[Verzameltopic] Canon EOS M

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De eerste foto is gelekt van de EOS-M! http://www.m43.com" onclick="window.open(this.href);return false; heeft hem gelekt: klik

Afbeelding

De naam van de vatting wordt dus blijkbaar ef-m maar een adapter met volledige funcionaliteit vaan ef schijnt ook te komen.

Aanstaande maandag de 23e is er een presentatie van Canon waar deze camera en 2 lenzen gepresenteerd worden, dit zullen deze 22mm lens zijn evenals een standaard zoom
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Cool! Is al bekend of er ook een fatsoenlijke sensor in komt?
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Er is nog niets bevestigd, maar het wordt minimaal de zelfde sensor als in de G1X, maar ook zijn er geruchten over een 18mp APS-C sensor. het wordt in ieder geval geen ieniemini sensor als in de Nikon 1J/1V ;)

Een scenario wat Canon rumors schetst is dat er 2 bodies komen, met beide eerder genoemde sensors. 1 voor consumer en 1 voor de meer serieuze fotograaf. Afwachten dus!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Als ze een nieuwe mount hebben dan ligt het wat mij betreft voor de hand dat het sensorformaat anders (waarschijnlijk kleiner) is dan de bestaande formaten bij verwisselbare lens camera's, APS-C lijkt mij daarom niet zo logisch.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

de sensor in een dslr ligt ver naar achteren in de body, er zit immer een spiegelmechanisme voor. Door de spiegel weg te laten kan een body veel compacter gemaakt worden. Omdat de sensor verplaatst ten opzichte van de lens kan de lensvatting kleiner gemaakt worden en kunnen lenzen compacter gemaakt worden. Dit is het hele idee achter een CSC (COMPACT system camera). Dit staat dus los van de maat van de sensor.

Ik wil overigens niet zeggen dat de sensor niet kleiner zal zijn, maar het zal in ieder geval niet een sensor zijn die kleiner is dan de 4/3 sensor uit de G1X. Een sensor die qua maat in de buurt komt van de APS-C.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Een mooi voorbeeld hiervan zie je bij Olympus die 2 soorten camera´s verkopen met de zelfde sensorformat en verschillende vattingen hebben. De E-xxx serie heeft een 4/3 vatting en de E-Px serie en OM-D serie maakt gebruikt van de M4/3 vatting, enkel en alleen omdat de sensor van de camera dichter op de lens zit dan bij de E-xxx.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Logisch of niet: het kan wel :wink:

De EF(-S)-serie is gebaseerd op een "flange focal distance" (afstand tussen vatting en beeldvlak) van 44mm.
De EM-serie zal een beduidend kleinere afstand hebben en de constructie van de objectieven zal dan aangepast zijn.
Vignettering is wel een probleem dat in-camera opgelost moet worden (zoals al kan bij moderne EOSsen voor JPG).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als het compatible zou zijn (EF past immers ook op EF-s) dan zou het erg interessant zijn......
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Je zal er een adapter voor nodig hebben, maar aangezien de scherpstelmotot in de lens zit zal de af behouden blijven lijkt mij.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Meer foto's (van canonrumors):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie geen instelwieltjes op de body :(
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Die lensdop is wel interessant, als ze die nou eens gaan produceren in alle maten.
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

aires schreefCOLON
Ik zie geen instelwieltjes op de body :(
Ik wel, kijk eens rond de sluiterknop ;)

Dit model is het instap model, het model dat (waarschijnlijk tegelijkertijd) ook geintroduceert gaat worden krijgt meer knoppen en ook een electronische viewfinder.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Rond de sluiterknop, wat een irritante plek... Lijkt me hooguit handig met in- en uitzoomen.

Ze moeten de ricoh's kijken, GRD en GXR, klein maar toch superfijn bedienbaar. Twee schakeltoetsen voor de duim en eentje voor je vinger achter de ontspanknop, en je kan zelf instellen wat je ermee wijzigt.
Jammer dat andere merken daar niet meer van afkijken... Even afwachten op het andere maandagmorgenmodel :twisted:
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Touch screen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

@Boels: Klinkt plausibel
@aires: een scroll wiel vlak bij de sluiterknop vind ik prima werken bij de grote eos modellen, ik zou niet weten waarom hij niet rond de sluiterknop zou mogen zitten. Een knop om te zoomen op een systeemcamera lijkt me erg ver gezocht ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

en nog meer :)
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt er inderdaad op dat ze een nieuwe mount hebben gemaakt als je vergelijkt met die van een 30d: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _mount.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo te zien zit de sensor wel dichter op de mount wat niet alleen de camera een stuk compacter maakt maar ook de mogelijk voor een ef-m > EF adapter kan bieden :)

Nu maar aftellen ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een EF-adapter maakt het zeulen met een EF 600 toch wel wat beter te behappen :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Interessant! Ben benieuwd hoe deze het zal doen in verhouding met de Fuji X-100
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLONEen mooi voorbeeld hiervan zie je bij Olympus die 2 soorten camera´s verkopen met de zelfde sensorformat en verschillende vattingen hebben. De E-xxx serie heeft een 4/3 vatting en de E-Px serie en OM-D serie maakt gebruikt van de M4/3 vatting, enkel en alleen omdat de sensor van de camera dichter op de lens zit dan bij de E-xxx.
Grappig, dat wist ik niet.
757D + 8-400 mm
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Canon moet volgen uiteraard :D . Ziet er goed uit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar