Strandshoot

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Begin juli heb ik met deze 3 jongeren een fotoshoot op het strand gehad. Ze wilden graag een foto als verrassing voor hun ouders, ivm een 25-jarig jubileum en verjaardag. Als het even kon ook graag met de hond er nog bij, want die hoort natuurlijk ook helemaal bij het gezin!

Aan het begin van de avond hebben we zodoende op het strand van Zeewolde met elkaar afgesproken, terwijl pa & ma dachten dat ze de hond uit gingen laten... Ik heb geprobeerd om een beetje een afwisselende serie te maken, waarbij ik ook af een toe een enkel portretje heb gemaakt. Niet alle foto's die ik aan heb heb gegeven zitten hierbij, om het aantal hier nog enigszins te beperken. Uiteindelijk hebben ze de laatste foto uitgekozen om in het groot af te laten drukken als cadeau.

1.

31881

2.

31882

3.

31883

4.

31884

5.

31885

6.

31886

7.

31887

8.

31888

9.

31889

10.

31890

11.

31891

12.

31892

13.

31893

14.

31894

15.

31895

16.

31896

De foto's vielen in elk geval in de smaak, maar uiteraard... Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en naar jullie objectieve blik en mening!
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Prachtige en afwisselende serie! Goed gedaan!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Leuke afwisselende foto's. Speels effect en goed gebruik gemaakt van de omgeving.

Om toch beetje positieve commentaar te geven mijn opmerkingen
Verder denk ik dat je foto 2 - 4- 5 en 10 anders had kunnen croppen.
Bijv bij 4 die rechter paal weg. Geeft wat symetrie in de foto. Die paal heeft geen toevoeging tot het geheel.
en bij 5 de ruimte rechts mag denk ik ook wel weg.
foto 10 erg leuk die band links. het doorbreekt het patroon maar erg jammer van die sprieten rechts.

Over algemeen alle foto's misschien een donker lichte vignetering, dit om de harde witte achtergrond te verzachten en meer nadruk te zetten op de talenten :-)

Foto 16 is echt de mooiste van de hele set.
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
annetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2011 12:34
WoonplaatsCOLON Ergens in Groningen

In een woord prachtige foto's. Wat zullen de ouders hier blij mee zijn.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties! Je opmerkingen over het verder croppen kan ik me wel in vinden, mg! Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze serie afgerond heb, dus weet zo even niet waarom ik dat niet gedaan heb toen (foto 4/5 bijv). Zal nog eens op het origineel kijken. Ik vermoed dat er een kans is dat nog verder croppen te weinig ruimte aan de boven- en onderkant zou ontstaan, maar mogelijk heb ik deze gewoon te snel gedaan omdat het niet de 'toppers' uit de serie waren.
Die sprieten bij 10 is inderdaad jammer... ik heb daarom nog zitten twijfelen om die foto er helemaal uit te halen, maar toch maar niet gedaan. Helaas kon ik ze ter plekke niet echt ontwijken bij het maken van de foto, dus ik hoopte toen nog dat het niet al te zichtbaar was ;)

Grappig dat jouw keuze ook op nr 16 valt... na het bewerken zou dat mijn keuze ook geweest zijn, maar dat heb ik hen bewust niet verteld. Maar zij kwamen daar toen ook mee aanzetten...
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Kan me heel erg vinden in de eerder gegeven commentaren. De laatste is idd geweldig, zeker ook vanwege de cameragerichte blik van de hond. Nu is het ook wel zo dat die laatste foto qua bewerking iets meer "pop" heeft dan de andere foto's, dus daar zouden andere foto's ook nog van kunnnen profiteren.

Prima afwisselende serie, goegedaan!
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb foto 4 en 5 nog wat verder gecropt:

17.

31898

18.

31899

Foto 2 heb ik bewust zo gecropt, om de lijn van de vlonder en die van het strand mee te nemen in de foto.

@mikekiwi, wat bedoel je met de meer 'pop' van foto 16. Als ik kijk naar de bewerkingen die ik erop gedaan heb is dat hetzelfde als bij de andere foto's, contrast, verzadiging, etc..
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

als je bijv. tussen 15 en 16 heen en weer scrollt zie je dat 15 wat donkerder overkomt en dat dus bij 16 de mensen (en hond) er wat meer uitspringen
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Anoniem 3

Weer een topserie van een leuk stel jongeren (+hond).
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Duidelijk, ik begrijp wat je bedoelt! Bij foto 15 heeft de lichtmeting van de camera, door de grote hoeveelheid lichtere lucht, helaas wat teveel onderbelicht. Dit heb ik dus al wel enigszins gecorrigeerd in de nabewerking, maar had misschien nog iets meer kunnen zijn zelfs.
Bedankt voor je toelichting :)

@Gabriel, jij ook bedankt! ;)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nette, mooie serie Rutger! Nummertje 2 en 16 vind ik de mooiste.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
do-fotowerken
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012 14:10
CONTACTCOLON

Mooi! Die laatste zou ik ook hebben gekozen...
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Leuke, frisse foto's.
Een heel geslaagde serie. Complimenten.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

2, 5, 10, 14 en inderdaad 16 zijn de foto's die ik er uit vind springen. Maar er zitten meerdere goed geslaagde resultaten tussen. Niet allemaal zullen die echter geschikt zijn als cadeau (bijvoorbeeld de foto waarbij alleen het meisje achterom kijkt) voor aan de muur. Puntje van croppen is al genoemd en ook de soms ietwat donkere gezichten. Maar voor eventjes de hond uit laten is dit iets waar de ouders geen rekening mee zouden hebben gehouden. Kortom een leuke en geslaagde verrassing.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

5,9 en de laatste zijn mijn favorieten over het algemeen veel geschikte foto,s er tussen
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
MaartenK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 23:08
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik wil nog even aandacht vragen voor het gebruikte diafragma en de resulterende scherptediepte.
Je hebt drie personen en die staan er niet altijd allemaal scherp op.
B.v. bij foto 12 is er waarschijnlijk scherp gesteld op de voorste persoon en is de achterste onscherp.
Het gebruikte diafragma is 2.8. Als je dat wat had dichtgedraaid dan was de scherpte beter geweest.
Speelt denk ik ook bij 5.
Verder vind ik 8 een mooi portret. Misschien had je de heren ook aan de beurt moeten laten komen :) .
EOS 7D, Tokina 11-16mm f/2.8, EF-S17-55mm f/2.8 IS USM, EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, EF 70-200mm f/2.8L USM, EF 400mm f/5.6L USM, 430EX
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dank voor je reactie... Scherptediepte klopt, ben ik me ook van bewust... Niet alle foto's uit deze serie waren namelijk ook bedoeld als portretjes van iedereen. Soms heb ik de scherpte juist op de een of ander gelegd. Van de heren heb ik zo ook single shots vergelijkbaar met foto 8, en van alledrie heb ik ook nog andere foto's waar ze alleen op staan. Ik heb hieruit echter weer een smallere selectie gemaakt, zo divers mogelijk, voor het forum. Een topic met 30 foto's zit namelijk niemand op te wachten :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar