Gespeeld met sluitertijd

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

Vandaag naar de Manafossen (een grote waterval) in Noorwegen geweest en wat gespeeld met het zelf instellen van sluitertijd..
De bewegingsonscherpte van het water vind ik mooi gelukt, maar die van de omgeving had er niet moeten wezen... Los ik dit op door een statief te gebruiken? Of moet ik nog dingen aan mijn instellingen veranderen?

Afbeelding
IMG_1971 by wencheweijn, on Flickr

Camera Canon EOS 1100D
Exposure 0.5
Aperture f/29.0
Focal Length 60 mm
ISO Speed 100
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Exposure 0.5

0,5sec vereist een wel zeer vaste hand. Dus statief gebruiken
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Of een steen...
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

rdewinter schreefCOLONOf een steen...
Wilde wel een steen gebruiken, maar zat al op een steen die half in het water lag, met een knie in de drek... De stenen die er verder lagen, lagen half in het water ;)
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Wil je uit de hand schieten zonder bewegingsonscherpte met een 1100D (cropfactor 1.6) dan "moet" je een sluitertijd van minimaal 1/100sec aanhouden, bij een focus lengte van 60mm. Ezelsbruggetje: 1/(focuslengte*cropfactor). 1/(60*1,6)=1/96 seconde. Je kan het water dus niet uit de hand vastleggen zoals jij het vast wil leggen.
Wil je dit soort bewegingen vastleggen dan zou je echt je camera ergens op moeten leggen/zetten, bijvoorbeeld een statief of een rijstzak of iets dergelijks. Zo'n rijstzak is vrij makkelijk zelf te maken, en is makkelijk mee te nemen op reis. Leeg meenemen in de tas, en op de bestemming vullen.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar