Lightroom presets

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Hidden Dreams
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
WoonplaatsCOLON Beerzel, België
CONTACTCOLON

Ik werk graag met presets, om me al een begin te geven en daarna zit ik zelf nog aan de schuivertjes om het geheel naar wens te maken.
Verleden week heb ik nog enkele paketten bij aangekocht en via enkele contacten in het buitenland verschillende presets aangekregen
Na alles geïnstalleerd te hebben en ik kijk bij mijn Develop Presets kom ik op een 47 mappen en ruwgeschat een 2500 presets...
Nu misschien een domme vraag maar ik ga ze toch stellen...
Is er een maximum aan het aantal presets dat je kan installeren bij LR3?

Ik weet het wel, misschien ga ik ze allemaal nooit gebruiken, maar ik heb graag wat afwisseling, en resultaten die ik al verkregen heb door met een preset te beginnen en dan zelf verder daarop te werken heb ik nog niet met een originele foto zelf kunnen halen...
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Wil je er nog meer dan 2500?
Anoniem 4

Als je 2500 presets voor gebruik in Lightroom hebt, mag je toch verwachten dat je min of meer expert bent in dit type templates.
Met een klein onderzoek zou je hebben kunnen vaststellen, dat lrtemplate-files niet meer dan tekstbestanden zijn. Je kunt ze met iedere gewone tekstverwerker bewerken. Ok, even de extensie omzetten in txt en na bewerking terugzetten in lrtemplate.
Lightroom doet daar in eerste instantie niets mee. Bij het starten van Lightroom wordt er een dir-list gemaakt van alle mappen en bestanden in de verschillende omgevingen met instellingen. Pas op het moment dat een preset wordt gekozen, wordt door Lightroom het betreffende template/tekstbestandje gelezen en worden de daarin vastgelegde instellingen doorgevoerd. Niet meer en niet minder.
Is er een grens. Ja zeker. De bestandjes zijn enkele honderden tot enkele duizenden bytes groot. De grens ligt nu bij de maximale grootte van je opslagvolume. Neem van mij aan, dat je daar nog vele duizenden presets op kwijt kunt.
De vraag is alleen of je eigen (lichamelijke) geheugen groot en selectief genoeg is om die vele duizenden verschillende voorkeursinstellingen te kunnen onderscheiden.

Ik werk met een beperkte basisset aan presets, veel daarvan heb ik zelf aangemaakt om veelgebruikte instellingen niet iedere keer opnieuw te hoeven doen. Die zitten wel in mijn hoofd en die kan ik nog makkelijk onderscheiden.
Als ik eerst moet gaan zoeken in de duizenden presets, heb ik veel sneller de instellingen handmatig doorgevoerd.
Hidden Dreams schreefCOLON... en resultaten die ik al verkregen heb door met een preset te beginnen en dan zelf verder daarop te werken heb ik nog niet met een originele foto zelf kunnen halen...
Als ik jou was, zou ik me toch maar eens gaan bekwamen in het zelf toepassen van instellingen in Lightroom.
Van het klakkeloos overnemen van instellingen van anderen leer je helemaal niets, omdat je geen idee hebt wat je doet.
Gooi er van die 2500 in ieder geval 2400 weg en begin opnieuw. Kost even tijd, maar wat je met trial en error leert, blijft hangen en geeft voldoening.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar