AF settings 7D voor BIF fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik hoop dat jullie me snel kunnen helpen, want ik heb helaas geen tijd meer om de zojuist aangeschafte camera uitgebreid te bestuderen.
Gisteren kon ik op de valreep een bijna ongebruikte 7D overnemen, die ik graag wil gebruiken om vogels in vlucht te kunnen fotograferen, de 5D2 is daarvoor ongeschikt en ook mijn vorige 50D kon dat niet bijbenen.

Nu ga ik over twee weken weer naar IJsland, maar het ontbreekt me momenteel aan tijd om de geschikte AF settings uit te proberen, het zijn er nogal wat, de manual heb ik gisteravond wel doorgenomen, maar dat is toch wat anders dan de praktijk.

Nu zijn er op dit forum nogal wat vogelaars aanwezig, dus mogelijk dat iemand mij kan zeggen welke setting ik het beste kan gebruiken, en dan heb ik het vooral over....

- de tracking gevoeligheid
- 1e/2e beeldprioriteit
- AF trackingmethode
- welke focuspunt of zone of AF puntuitbr. (ik gebruik de 70-200 2.8 )
- lichtmeet methode (spot of deelmeting?)

Evt nog andere tips zijn uiteraard welkom.


Vast bedankt,
Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik spot nog wel eens van die aluminium vogels.
Gevoeligheid 1 of 2 stappen naar rechts; servo mode.
Afhankelijk van het licht, maar veelal spotmeting.
Ingesteld op zone volgt de AF het object met de vierkantjes. Zolang de BIF maar tussen haakjes blijft. werkt erg goed. ik kijk vanavond naar de Cfn instellingem.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Alles default en de snelheid wat terug met een 2.8 lens gaat prima. Eventueel zet je de hulppunten (uitbreiding) rondom aan.
Goed in de zoeker blijven kijken of hij er niet naast zit en daar blijft plakken. In dat geval even de heel even knop loslaten om opnieuw te locken.
Belichten doe je handmatig, anders wordt het niets ..

Succes!

Grts,

Bas
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het hangt natuurlijk ook nog erg af van o.a. de grootte van de vogel, zijn snelheid, hoek van impact, beeldvulling, afstand tussen de vogel en andere zaken en natuurlijk je eigen reactietijd :)
Dus de meeste gebruikers houden er na verloop van tijd een eigen recept op na qua instellingen wat fatsoenlijk werkt.

Toen ik mijn 1d wat wilde finetunen ben ik naar de lokale kabelwaterski baan gegaan, aangezien er dan continue op dezelfde snelheid weer iets je zoeker in komt "vliegen", ondertussen wat notities maken over de instellingen en thuis of evt. op locatie wat resultaten bekijken. Omdat dit redelijk snel achter elkaar doorgaat en constant is heb je het redelijk snel door wat "werkt", dus dit zou je bij wijze van spreken kunnen doen terwijl je de hond uitlaat ;)
Je kan het uiteraard ook gewoon testen langs de weg met passerende auto's maar door het verschil in grootte en snelheid is dit toch lastig om soort van betrouwbare resultaten binnen redelijk korte tijd te krijgen.
Bij jou in de buurt zit toevallig http://www.teleski.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; dus dat is wellicht leuk om even langs te gaan?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Dank voor de tip, wel handig idd om een bepaalde regelmaat te hebben in de test.
Berendonck ging ik vroeger nog wel eens zwemmen, wist niet dat ze er ook dergelijke activiteiten hadden, ga daar van het weekend eens een kijkje nemen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

@ Arnold... Wat Martin al zei, zo doe ik het ook voor de grote alu vogeltjes... Werkt goed voor mij, maar je zal wel zelf eens wat moeten uittesten en pielen. Het is een behoorlijke boterham die AF van de 7D, maar als je het doorhebt is het wel een heeeeeel fijne! Veel succes.
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik heb zelf "maar"een 450d dus kan ik niet veel over de instellingen zeggen maar als je de foto's niet met een 5d2 of een 50d kunt maken wat moesten ze vroeger dan wel niet met de camera's met film.? of zie ik iets over het hoofd? niet verkeerd bedoelt maar ben benieuwd naar wat je precies mist voor deze vorm van fotografie.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

- lichtmeet methode (spot of deelmeting?)
Afhankelijk van het licht, maar veelal spotmeting.

Hoezo, deel- of spotmeting? Leg eens uit...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLON Hoezo, deel- of spotmeting? Leg eens uit...

Benny
Vandaar ook mijn vraag :wink:

Ik kan me voorstellen dat een vogel tegen een heldere lucht vraagt op spotmeting, maar dan moet je wel in staat zijn de vogel exact in het midden te houden tijdens het volgen. Zodra de vogel uit het spotmeetgebied komt, zal de camera weer meten op de achtergrond en raakt de foto onderbelicht. Deelmeting zou wat uitkomst kunnen bieden, omdat het een gemiddelde is van een groter gebied met nadruk op het centrum.

Maar inmiddels heb ik al begrepen dat beide methoden niet werken bij vogels in vlucht, omdat de lichtwaarde constant verandert, een vaste manuele instelling is dus beter.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Dexter202

Ik zou alle 19 Punten gebruiken (werkt overzichtelijk en erg goed bij de 7D) en handmatig belichten (precies om de reden die je aangeeft).

Alle andere waarden zou ik op default laten. Dus AF/tracking prioriteit. AF gevoeligheid doet er weinig toe aangezien het tracken van vogels meestal niet door andere objecten onderbroken wordt. Je zou hem evt. langzamer kunnen instellen voor het geval er boomtoppen in beeld komen oid.
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

pkupku schreefCOLONik heb zelf "maar"een 450d dus kan ik niet veel over de instellingen zeggen maar als je de foto's niet met een 5d2 of een 50d kunt maken wat moesten ze vroeger dan wel niet met de camera's met film.? of zie ik iets over het hoofd? niet verkeerd bedoelt maar ben benieuwd naar wat je precies mist voor deze vorm van fotografie.

groetjes arjan
De autofocus van de 5D2 (zelfde systeem als in de 550D die ik heb) is te traag voor "sport" fotografie -
het is best mogelijk om een leuke foto te krijgen, maar je hebt gewoon *heel* veel uitval.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Met belangstelling dit topic gelezen! Staat BIF voor "Birds In Flight" btw??
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zoiets?
Canon 7D: AI Servo Set-up for BIF (Bird in Flight)
http://www.garyluhm.net/bio/tips_0310.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

rboerdijk schreefCOLON
pkupku schreefCOLONik heb zelf "maar"een 450d dus kan ik niet veel over de instellingen zeggen maar als je de foto's niet met een 5d2 of een 50d kunt maken wat moesten ze vroeger dan wel niet met de camera's met film.? of zie ik iets over het hoofd? niet verkeerd bedoelt maar ben benieuwd naar wat je precies mist voor deze vorm van fotografie.

groetjes arjan
De autofocus van de 5D2 (zelfde systeem als in de 550D die ik heb) is te traag voor "sport" fotografie -
het is best mogelijk om een leuke foto te krijgen, maar je hebt gewoon *heel* veel uitval.
Na een paar dagen spelen kan ik dit wel beamen.
Gisteravond bij ons even de polder ingelopen, daar wemelt het van de ganzen, eenden en kieviten.
Wat me meteen opviel is dat de focus heel snel vasthaakt aan je onderwerp. De 5D2 ging nog wel eens hunten, maar de 7D is in een fractie scherp. Ook het volgen gaat redelijk goed, nog wel wat uitval, maar dat wijd ik voorlopig nog aan user error (onkunde en gewenning).

Zelfs met een 1.4x II is de AF nog snel genoeg om vogels in vlucht te tracken, dat kon ik met de 5D2 helemaal wel vergeten.
Gisteren ook nog een 2.0x II overgenomen, ik dacht meer voor noodgevallen, als ik echt meer dan 280mm nodig heb, maar was gezien de berichten nogal huiverig voor de kwaliteit. Voor BIF is 'ie niet snel genoeg, maar voor minder bewegelijke onderwerpen is de AF best nog wel vlot, zeker als ik het AF schuifje op de 70-200 op lange afstand zet.

Wat me nog het meest heeft verbaasd, is de beeldkwaliteit die de combi 70-200 2.8 II + 2.0x II op de 7D oplevert.
Ik had echt verwacht dat eea veel te soft zou worden en dat 2 stops knijpen noodzakelijk zou zijn. Ik had hiervoor de 70-200 2.8 mkI en die was met een 2x TC echt niet om aan te zien. De foto's uit de huidige set zijn zelfs vol open (f/5.6) gewoon haarscherp en contrastrijk. Uiteraard wel iets minder dan zonder TC, maar er blijft meer dan voldoende kwaliteit over.

Afbeelding
Volledige resolutie


Voor de lol ook nog aan het stacken geweest, AF begint dan wat vreemd te doen, maar met liveview stelt 'ie wel automatisch goed scherp.
Ook hier verbaasd over de scherpte , die niet onder doet voor de losse 1.4 of losse 2.0.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DxO brengt in september correctiemodules uit voor de EF 2xII combinaties met de EF70-200mm f/2.8L IS II USM, EF70-200mm f/2.8L IS USM en de EF70-200mm f/4L IS USM.
De eerste modules voor teleconverters.
Het "bewijs" dat de EF 2xII van uitzonderlijke kwaliteit is :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Er is idd niets mis met de kwaliteit van de 2XII, mits je objectief van zeer goed kwaliteit is, lensfouten worden anders meteen afgestraft.
Blijkbaar is de 70-200 II een prima match.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

arnold_w schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLON Hoezo, deel- of spotmeting? Leg eens uit...

Benny
Vandaar ook mijn vraag :wink:

Ik kan me voorstellen dat een vogel tegen een heldere lucht vraagt op spotmeting, maar dan moet je wel in staat zijn de vogel exact in het midden te houden tijdens het volgen. Zodra de vogel uit het spotmeetgebied komt, zal de camera weer meten op de achtergrond en raakt de foto onderbelicht. Deelmeting zou wat uitkomst kunnen bieden, omdat het een gemiddelde is van een groter gebied met nadruk op het centrum.

Maar inmiddels heb ik al begrepen dat beide methoden niet werken bij vogels in vlucht, omdat de lichtwaarde constant verandert, een vaste manuele instelling is dus beter.
Dat bedoelde ik dus! :wink:

Ik vind deel- en spotmeting in dit geval dus zeker ook ongeschikt, om de reden die jij noemt. Deelmeting biedt naar mijn mening ook geen uitkomst, omdat dit ook maar een beperkt gebied meet. Weliswaar iets ruimer als spotmeting, maar zit je er iets naast, dan...

Dus de methode die Bas noemt is mogelijk, dus handmatig, of de Av-stand een diafragma van tussen de f5.6 a f8 instellen, belichtingscompensatie zo rond de +2 stops, ISO-waarde daarom aanpassen zodat je sluitertijd snel genoeg is en dan fotograferen met een hoge framerate op AI-Servo. Je kunt het voor mij part ook op de Tv-stand doen; misschien wel handiger en komt op 't zelfde principe neer...

Mijn ervaring is, is dat als je een onderwerp tegen een open lucht aan fotografeert, dat je vaak zo rond de 2 stops de belichting positief moet compenseren; zonder dat je detail kwijt raakt in de hooglichten.

Dus meervlaksmeting is meer dan prima! Overigens, vind ik deel- en spotmeting vaak overgewaardeerde meetmethoden. Ik gebruik deel- en spotmeting alleen in specifieke gevallen...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Dank voor je uitleg!
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar