[VERZAMELTOPIC] EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Sorry, maar als je op deze manier objectieven gaat vergelijken dan raakt dat kant noch wal. Wat een onzin.
Zorg eerst eens voor gelijke instellingen (diafragma, sluitertijd, geen automatische witbalans) en omgevingsomstandigheden met daarnaast een statief en afstandsbediening of zelfontspanner.
Nu roep je van alles maar het is nergens op gebaseerd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Bij de laatst geplaatste foto's zijn de iso, diafragma en witbalans gelijk... onbewerkt. alleen niet van statief af dus.

zit ik nog met 1 vraag: de 75-300 lens heeft een min. scherpstel afstand van anderhalve meter. De 15-85 van 35 cm. Zet ik dan het statief voor beide op de verste afstand? dan krijg je ook twee totaal verschillende foto's......
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

het lijkt me simpel! test alles dusdanig dat alle variabelen gelijk zijn!

zet je camera op een statief. draai de 75-300 erop. schiet een foto. draai de lens eraf en draai de 15-85 erop. doe hetzelfde, zorg voor dezelfde instellingen. laat alles staan zoals het stond! hou het simpel en sluit alle variabelen uit! simpel onderzoek dus! ;)
Canon
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

durf 't bijna niet meer te vragen hier maar: ik kan op de ring van de 15-85 niet pcies zien waar 75mm brandpuntafstand zit. Dit moet ik dus gokken, omdat ik het ook niet in mijn histogram op de camera kan zien. Nu zit ik op een 73 mm voor de 15-85 en 75 voor de 75-300. Dat zal dan dus ook nog geen goed vergelijk zijn met verder exact dezelfde instellingen, en van statief af? Moet ik dan net zolang gokken tot op de pc blijkt dat ik 75mm goed gegokt heb?

pff ben een nitwit :oops:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een jager schiet soms met hagel. Dat zijn een heleboel kleine kogeltjes.
Met andere woorden: maak een paar foto's (stuk of tien) en draai iedere keer wat op en neer om de brandpuntsafstand in te stellen. De kans dat er dan een keer 75mm bij zit is vrij groot.

En zo nauw komt het allemaal ook weer niet. 73mm ipv 75mm is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

nou, als ik 't hier allemaal mag geloven, komt 't behoorlijk nauw ;)

Heb er verschillende geschoten... en je raadt 't :? geen een op 75mm.... :( het dichts benaderd is 76mm.

alles 't zelfde, niks gedaan, alleen geimporteerd van de camera (raw) en zonder bewerking geexporteerd naar jpeg.

exif: f8, iso 1600, 1/30e

75-300
Afbeelding
75-300 IMG_8614 by Pictures by Gaab, on Flickr

15-85
Afbeelding
15-85 IMG_8612 by Pictures by Gaab, on Flickr

exif e.d. via flickr. Even klikken op bestand en dan onder actions de exif opvragen.

Nu mag ik toch hopen dat ik 't eindelijk goed genoeg heb gedaan :|

Oh, en Pieter, bedankt dat je me zo helpt!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Sinds afgelopen weekend ben ik ook in het bezit van dit objectief.
Ik had een nieuwe Sigma 17-70 OS HSM maar die had heel veel last van front-focus.
Ook andere exemplaren van Sigma hadden hier last van en tot nu toe heb ik dat met nog geen enkel Canon objectief meegemaakt.
Uiteindelijk de keuze gemaakt bij te betalen en voor de 15-85 gekozen.
Ik heb er nog niet veel foto's mee kunnen maken maar de eerste testen zien er goed uit.
Groeten Rolf.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Hoe zit het met de bouwkwaliteit van de 15-85 ?
Zoek ook een vervanger voor mijn kitlens, zeer tevreden van, maar er zit wel erg veel speling op het slakkehuis, meer dan een mm dat ik het bewegende deel van de lens kan bewegen.
Dit resulteert in vaak onscherpe delen in de foto.
Gebruikers-avatar
najtrebla
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2005 14:00
WoonplaatsCOLON Utereg

@Boldy

ik heb de 15-85 nu ruim 2 jaar, enkele reizen mee gemaakt, en de lens voelt nog als nieuw. Het is geen L-kwaliteit, maar zit er qua bouw voor mijn gevoel dicht tegenaan.
80D - 18-135 EFS nano-USM - Tamron 17-55 2.8 - Canon 50mm 1.8 - Canon 60mm 2.8 Macro EFS
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Ik heb mijn 15-85 gekocht in feb 2010. Als de lens op de camera naar beneden hangt, zakt hij snel uit. Er zit ook stof in de lens (waar ik overigens geen last van heb). Dat zal met een L-lens niet snel gebeuren denk ik (heb geen L).
Maar voor de rest uitermate tevreden over de 15-85 en zit bijna permanent op m'n 7D.
Groet,
Deen.

500 px
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ook dat gebeurd met een L objectief. Laten we de L objectieven maar niet de hemel in prijzen :D
De 24-105 heeft hier bijvoorbeeld ook last van na verloop van tijd. ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar