Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb een probleempje, mijn lightroom 4.3 na de update van slag is geraakt. er zit nu namelijk over mijn foto´s een gele zweem, Dit zit in Lightroom. Als ik de foto exporteer als JPG, en bekijk is de gele zweem weg.
Als voorbeeld een screendump + export van de foto.
Ik vind de screendump tamelijk donker, maar de jpeg heel erg licht in de showroom. De wolken wat minder maar daar zitten lichtere vlekken in.
Ik kijk hier naar een gecalibreerde monitor, de helderheid op 100 ingesteld.
Waar je naar kan zoeken is de instelling voor de kleurtemperatuur. Bij sommige windows-versies kan je per programma een kleurtemp. instellen. Bij sommige monitoren zijn er hulpprogramma's die je ook per programma naar een kleurtemp. kan laten switchen.
De kleurruimte is in een standaard Lightroom geen probleem, deze toont op ProFoto. Hoe is die instelling bij omzetting naar jpeg geweest ?
LR 4.3 neemt de kleurinstellingen van Windows over. Vanuit LR kan je je monitor niet instellen.
Wat ik erg vreemd vind is dat de geel zweem ook in het histogram zit.
De voorste curve behoort neutraal grijs te zijn.
Een paar vragen:
- Welke versie van LR gebruikte je voor de upgrade naar 4.3?
- Zijn de foto's met de geel zweem na de upgrade geimporteerd of zaten die al in Lightroom?
- Met welk programma bekijk je de JPG?
Om goed te kunnen vergelijken zou je een screendump moeten maken van LR en de JPG op hetzelfde scherm.
Gewoon even echt kalibreren met een colorimeter, en even goed kijken of de instellingen van LR goed staan (i.e. default). Dat progje van windows is aardig, maar je kunt er de boel flink mee overhoop gooien en je weet niet meer wat je doet.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Voor je tot aanschaf van een Spyder overgaat, zou ik eerst uitzoeken of dat wel zin heeft bij jou monitor.
Bij een TFT bijvoorbeeld heeft dat weinig zin omdat bij elke kijkhoek de kleur en contrast weer anders is.
Ook moet eventuele automatische kleur en/contrast correctie uitschakelbaar zijn.
hdb schreefCOLON.....Bij een TFT bijvoorbeeld heeft dat weinig zin omdat bij elke kijkhoek de kleur en contrast weer anders is......
In principe heb je gelijk Hans, zeker lezende hoe TS zijn monitor omschrijft.
Een bijkomende zaak is dat juist die TFT's recht uit de doos veelal zo knalhard staan afgesteld dat je niet weet wat goed of fout is. Op dat punt is een calibreerkastje een goede wegwijzer.
Wat je veelal leest van de betere monitors is dat ze maar weinig correctie nodig hebben. Toen ik een Eizo PVA kocht bleek mij dat ook, correctie bijna nada.
ik heb een Samsung Syncmaster 226cw, is het handig om hier een calibratie setje voor aan te schaffen, of gewoon een Eizo scherm ? deze zijn best prijzig.
Mijn nieuwe scherm zou minimaal 24inch moeten worden.
Naar welk beeldscherm je ook kijkt, dat is het ding waarop je de uitstraling van de foto vorm geeft.
Dan is het fijn als die ook werkelijke kleuren en helderheid weergeeft.
Naar jouw foto's kijkende denk ik dt jouw bezigheid voldoende is om een calibreerapparaat op prijs te stellen.
De Spiders zijn het populairst, vergeet vooral niet om ook naar de i-display te kijken.
Om op het merk Eizo terug te komen, je vindt ze in prijsklasse 1000-1500 , en ook rond de € 400 à 500 . Als hobbyist heb ik voor de laatste groep gekozen.
Ik heb een PVA en een Samsung m-pva, beiden gecalibreerd. Toch vind ik de eizo een beter beeld geven. Heb ook geen spijt gehad toen na lange tijd de CRT de deur uit ging.