Wat is de ideale UWA (groothoek) op full frame?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

Illuminatus schreefCOLONEcht begrijpen doe ik deze zoektocht niet. Je hebt 14 en 24 waarover je tevreden bent.
In het midden daarvan zit circa 18. Zie bij landschap niet zo wat die 4mm kan toevoegen.
Meer flexibiliteit? Dan zou de 16-35 meer in de rede liggen.
Het ideale objectief voor de landschapfotograaf is de TS-E 17mm. Kwetsbaar? Ja, maar een landschapfotograaf kan in rust en dus zorgvuldig werken. Voor een popconcert is het minder.
Geen filters? Met een beetje handigheid is dat goed mogelijk.
http://www.aenderbrepsom.com/articles_149572.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ultieme objectief voor de landschapfotograaf schijnt er aan te komen:
De Carl Zeiss Distagon T* F2.8 15mm
http://focusmedia.nl/lenzen/carl-zeiss- ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/zeiss/slr/15mm-f28.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
In jouw geval zou ik dan de 14mm weg doen. Volgens mij heb je dan geen behoefte meer aan 18mm, want dat kun je makkelijk croppen.
Wel even een tweede hypotheek afsluiten. :lol:
Ik zat eigenlijk hetzelfde te denken als Illuminatus van je hebt een 14mm en een 24mm dan heb je toch alles gecovered.

Aan de andere kant snap ik jouw ook heel goed 1mm maakt echt uit. Ik ben in het bezit van de CZ 21mm f/2.8 en daar heb ik cokin filters voor, alhoewel ik ze niet vaak gebruik. Ik gebruikte hem op mijn 7D maar echt groothoek had ik daar niet van. Vandaar dat ik mijn 7D de deur uit heb gedaan en nu met smart zit te wachten tot mijn 5D MK III eindelijk leverbaar is.

De nieuwe 15mm F2.8 van CZ staat ook op mijn verlanglijstje. Volgens mij kun je daarop geen filters draaien omdat je met een vaste zonnekap zit. Mischien is het een optie om eens een lens te huren die je erg aanspreekt. Of als je in de buurt bent mag je van mij de CZ 21mm wel even uitproberen.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Prachtige set, maar ik heb net wel ergens gelezen, dat de Lee vignetting veroorzaakt, in tegenstelling tot de Hitech filters die 165mm zijn.

Nu dat ik weet dat er met de 14-24 toch met filters gewerkt kan worden (waarvoor dank voor de linkjes), staat mijn volgende investering wel vast. Het lijkt me echt de ultieme landschapscombinatie, flexibel door de zoom, met de kwaliteit van primes, toch redelijk lichtsterk en zelfs vol open nog haarscherp tot in de hoeken. Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat je de weather sealing moet missen. Om deze lens te gebruiken op de Nikon G to Canon V3 adapter, schijn je de sealing te moeten verwijderen, of dat met andere goedkopere adapters ook zo is, weet ik (nog) niet.

De Hitech filters heb ik goede ervaringen mee, ik heb nu ook een hele set met 3 nd-grads, een 6 stops ND, een big stopper en de houder en behaal hier hele goede resultaten mee. De metalen houder is ook veel degelijker dan de plastic Cokin handel.

Nu nog even sparen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

eos7duser schreefCOLON
Illuminatus schreefCOLONEcht begrijpen doe ik deze zoektocht niet. Je hebt 14 en 24 waarover je tevreden bent.
In het midden daarvan zit circa 18. Zie bij landschap niet zo wat die 4mm kan toevoegen.
Meer flexibiliteit? Dan zou de 16-35 meer in de rede liggen.
Het ideale objectief voor de landschapfotograaf is de TS-E 17mm. Kwetsbaar? Ja, maar een landschapfotograaf kan in rust en dus zorgvuldig werken. Voor een popconcert is het minder.
Geen filters? Met een beetje handigheid is dat goed mogelijk.
http://www.aenderbrepsom.com/articles_149572.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ultieme objectief voor de landschapfotograaf schijnt er aan te komen:
De Carl Zeiss Distagon T* F2.8 15mm
http://focusmedia.nl/lenzen/carl-zeiss- ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/zeiss/slr/15mm-f28.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
In jouw geval zou ik dan de 14mm weg doen. Volgens mij heb je dan geen behoefte meer aan 18mm, want dat kun je makkelijk croppen.
Wel even een tweede hypotheek afsluiten. :lol:
Ik zat eigenlijk hetzelfde te denken als Illuminatus van je hebt een 14mm en een 24mm dan heb je toch alles gecovered.

Aan de andere kant snap ik jouw ook heel goed 1mm maakt echt uit. Ik ben in het bezit van de CZ 21mm f/2.8 en daar heb ik cokin filters voor, alhoewel ik ze niet vaak gebruik. Ik gebruikte hem op mijn 7D maar echt groothoek had ik daar niet van. Vandaar dat ik mijn 7D de deur uit heb gedaan en nu met smart zit te wachten tot mijn 5D MK III eindelijk leverbaar is.

De nieuwe 15mm F2.8 van CZ staat ook op mijn verlanglijstje. Volgens mij kun je daarop geen filters draaien omdat je met een vaste zonnekap zit. Mischien is het een optie om eens een lens te huren die je erg aanspreekt. Of als je in de buurt bent mag je van mij de CZ 21mm wel even uitproberen.
De vaste zonnekap problemen (veelal objectieven met bol glas) kun je dus blijkbaar oplossen door de hiervoor genoemde filtersets te gebruiken.
Ik neig toch naar een voorkeur voor de Hitech filters, omdat deze iets betaalbaarder zijn, geen vignetting hebben door de 165mm filtermaat, goed leverbaar (Lee duurt minimaal 16 weken) en ik er goede ervaringen mee heb.
Ander voordeel is dat de Hitech's ook te gebruiken zijn op andere objectieven met vergelijkbare vaste zonnekappen, zoals de 14mm van Nikon, Canon en Samyang, maar ook de Sigma 12-24. De Zeiss 15mm zal daardoor waarschijnlijk ook wel gaan werken.

http://www.formatt.co.uk/stills-filters ... ducts.aspx
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

arnold_w schreefCOLONLee duurt minimaal 16 weken
Als ik zie wat Pro!Trade/Omnifoto aan Lee filters op voorraad heeft is die 16 weken naar mijn idee al behoorlijk ingelopen.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Graag gedaan. Gebruik al lang Formatt filters (tevreden gebruiker) maar tegenwoordig ook Lee omdat ik naar de 100mm moest vanwege aanschaf 24mm TS-E. De big stopper is net iets makkelijker te corrigeren in PP dan de Hitech 10 stops.

Ik heb onlangs bij Teamwork Photo een setje Lee filters besteld, inclusief Big Stopper. Was binnen 1 week binnen. Op de website staat dat ze ze niet op voorraad hebben maar dat klopt niet altijd ;-)

Ik begrijp je keuze voor de Nikon. Canon heeft gewoon geen goed alternatief, de 16-35 is van hoek tot hoek gewoon niet scherp. Aan de andere kant, als je toch al geen moeite hebt met manueel focussen en ook geen moeite hebt een dergelijk bedrag op tafel te leggen, waarom dan niet een TS-E 17? Je kunt er foto's mee maken die met geen enkel ander objectief te maken zijn. Door stitchen kun je daarnaast ook nog wel de 14mm halen, dus de Samyang kan sowieso weg ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Het idee was eigenlijk de Samyang en de 24 1.4 te verkopen, met een vermoedelijke opbrengst van rond de 1200,=.
Ik hoef er dan niet zoveel bij te leggen als een losse 17TS. Wellicht loop ik tegen een nette gebruikte 12-24 aan, voor ongeveer 1200,=. Dan heb ik alleen de converter en de filterset nog nodig.

Maar of ik die 24 1.4 weg ga doen weet ik nog niet, is toch wel een heel fijn lensje, weather sealed en er passen normale filters op, zoals mijn pola, vari-ND en Hitech setje. Onder regenachtige omstandigheden (in IJsland niet ongewoon) heb ik dan meer aan de 24 1.4. De 14-24 zal ik dan waarschijnlijk alleen als UWA gaan gebruiken van 14 tot 21mm en de 24 1.4 meer als standaard lens inzetten. Aan de andere kant wel een beetje overbodige luxe om 2x een hele goede 24mm te hebben, dus ook hier moet ik me nog over gaan beraden.

De 17TS neem ik ook weer in overweging, omdat ik me ook realiseer dat dit wel een bijzondere lens is. Zeker als ik besluit de 24 1.4 te houden en er dus geen geld wordt vrijgemaakt, moet er een aardige investering worden gedaan en dat kan dan net zo goed tbv een 17TS. Ik bespaar me dan weer een Nikon>Canon adapter van 200,=
De filterset is om het even, 14-24 of 17TS.

Bedenk me trouwens ook, dat je wel heel anders moet werken met een Nikon, eerst compositie maken, scherpstellen en dan het diafragma dichtdraaien, zeker als je op f/11 of kleiner werkt. Je zoeker wordt nogal donker omdat je altijd met gesloten diafragma fotografeert. Zal uiteindelijk wel wennen, maar is toch wel anders als een Canon of Zeiss, waarbij het diafragma door de camera wordt geregeld en pas sluit als je afdrukt. Als je dan ook nog met ND filters in de weer gaat, zie je door de zoeker helemaal niets meer en ben je telkens aangewezen op live view, wat de accuduur weer nadelig beinvoed.

Kortom, genoeg stof tot nadenken.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Het is inderdaad een luxe om 2x een goede prime van dezelfde focuslengte te hebben, maar ik denk dat je het anders moet zien. Ik heb zelf ook twee 24mm primes zoals je kunt zien, een 24L II en een 24 TS-E II. Ik vind ze zelf complementair aan elkaar, juist omdat je er verschillende effecten mee kunt bereiken.

Op bruiloften, partijen, indoor activities en musea is de 1.4 een echte must. Dan kan er wel een nieuwe 24-70 aankomen die misschien scherper is, maar 1.4 blijft 1.4.

Als ik echter de tijd heb voor het plaatje, gebruik ik standaard mijn TS-E, zelfs zonder statief. Die is gewoon nog zoveel beter dan de 1.4...

Dat met de donkere zoeker is zeker een nadeel, met name bij manueel focussen. Wel iets om rekening mee te houden!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Nou ben ik die donkere zoeker wel gewend, de Samyang doet het op f/11 eigenlijk het beste, dwz de beste scherpte in de hoeken bij een laag standpunt. Door de enorme beeldhoek heb je al snel iets op de foto wat naast je ligt en op de eoa manier is 'ie dan op f/5.6 daar niet scherp, ondanks de charts die aangeven dat hij op f/2.8 al scherp is in de hoeken, op een muurtje is dat inderdaad zo, maar bij 3D beelden is de praktijk toch ietsje anders.
Enfin, doordat ik deze dus op f/11 gebruik, slaat de zoeker ook aardig dicht, zeker omdat ik ook nog een EG-s matglas gebruik.

Moet zeggen dat er best mee te werken is, zolang je niet hoeft scherp te stellen, maar omdat ik voor mijn landschappen veelal op f/8 of f/11 zit, maak ik meer gebruik van hyperfocal afstanden en dus meestal een vaste afstand op de schaal. Ik hoef dus eigenlijk alleen maar de compositie te maken en hoef me verder niet over de scherpte druk te maken.

De 14-24 verwacht ik ook zo te gaan gebruiken, maar daarnaast wil ik toch eigenlijk ook de creativiteit behouden om met grotere openingen te werken, de 1.4 is daar heerlijk voor, ook concertjes met volle opening zijn ideaal. Zoals ik al zei, ga ik de Nikon dan alleen als UWA-zoom gebruik tot 21mm en voor al het overige werk de 24 1.4.

Denk dat ik er inmiddels wel uit ben, het gaat dus een 14-24 worden met behoud van de huidige 24 1.4 II en de Samyang gaat eruit.
Filterset wordt van Hitech en de converter van Novovlex.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

ik vind volgende verwarrend: Contax 21mm f2.8 is dat hetzelfde als Carl Zeiss Distagon T* F2.8 / 21mm ?
Hoezo dan een andere naam?
Is ut nau me camera of muh camera?!
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Carl Zeiss heeft 'vroegah' voor Contax/Yashica mounts lenzen gemaakt. Ondertussen wordt het onder eigen naam in verschillende vattingen verkocht. Dus een oud 21mm CZ lensje van Contax is tweedehands wel te vinden, koop je nieuw (voordeel: elektronische diafragmacontrole voor Canon model) dan staat er enkel 'Carl Zeiss' op.

Arnold: als landschap echt het primaire doel is (gokje, geef ik toe), is de beste 'adapter' voor jouw 14-24 lens niet 'gewoon' de D800? Hoe meer ik lees, hoe meer ik onder de indruk ben van dat apparaat.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Was het niet andersom? Contax/Yashica heeft vroeger objectieven gemaakt/verkocht onder de naam Carl Zeiss? De huidige `Zeiss` objectieven welke voor de diverse DSLR`en gemaakt worden komen toch niet uit Duitsland maar uit Japan? Ik heb ook de naam Cosina horen vallen mbt de CZ objectieven.

Eens uitzoeken.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

mattia schreefCOLONArnold: als landschap echt het primaire doel is (gokje, geef ik toe), is de beste 'adapter' voor jouw 14-24 lens niet 'gewoon' de D800? Hoe meer ik lees, hoe meer ik onder de indruk ben van dat apparaat.
Adapter voor 2800,= ??
Geef toe, het is een prachtige camera, maar dan zou ik de keuze gaan maken helemaal over te stappen.
Dat heb ik wel serieus overwogen, maar om andere redenen niet gedaan.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

SanderL schreefCOLONWas het niet andersom? Contax/Yashica heeft vroeger objectieven gemaakt/verkocht onder de naam Carl Zeiss? De huidige `Zeiss` objectieven welke voor de diverse DSLR`en gemaakt worden komen toch niet uit Duitsland maar uit Japan? Ik heb ook de naam Cosina horen vallen mbt de CZ objectieven.

Eens uitzoeken.
Zoiets. Cosina maakt de objectieven inderdaad (ook voor Contax destijds, dacht ik), alhoewel...er zijn MM en AE versies, eentje Duits, eentje Japans. Ik dacht dat het glaswerk nog steeds van duitse makelij is.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Even een oud topic omhoog schoppen, nog enkele pics van de LEE houder voor de Nikon 14-24:
http://photography-on-the.net/forum/sho ... count=9753" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar