Starten met macro jullie advies???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hallo na een hele tijd en vooral veel lezen en kijken, wil ik graag beginnen en verdiepen in macro fotografie het boeit me, echter na veel zoeken lezen en tijd doorgebracht te hebben op dit forum heb ik nog geen antwoorden op mijn vragen, ik hoop dan ook dat jullie die wel hebben. :lol:

De grote vraag welk objectief is het meest geschikt voor mooie macro foto's van bloemetjes en bijtjes lees insecten..??
Heb er een aantal gezien, canon 100 mm f2.8 / een sigma variant maar die kosten > € 800,--

Is het misschien een idee, omdat ik hiermee begin om bijvoorbeeld een voorzetlens te kopen?
en deze dan op mijn 24-70 f2.8 L te schroeven ? geeft dit acceptabele resultaten?

Ook heb ik nog een EFS 18-200 mm kit lens waarmee ik niets doe, en heb wat gelezen over het slopen van het front element, of kan ik hier misschien beter een voorzetlens opzetten?

Kortom wat is jullie mening waar kan een beginner goed mee beginnen.??
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
Anoniem 3

Tussenringen.
De meeste, zeker de laagst geprijsde voorzetlenzen, laten de beste lens van zijn slechtste kant zien.
Tussenringen beïnvloeden de kwaliteit niet, je verliest alleen wat lichtsterkte.

Alleen... een EF-s lens past er niet op.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 6 keer gewijzigd.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

€800 voor een macrolens hoeft echt niet. Wat is je budget?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kijk even naar mijn onderstaande topics...hier kun je het resultaat zien van de 24-70 icm tussenringen, moet erbij zeggen dat ik ook nog een beginner ben op macrogebied dus wellicht is er nog meer uit te halen.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=101863
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=102310
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=103113
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=103758
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

WOW zo snel al antwoorden geweldig.......

Oke dus voorzetlenzen vallen af, ik wil natuurlijk wel mooie scherpe plaatjes.

Mijn budget is voldoende, alleen ik vind het een beetje jammer om meteen creme de la creme te kopen als het ook anders kan.
De sigma en de canon zit niet zo heel veel prijs verschil in trouwens, maar zie bijvoorbeeld ook iemand op marktplaat die lenzen ombouwt zo'n macro lens
kost dan 60 euro, tja en dat vind ik dan een groot verschil.

Dus ik twijfel enorm ......
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ook 2e hands is de 100mm Macro non IS een optie. Zeker geen 800 euro.
En er zijn volgens mij tussenringen waarop EF-S lenzen ook passen.
Gaat het om vooral de bloemen dan komt de EF-S 60mm ook nog als mogelijkheid in beeld.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

@Judith wat een mooie plaatjes, dit is nou precies wat ik bedoel, wil je me uitleggen welke tussenringen je gebruikt?
En wat je scherp-stel-afstand is? (3x woordwaarde bij wordfeud)
Is het gebruik van een flitser noodzakelijk ivm lichtverlies door de ringen?

Alvast heel erg bedankt.
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik gebruik deze van Konijnenberg.

Die zijn zowel met EF als met EF-s lenzen te gebruiken.

En de scherpstel afstand variëert met welke en het aantal tussenringen dat je gebruikt. Welke lens je gebruikt heeft ook invloed.
Ruud.
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bedankt Ruud uit de tekst van konijn, trek ik de conclusie dat je dus als beste een zo groot mogelijke zoom lens kunt gebruiken is dit juist?
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

bas28 schreefCOLON Heb er een aantal gezien, canon 100 mm f2.8 / een sigma variant maar die kosten > € 800,--
Het kan voor < €800

De Canon 2.8/100mm Macro (non-IS) kost nieuw €500, en is tweedehands wel goedkoper te krijgen. Het is een prima lens (ik gebruik hem zelf). De Tamron 2.8/90mm Macro is €400 en ik hoor daar ook tevreden geluiden over.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Welke lens je wilt gebruiken is afhankelijk van de afstand die je moet/wilt hebben tot je onderwerp en de vergrotingsfactor die je wilt.

Ik gebruik vaak m'n 70-200, maar met een 50mm gaat het ook goed, mooie platen van gezien.
Ruud.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

bas28 schreefCOLON@Judith wat een mooie plaatjes, dit is nou precies wat ik bedoel, wil je me uitleggen welke tussenringen je gebruikt?
En wat je scherp-stel-afstand is? (3x woordwaarde bij wordfeud)
Is het gebruik van een flitser noodzakelijk ivm lichtverlies door de ringen?

Alvast heel erg bedankt.
Ik heb een solingor tussenringenset, scherpstelafstand hangt af van het aantal tussenringen(mm) die je er tussen zet. Hoe meer ringen er tussen hoe dichter je op je onderwerp moet gaan zitten.
Een flitser heb ik tot nu toe nog nooit gebruikt met de tussenringen.

Ik heb de set gekocht omdat ik eerst voor ik een hoop geld uit zou gaan geven voor een macrolens wilde kijken of macrofotografie mij trekt. Ik ben er achter gekomen dat ik het heel leuk vind om te doen maar wel voor af en toe...en op het moment niet leuk/fanatiek genoeg om een macrolens aan te schaffen.
Voor mij dus is het dus een goede zet geweest eerst met tussenringen aan de gang te gaan, het resultaat is voor mij voor nu meer dan voldoende..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb nu de sigma 180mm en de tamron 90mm macro. Die laatste is voor 200 euro soms wel te koop en is verschrikkelijk scherp. Dit vond ik persoonlijk fijner dan tussen ringen en dit objectief is prima te verkopen!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

RuBo schreefCOLONWelke lens je wilt gebruiken is afhankelijk van de afstand die je moet/wilt hebben tot je onderwerp en de vergrotingsfactor die je wilt.

Ik gebruik vaak m'n 70-200, maar met een 50mm gaat het ook goed, mooie platen van gezien.
in de 70-200 heb je wel wat verschillen é, en ook in prijs

Canon EF 70-200mm f 2.8 L IS II USM met Image Stabilizer II prijs 2.200 euro

Canon EF 70-200mm f 4 L IS USM met Beeldstabilisator prijs 1.099 euro

Canon EF 70-200mm f 2.8 L USM prijs 1.199 euro

Canon EF 70-200mm f 4 L USM prijs 599 euro
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bas28 schreefCOLON... dat je dus als beste een zo groot mogelijke zoom lens kunt gebruiken is dit juist?

Zie voor de relatie tussen de brandpuntsafstand en het aantal mm tussenringen:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77890" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik zeg ook niet dat je een 70-200 moet gaan aanschaffen, mag natuurlijk wel. :mrgreen:
Het nadeel van de 70-200 is trouwens wel dat het behoorlijk door gaat wegen, dus dan word het wat lastiger om uit de hand te schieten.

Ik zou het eerst met je 50mm gaan proberen, voor de bloemetjes en plantjes kan dat zeer mooie resultaten geven.
Google maar eens op 50mm, tussenring en flickr.

En ik zou dat topic van Pieter eens doorlezen.
Ruud.
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dank jullie wel voor alle info, ik ben in het bezit van de Canon EF 70-200mm f 2.8 L IS II USM met Image Stabilizer.
Maar dat objectief vind ik eigenlijk best zwaar en dus in mijn ogen voor macro ongeschikt.

Ga het topic van pieter nu lezen en houd jullie op de hoogte, zodra ik de eerste foto's heb gemaakt zal ik ze hier op het forum posten.
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Voor de 70-200 f/2.8 is ook het closeup filter 500D van Canon een mooie macro-oplossing.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Close-up filter zegt het al, het is een leuke oplossing om dichterbij te komen, maar echt macro is het dan eigenlijk nog niet.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Als je wilt starten met macro zijn tussenringen prima, niet alle sets werken met EF-S objectieven.
Bedenk wel dat wanneer je met tussenringen werkt, scherpstellen op oneindig en "normale" werkafstanden niet meer gaat.
Met een macro objectief kan dat wel.
Voor bijvoorbeeld een dagje dierentuin vind ik een "echt" macro objectief om die reden praktischer.
Ik ben zelf ook pas begonnen met macro en moet zeggen dat het erg leuk is, al is het moeilijker dan ik had gedacht.
Veel plezier ermee.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar