Vliegjes

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Macro fotografie heeft mij altijd al aangesproken, vooral bloemen en plantjes is erg mooi om te doen, dit keer eens insecten met name vliegjes geprobeerd te fotografen. Dit valt niet echt mee, aangezien deze beestjes niet stil zitten in plaats van plantjes.

Graag zou ik willen weten wat er beter kan en of tips hoe het e.e.a. aan te pakken met insecten fotografie.

1

31196

2

31197

3

31198

4

31199

5

31200

6

31201

Ik hoop dat ze in de smaak vallen.
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Nr 3 vind ik een goede compo hebben met passende scherpte op de vlieg.
Beste totaalplaatje voor mij van deze reeks.

Hoe vroeger op de dag, hoe meer kans dat ze stil zitten en dan heb je zachter licht ter beschikking.
Hoe later en warmer, des te actiever ze zijn en moeilijker te benaderen. Fel zonlicht is altijd best te vermijden.

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Sluit me graag bij mijn voorganger aan wat betreft foto 3.
Daarnaast vind ik foto 4 ook niet verkeerd alleen jammer dat de vlieg ietsjes schuin zit waardoor de achterkant net buiten de scherptediepte valt.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hoi Wouter,
Ik denk dat het begin helemaal niet verkeerd is :) .
De gebruikte camera instellingen voldoen in ieder geval voor dit soort foto's. Je ISO heb je op 400 (soms 200) staan, laten zo of er moet echt minder licht zijn. Diafragma op f5.6 is niet verkeerd om toch nog een redelijke DOF te verkrijgen en daardoor komt je sluitertijd ook uit op waarden tussen 1/125 en 1/250. Hiermee zou je met de 100mm macrolens de foto nog uit de hand kunnen maken. Voor dit soort beestjes zal een statief niet werken. Dus de basis is er.

Dan nog belichting en compositie. Wat Kurt al zei heb je vroeg in de morgen als het nog 'koud' is mooier/beter licht en blijven vlinders en ook vliegen rustiger zitten.
Wat compo betreft: het kijkt prettiger als je de beestjes van de voorkant (in de ogen) ziet. Is het natuurlijk moeilijker om de DOF zo groot te krijgen dat je vlieg geheel scherp is. Wil je dat wel dan zal je onderwerp evenwijdig aan je sensor moeten zitten en/of je diafragma zul je een heel stuk moeten knijpen (maar dan verlies je weer aan sluitersnelheid).
Keuze van de bg (indien mogelijk) telt natuurlijk ook mee, maar dat heb je best wel goed in orde :wink:

Oei, wat is macro toch moeilijk :wink: . Nou valt wel mee hoor. Bij foto 3 en 5 kom je al best een eind in de richting van een mooi plaatje.
Doorgaan dus en leren van je eigen fotos en (hier) kijken en lezen hoe anderen het doen.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties,

3 vind ik zelf ook het mooist, het blijft dus oefenen. ik zal voortaan meer proberen de vliegjes/insecten aan de voorkant te fotograferen. Dit geeft inderdaad een beter beeld.

Alleen dat vroeg in de morgen wordt een probleempje, ben nl. niet echt een ochtend mens. maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Wouter.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar