aanschaf backup camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
swage001
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2012 11:22

Beste forum,

Ik maak steeds vaker foto's van gelegenheden (trouwen, doop enz) die voor de betrokkenen heel belangrijk zijn.
Om bij mogelijke uitval van mijn Canon EOS 50D terug te kunnen vallen op een andere camera (EOS 450) leen ik die tot nu toe.
Nu wil ik af van dat lenen en sta ik op het punt om dus minimaal een tweede body aan te schaffen.
Mijn budget is rond de 600,- euro , nou kan ik zoeken naar een nieuwe body of een ocassion kopen.
Stel dat ik een Canon 5D m1 particulier aan zou schaffen, waar moet ik op letten als ik de camera mag beproeven.
Hoe kun je het best zelf vaststellen of de camera technisch nog goed in orde is, en hoe kan ik het aantal clicks bepalen.
Inmiddels heb ik al begrepen dat het type Canon 5D last heeft gehad van een slecht spiegelophanging, hoe kan ik dat controleren?
Tevens heb ik ook begrepen dat mijn EF-s lenzen niet op de 5D passen, zijn er nog andere uitwissel problemen te verwachten?
De accubatterij is blijkbaar wel van hetzelfde type.

Zijn er nog meer interessante tips voor de aanschaf van een back-up camera dan hoor ik dat graag.

Groet, Loet Swagemakers
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zoals je zelf al aangeeft zul je voor de 5D idd ook nieuw glas moeten kopen.
Dat zal lastig worden met je budget...
Los daarvan, beeldkarakter en scherptediepte werkt / oogt anders dan met crop. Dus als je veel bij natuurlijk licht knipt wordt het bij grote openingen lastiger om je scherpte juist te hebben.
Kan wel hoor, maar wel iets om rekening mee te houden als je ze door of na elkaar gebruikt.
Maar al met al is het misschien handiger om toch voor een 2e crop cam te gaan.
Tenzij je toch voornemens bent om uiteindelijk naar ff over te stappen.

Koop je 2e hands, zeker de cam uitgebreid testen. Met een lens waarban je weet dat die goed is.
Ht aantal kliks is bij sommige camera.s soms met een klein programma uit te lezen, maar volgens mij werkt dat niet bij de 5d. Een repair centrum zal het wel kunnen uitlezen.
Misschien een optie om een controlebeurt voor definitieve aankoop te laten doen..?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
twistersam

Je hebt een 50D en een budget van rond de 600 euro. Mijn advies, koop een tweede 50D, voordeel is dat je meteen weet hoe de camera werkt (menu's) en de foto's van beide camera's van dezelfde kwaliteit zijn (aantal pixels).
Ander voordeel is dat je waarschijnlijk nog wat van je budget overhebt voor andere leuke dingen (tussen de 400 en 500 euro moet je een body kunnen vinden)
swage001
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2012 11:22

Frank64 schreefCOLONZoals je zelf al aangeeft zul je voor de 5D idd ook nieuw glas moeten kopen.
Dat zal lastig worden met je budget...
Los daarvan, beeldkarakter en scherptediepte werkt / oogt anders dan met crop. Dus als je veel bij natuurlijk licht knipt wordt het bij grote openingen lastiger om je scherpte juist te hebben.
Kan wel hoor, maar wel iets om rekening mee te houden als je ze door of na elkaar gebruikt.
Maar al met al is het misschien handiger om toch voor een 2e crop cam te gaan.
Tenzij je toch voornemens bent om uiteindelijk naar ff over te stappen.

Koop je 2e hands, zeker de cam uitgebreid testen. Met een lens waarban je weet dat die goed is.
Ht aantal kliks is bij sommige camera.s soms met een klein programma uit te lezen, maar volgens mij werkt dat niet bij de 5d. Een repair centrum zal het wel kunnen uitlezen.
Misschien een optie om een controlebeurt voor definitieve aankoop te laten doen..?

Beste Frank,
Bedankt voor je waardevolle reactie op mijn gestelde vragen. Ik moet aan mijn verhaal toevoegen dat ik reeds over een kwalitatief goede lens beschik, namelijk de 17-40 1:4 L-usm. Deze lens zal dus in combinatie met de 5D een nog grotere groothoek geven. En ik de 5D ook voor een belangrijk deel bij portret fotografie wil gaan gebruiken. Jouw tip om vooraf een controlebeurt te laten geven vind ik waardevol, temeer in mijn woonplaats het Tech-repair center van Canon zit.

gr Loet
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Geen dank hoor…
Zo te lezen zit je met je overwegingen op de goede weg denk ik zo.
Echter, hou er rekening mee dat de 17-40 idd een stukje meer groothoek wordt..!
Je zult op 17 m'n wat meer vervorming krijgen.
En de 40 mm wordt wat kort voor portretten met een mooie dof/bokeh.

Maar straks bijv een 85 1.8 erbij en Je hebt een prima combi voor die richting..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vervorming mag geen rol spelen, is heel eenvoudig te verhelpen in de nabewerking (of zelfs in de camera bij JPG en Canon-objectieven).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mee eens boels...

Maar mijn inziens wel even vooraf het weten waard als je de resultaten van een crop gewend bent.
Vandaar de opmerking... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

boels069 schreefCOLONVervorming mag geen rol spelen, is heel eenvoudig te verhelpen in de nabewerking (of zelfs in de camera bij JPG en Canon-objectieven).
Vervormingen in de lens zijn wel te corrigeren, maar perspectivische vervorming niet (en inderdaad, eigenlijk is dat geen vervorming) en dat is wel wennen.

Als back-up camera is een tweede 50D de meest logische keuze. Dezelfde bediening, dezelfde accessoires, dezelfde kleuren etc. Dat is erg fijn als je veel foto's moet bewerken. Als je de ene camera met een wide-angle/normal lens uitrust en de andere met een tele, ben je steeds klaar voor iedere situatie :-).
Als je een nieuwe weg wilt inslaan met je fotografie, dan is een 5D de meest logische keuze.

Kortom, het is aan jou! Back-up of een nieuwe weg.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Uit eigen ervaring:
ik heb laatst zelf ook deze keuze moeten maken. Heb al een 7D en had een 450D als 2e cam. Keuze was klein beetje bijleggen voor een 40D als backup, of ietsje meer voor een 5DI als 2e cam. Dat laatste is het geworden. En inderdaad, niet alle lenzen passen, maar de 70-300L, 50 mm en 100 mm wel. Maar ik ga met Frank mee. Beeldkarakter en scherptediepte werkt anders, en dat vergt beetje gewenning. Maar wat merk ik : ik pak momenteel meer de 5D mee dan de 7D, als ik de hoge ISO of AF van de 7D niet nodig heb.
Dus als je een andere weg in wilt dan ga voor de 5D, anders neem een 50D als backup

Succes met de keuze
Peter
swage001
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2012 11:22

Bedankt voor alle tips en adviezen, ik ga toch maar de stap naar FF maken, en start ik met een 5D MKI .

gr Loet
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

swage001 schreefCOLONBedankt voor alle tips en adviezen, ik ga toch maar de stap naar FF maken, en start ik met een 5D MKI .

gr Loet
Daar ga je geen spijt van krijgen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar