Exif in Testcase

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Het valt me op dat er maar enkele posters een Exif bij de foto's plaatst zoals aangegeven in de handleiding. Het wordt zo langzamerhand een verkapte Showcase en dat is toch niet de bedoeling. Met Exif kan een ander ook nog wat leren, dus graag hier jullie aandacht voor.

Ella36
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je kan de exif toch gewoon uit de foto's halen met bv opanda exif viewer?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ehm, degene die een foto plaatst mag best de kerngegevens benoemen. De lezer moet daar geen aparte programmas voor hoeven te downloaden. Ik ben het dus best eens met Ella.....

Ook al is er een Exif-reader ingebouwd in Opera, kun je programmaatjes downloaden voor IE en Firefox, toch is het onhandig. En ik surf de laatste tijd veel met mijn iPad en daar zit volgens mij ook geen exif-lezer in....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Beasar schreefCOLONJe kan de exif toch gewoon uit de foto's halen met bv opanda exif viewer?
Niet bij alle foto's op testcase
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

het is misschien een beetje vreemde vraag van me..
maar wat wil je leren van de EXIF? de foto's zijn toch altijd anders.. het ligt helemaal aan het weer of wat dan ook .. toch?
(het is niet verkeerd bedoeld maar als echt serieuze vraag.. ;) )

daarbij, als je de exif graag wilt weten kun je dat toch best vragen??

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Inderdaad, wat heb je aan exif gegevens als je toch achteraf alles kan veranderen. Als ik me zelf laat gaan op een foto in Photoshop zal er weinig kloppen van de exif en het daadwerkelijke beeld wat je ziet.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

exif kun je idd ook gewoon vragen hoor.

Bedenk ook dat foto's die gelinkt worden (directe url via flickr bijvoorbeeld) geen exif bevatten, maar rechtstreeks op de flickr site wel.

De site blokkeerd dan de exif in de link, en dus kun je de fotograaf dit niet kwalijk nemen....
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Het doel van de testcase is idd om daar foto's te plaatsen waarvan je vindt dat die verbetering kunnen gebruiken, of waar je vragen over hebt! Als de gebruikte instellingen er niet bij gezet worden is het soms moeilijk om zinnig advies te geven!

Als bv een foto niet scherp is, en de ts vraagt om advies hoe dat scherper te krijgen, dan is het niet handig als er de slutiertijd niet bij staat....want misschien is de foto wel gemaakt met een sluitertijd van 1/5 sec met iemand die erg zenuwachtig was op dat moment :)

Testcase richtlijnen:
Het de bedoeling dat je in je post gericht vraagt hoe je de foto’s verder kunt verbeteren, zodat ze op termijn Showcasewaardig worden. Het is daarom van belang dat je bij het plaatsen informatie verstrekt over hoe je de foto gemaakt hebt, welke (basis)instellingen je gebruikt hebt en wat je er zelf al aan gedaan hebt om de foto’s te verbeteren.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Marfique schreefCOLONAls bv een foto niet scherp is, en de ts vraagt om advies hoe dat scherper te krijgen, dan is het niet handig als er de slutiertijd niet bij staat....want misschien is de foto wel gemaakt met een sluitertijd van 1/5 sec met iemand die erg zenuwachtig was op dat moment :)

ook dan kun je nog evt. de EXIF vragen.. toch? :p
ik ben dan wel eens dat het handig is als het in een keer eronder/erbij inbegrepen is/staat.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Er zijn een aantal fora in Nederland die je verplichten de exif te vermelden, iets wat ik belachelijk vind en ook niet kan begrijpen. Een foto is mooi of niet, daar verandert een exif niets aan. Als je er van wil leren kun je dat ook gewoon vragen, maar sommige fotografen willen die info niet vrij geven. Zoals ook al eerder vermeld zijn er ook fotografen die zo veel versleutelen aan een foto dat de exif niet meer klopt, zo kun je met gemak een foto op f8 geschoten hebben en toch een hele wazige achtergrond hebben met een mooie zachte bokeh, of een sluitertijd van 1/2000 en toch melkzachte watervallen laten zien. exif zegt helemaal niets!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ja, als je flickr gebruikt, dan heb je geen Exif. Smugmug geeft wel gewoon de Exif als je dat wilt. Weer een reden om flickr niet te gebruiken....

Hoeveel moeite is het om lens, camera, f/nummer en sluitertijd (eventueel ISO) te vermelden? Als je expliciet vraagt om feedback, dan vind ik dat je dat ook expliciet moet vermelden. Het is toch te zot voor woorden dat iemand er om moet vragen of dat je er een programma voor moet downloaden?

Allemaal imho natuurlijk ;-)

edit:
Bedenk me nog iets, exif zegt jou misschien niets, mij wel.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wat zegt jou een exif dan?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Jongens we hadden het over de TESTCASE!!! Dus niet de kijker wil leren van de foto, maar de poster wil leren van wat de kijker te melden heeft; het is dan denk ik niet meer dan beleefd om de exif te vermelden!
Marfique schreefCOLONTestcase richtlijnen:
Het de bedoeling dat je in je post gericht vraagt hoe je de foto’s verder kunt verbeteren, zodat ze op termijn Showcasewaardig worden. Het is daarom van belang dat je bij het plaatsen informatie verstrekt over hoe je de foto gemaakt hebt, welke (basis)instellingen je gebruikt hebt en wat je er zelf al aan gedaan hebt om de foto’s te verbeteren.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Sorry hoor, maar het verplicht vermelden van EXIF vind ik echt onzin. Allereerst omdat de exif in lang niet alle gevallen iets zegt, maar ook omdat er heel veel leerdoelen zijn, waarbij exif-gegevens totaal niet boeiend zijn. Denk alleen nog maar aan iets simpels als de gebruikte compositie. Alleen als iemand een specifiek probleem heeft, waarbij factoren als diafragma en slutiertijd esentieel zijn, dat is het wel zo netjes om het te melden.

Ik meld de exif-gegevens nooit, en ben dat ook niet van plan, ongeacht of ik testcase of in showcase post. Voor degene die het graag wil weten is het kwestie van één druk op de knop (ik gebruik Flickr, dus daar zijn de exif-gegevens te zien).

Uit de forumregels blijkt ook niet de je de exif-gegevens apart moet melden. Als de foto nog exif-gegevens bevat, heb je immers al voldaan aan de richtlijn dat je die informatie verstrekt.
Het de bedoeling dat je in je post gericht vraagt hoe je de foto’s verder kunt verbeteren, zodat ze op termijn Showcasewaardig worden. Het is daarom van belang dat je bij het plaatsen informatie verstrekt over hoe je de foto gemaakt hebt, welke (basis)instellingen je gebruikt hebt en wat je er zelf al aan gedaan hebt om de foto’s te verbeteren.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Vaak worden zelfs posts met gerichte vragen, waarbij netjes alle gegevens vermeld zijn, al niet of nauwelijks beantwoord in de testcase; Als de mensen waaraan je advies vraagt zo veel moeite moeten gaan doen, voordat ze je vraag kunnen beantwoorden, wordt de animo denk ik nog minder!

Het ligt uiteraard aan de doelstelling, als je bv een vraag over compositie, kleurgebruik, presentatie van je onderwerp e.d. hebt, doet de exif idd niet terzake!
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Och,

K'heb de exif gewoon ingesloten. Is een kleine moeite.
Verder gebruik ik een exif-reader om van sommige platen meer achtergrond-info te krijgen. Als leermoment.

De "verplichting" om bij alle gepubliceerde foto's een exif in te sluiten is echt onzin!
De BV Nederland gaat onder aan regelzucht. Dit forum - als we niet oppassen - ook .........
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

addy101 schreefCOLONEn ik surf de laatste tijd veel met mijn iPad en daar zit volgens mij ook geen exif-lezer in....
Ik surf ook voornamelijk nog op de iPad.

Tip: als je een keer de EXIF van een foto wilt bekijken op de iPad kun je de URL van de foto "pasten" in http://regex.info/exif.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik geef toe, een omweg, maar daar krijg je wel de output van het veelgeprezen exiftool voor terug.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar