR. uberhaupt.

20/28 is wel een EF dus uiteraard fijn. echter, optiek is niet zo geweldig. het is op zich een oude ontwerp voor filmcameras, zonder aandacht aan telecentriek(?) waardoor de hoeken zelf op APS-C cameras tegenvallen, en op FF is het een epieke ramp:
http://www.photozone.de/canon-eos/151-c ... ew?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar