Het lukt me niet

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
de chef
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 12:33

Goedemiddag,

Ik maak foto's met een Canon EOS 450 en een Sigma 17-70 lens, en ik heb een veel voorkomend probleem dat ik maar niet lijk te ondervangen. Meestal zijn m'n foto's te licht. Ik schoot voorheen op M maar dit probleem komt ook voor nu ik de AV stand gebruik. Ik ben een beginner, overduidelijk.

Zie hieronder een willekeurige, onbewerkte foto, instellingen zijn als volgt:
ISO400 // 17mm // 0 EV (geeft iPhoto aan.. wat is dit precies?) // F/9 // 1/160
Overduidelijk is het meer en de hemel overbelicht. Wat zijn de mogelijkheden om dit meer naar de ware kleur te brengen? Ik heb de foto vermoedelijk geschoten op de M stand. Ik heb vast ook de sluitertijd al omlaag gebracht, Witbalans staat op auto.

http://www.flickr.com/photos/83773566@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;

(hoe krijg ik de foto hier direct op het scherm?)

Hoop dat jullie me een beetje kunnen adviseren.

Groeten,
Hans
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Welkom op EOSdigitaal Hans :D

De foto is mooi belicht voor zover ik het kan zien. Weliswaar is de lucht overbelicht, maar het onderwerp, het grasveld, is wel goed belicht. Dat de lucht overbelicht is heeft te maken met het bereik dat een camera heeft om licht en donker te verwerken. Als de lucht goed was geweest, dan was het grasveld veel donkerder geweest. De camera zet de sluitertijd zo als het denkt dat je de foto het liefst wilt hebben.

Je hebt een paar opties:
Als je weet dat lucht erg veel verlicht is, dan kun je de belichtingsaanpassing gebruiken (is die ev in de EXIF) - dat zal de foto donkerder maken, maar behoud informatie in de lucht. Staat beschreven in de handleiding.
Handmatig (m-stand) doen en de belichting aanpassen aan de situatie.
In RAW fotograferen en in de nabewerking je foto aanpassen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
de chef
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 12:33

He Addy,

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik snap het echter nog niet helemaal, de technieken die je aangeeft wel, maar hoe het uiteindelijke resultaat kan verschillen.
Ik heb nog eens twee foto's upgeload, die ik vrij kort na elkaar heb geschoten. Op de ene is de lucht goed, en op de ander weer hetzelfde grijzige witte.

Zie hier de twee onbewerkte foto's

31398

31397

Ze zijn beide genomen met een belichtingscompensatie op 0. Beide op f.8, de 'lichte foto' op 1/200 en de ander op 1/640. Hoe had ik nu kunnen organiseren dat op die ene foto de lucht ook mooi blauw was geweest?

RAW ga ik me ook even in verdiepen, maar ik heb als nabewerkingsprogramma slechts iPhoto, Aperture kan m'n oude macbook niet aan ben ik bang.. Is het dan nog nodig?

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik denk dat het effect wat je wilt bereiken alleen is te realiseren door een polarisatiefilter.
Kijk hier voor een voorbeeld en uitleg: http://www.dfip.nl/fotografie-tips/Het- ... tiefilter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op premiumblue, in totaal 29 keer gewijzigd.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Met zo veel contrast zou ik ook eens kijken naar een polarisatie of ND filter.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Volgens mij schiet je bij de een gewoon tegen de (kant van de) zon in, en bij de ander niet, waardoor de één een overbelichte lucht heeft, in tegenstelling tot de ander. Beter belichten dan je gedaan hebt kan niet.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk meteen, na de opname, naar het histogram.
Zo'n landschap loopt niet weg :wink:

Waarom gebruik je de software van Canon niet?
Weliswaar niet zo gelikt als betaalsoftware, maar meer dan uitstekend voor nabewerking (ook RAW).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Met de belichting is niks mis. Het contrast is hier gewoon te groot voor de sensor om te kunnen overbruggen. Ben het daarom eens met boels069 om het histogram na elke opname te bekijken.
Wil je én de lucht én de voorgrond goed belicht hebben dan loont het de moeite een ND grad filter te gebruiken of in RAW (want dan heb je de meeste speelruimte in je belichting) te gaan fotograferen en later in de nabewerking de lucht donkerder te maken. Ook zag ik in je startpost dat je in AdobeRBG fotografeert. Ik zou dat veranderen in sRBG, want niet alle browsers kunnen met de kleurruimte van adobeRBG goed overweg.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Volgens mij is de lucht van de eerste foto van de tweede set niet overbelicht. Let trouwens eens op de lucht, als je de ene kant op kijkt is de lucht blauw en de andere kant op niet. Waar je eens naar zou kunnen kijken is inderdaad een polarisatiefilter. En ga wat spelen met software om wat extra's uit je foto's te halen!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
de chef
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 12:33

Bedankt voor de reacties! Ben er al erg mee geholpen, en ga eens kijken voor zo'n polarisatiefilter. Ook bedankt voor tip AdobeRGB/sRGB, dat heb ik nu gewijzigd. Canon software heb ik helaas niet meer.. Bij m'n internationale verhuizing (raad het land bij de eerste foto/eerste post) ben ik redelijk rigoureus geweest met weggooien.. Had al op de Canon website gekeken maar daar is het niet verkrijgbaar.

Rest mij dus nog 1 vraag.. Heeft het nut als ik in RAW schiet maar enkel iPhoto gebruik?
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Voor de Canon software (o.a. DPP) kijk ff in dit draadje:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=71659
Ruud.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hans,

Wanneer het dynamisch bereik te groot is voor je beeldsensor van je camera, dan zul jij als fotograaf moeten bepalen waar jij nog genoeg doortekening in wilt hebben; in de hooglichten of de schaduwen.

Andere optie: Kom op een ander tijdstip weer, wanneer het dynamisch bereik niet te groot is. Echter, kan dat in bepaalde gevallen niet.

Werk sowieso altijd in RAW, omdat uit een RAW bestand meer uit te halen is.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

BertusL schreefCOLONOok zag ik in je startpost dat je in AdobeRBG fotografeert. Ik zou dat veranderen in sRBG, want niet alle browsers kunnen met de kleurruimte van adobeRBG goed overweg.
Mag ik me hier eens mee bemoeien? Is het niet beter om de camera in AdobeRGB te laten staan? Je kunt met software altijd omzetten naar sRGB.

Volgens mij kan geen enkele explorer overweg met AdobeRGB, behalve eentje. Nu weet ik alleen niet welke...
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

addy101 schreefCOLONJe hebt een paar opties:
Handmatig (m-stand) doen en de belichting aanpassen aan de situatie.
Dat kan toch ook in de AV / TV stand...
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Een simpele test om te begrijpen wat er gebeurt met je foto's:

Neem een vergelijkbare situatie als waarin je jouw foto's gemaakt hebt - dan:
Zet de camera op single-point focus, met het middelste AF-punt, bv op "Av met F8"
1. Focus op de lucht en neem een foto - resultaat: mooie blauwe lucht, te donker landschap
2. Focus op het landschap en maak een foto: resultaat: mooi landschap, witte uitgebeten lucht

Bekijk nu eens de belichtingswaarden van beide foto's ( aperture, shutterspeed, iso)... dan zijn
behoorlijk verschillend tussen de beide foto's. Wat dus werkt voor de lucht, werkt niet voor het
landschap - en andersom.
Zoals een van mijn voorgangers al zei: Het dynamische bereik is niet groot genoeg (en dus valt
er altijd iets weg).

Aangezien onderbelichting eenvoudiger de corrigeren is als overbelichting, focus je dus op de lucht, dan AE-lock
(dat kleine sterretje drukken, voor details lees handleiding) om de belichting vast te stellen (of alternatief,
focus op lucht in Auto-stand, shutterspeed/aperture/iso opschrijven en dit in de M stand instellen, dan
heb je AE lock niet nodig) en dan foto nemen. Lucht is dan goed, grond/Landschap bijwerken in lightroom
(of iets dergelijks).

Als je echt een postkaart-(knal)blauwe-lucht wil hebben, kun je een polarisatie-filter inzetten. Des te meer de zon "naast"
je staat, des te beter dat werkt.Deze werkt trouwens ook mooi om reflecties uit ruiten te halen (zodat je dus door de ruit
heen kunt kijken/fotograferen), of om regenbogen sterker uit te laten komen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een meestal goedwerkende tussenoplossing:
Neem het gemiddelde van de diafragmagetallen die je bij 1) en 2) hebt geconstateerd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar