Altijd scheve beelden

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Altijd scheve beelden

Beste,

Sinds ik hier lid ben en om de zoveel tijd foto's plaats, valt 1 reactie mij altijd op. Namelijk elke keer zegt men dat mijn foto's niet recht zijn, maar scheef.

En nu wil ik toch weleens weten hoe dat komt. Ik zelf zie het namelijk niet. En zelfs met statief, op stabiele grond, is het elke keer toch hetzelfde.

Weet u ongeveer waardoor het kan komen? En wat er de oplossingen voor kunnen zijn? Of zal dit toch aan mezelf (medische oorzaak) liggen?

Met vriendelijke groet,

Remco
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Iedereen maakt scheve foto's. ;) Nabewerking is dus altijd nodig, als is het alleen om de foto recht te zetten.
Ik neem aan dat je wel ziet bij jouw 112 foto dat de auto scheef op de foto staat...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Gewoon proberen er op te letten vlak voordat je op het knopje drukt.
Even kijken of de vloer een beetje horizontaal staat. En in de nabewerking even rechttrekken als het niet klopt.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Beste Herdersvriend,
Ik ken het probleem, omdat ik een kleine afwijking in mijn oog heb en mijn bril dit corrigeert. Alleen zonder bril kan ik in de zoeker kijken (met het juiste dioptrie) en weet dat ik erg moet gokken of het beeld wel recht staat. Eenmaal op de PC kan ik met bril op de boel weer recht zetten. Wel zorg ik er voor dat ik extra ruimte in de kadering houd, anders gaat dat ten koste van de foto.
Lijkt jouw probleem hierop?
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik denk dat in het geval van de schoorsteenbrand , je niet altijd veel keuze zal hebben qua standplaats.
Dus moet je het er het beste van maken.
Kijk voordat je de foto neemt door de zoeker richting de kozijnen. ( die staan vaak recht ) . :!:
Doe dat eens overdag, zonder 112 melding.
Kijk wat er gebeurd met je beeld in de zoeker als je je onderwerp ( of doen alsof ) volgt .
Probeer eens wat dingen uit; loop eens wat naar links en rechts, voor en achter.

Speel eens met je 'zoom'.. Gebruik je een kitlens op 18mm? misschien vertekent 'ie'wel wat.
Zoiets komt dan nog meer naar voren als je omhoog kijkt enz...
Gewoon blijven proberen en blijven vragen :D
Gebruikers-avatar
Marcel400
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 02:49

Wat ik nogal eens doe tijdens het compositie bepalen,

Iets in beeld opzoeken waarvan ik zeker weet dat het waterpas is en dan mijn uiterste focuspunten (links en rechts) precies op die lijn houden. Daarna maak ik (zonder de camera te kantelen) de juiste compositie.

Succes.
400D . EF 24-70mm f/2.8L USM . 18-55mm f3.5-5,6 . EF 50mm f1.8 II . Speedlite 430EX . Statief. Kata 3N1-20 . Lr3 .
S e m
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Andere manier: kijk naar objecten die gewoonlijk haaks op de horizontaal behoren te staan (puien, muren, regenpijpen, enz.)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Wat Boels zegt werkt volgens mij het beste.
Ik let ook altijd op de vertikale voorwerpen, omdat die meestal recht staan, horizontale delen willen nog wel eens scheef komen door de perspectief vertekening.

Zoals in jouw laatste foto (de schoorsteenbrand) staan de lantaarnpaal en de kozijnen toch echt wel scheef.
En zoals RienW ook al zei, wat ruimer kaderen, zodat je later kunt croppen.

Zie nu trouwens dat bij de schoorsteenbrand-foto je meer last hebt van vertekening.
De kozijnen rechts staan scheef naar links en de kozijnen links en de lantaarnpaal hellen over naar rechts.
Hoe meer groothoek hoe meer (kans) op vertekening, zeker als je schuin van onderen de foto neemt.
Ruud.
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Heb zelf ook vaak foto's die scheef zijn, een ideetje wat ik sinds kort gebruik is de stipjes van de autofocus
(die praktisch genoeg op 1/3 zitten ^^) ook te gebruiken om de foto's recht te krijgen (dus bv de bovenste AF-dots
op de horizon zetten, zelfs als je die AF-punten helemaal niet hebt aanstaan; ze gewoon gebruiken als 'calibratie' voor je horizon)...

... en anders is er altijd nog photoshop/lightroom...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar