Molens van Kinderdijk ( Tonemapped + Puur Natuur )

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Elanda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2011 14:18
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Afgelopen weekend dit plaatsje bezocht. De lucht zag er toen mooi uit ( bewolkt i.p.v. grijs ), geschikt om nog eens te spelen met HDR.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Elanda, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Fraaie serie , niet "over de top "

gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

prachtige plaatjes!
1 en 5 zijn mijn favo's qua compo
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

Mooie serie. Ik vind 1 en 5 het mooist.

Ik ben persoonlijk niet zo van het HDR (al heb ik er zelf ook wel mee geexpirimenteerd) en zal dat gerust ook nog wel eens doen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de foto's er normaal uit zien.

mvg Sikko
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

De hdr/tonemapping doet erg veel afbreuk aan de mooie kleuren van de natuur. Ik vind het resultaat van deze hdr/tonemapping heel erg lelijk. Denk dan ook dat de oorspronkelijk opnamen veel mooier zijn.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zeker een leuk experiment.
Je hebt goed de halo's weten te onderdrukken.

A.Otten schreefCOLONFraaie serie , niet "over de top "

gr Andre
Niet?
Ligt er natuurlijk wel aan over welke top we het hebben.
Maar in de inleiding gaat het over HDR, en dan is dit zéker over de top.
Voor tonemapping is dit misschien nog binnen de perken.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik vind de composities mooi, maar sorry de HDR niet geslaagd. Ik vind ze nl wel over de top. Dit zie je altijd als eerste in de wolken. Ook in dit geval. Wat heb je gebruikt aan HDR software? De foto's worden met deze bewerking wat cartoonachtig en ze lijken me ook teveel verscherpt. Daar kan/mag je van houden, maar de meeste mensen zullen dat niet doen. Perssonlijk vind ik het jammer want nogmaals de composities vind ik best goed. Probeer toch eens wat terug te draaien, het subtieler te houden en kijk vergelijk ze dan.

Succes

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Als ik eerlijk ben, vind ik het idd vrij over de top. Misschien 20% van de HDR-bewerking en je hebt een veel mooiere, natuurlijk plaat! Daarnaast vind ik de serie wat veel van hetzelfde, denk dat als je de 2 of 3 beste kiest het sterker overkomt! Wel erg mooie omstandigheden, composities zijn ook best netjes in mijn ogen.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Elanda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2011 14:18
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Foto's zonder HDR bewerking;

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Normaal ben ik niet zo van de zwaardere tonemapping, maar hier vind ik het zeker niet misstaan.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Doe mij maar die prachtige originelen. Vele malen mooier.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Elanda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2011 14:18
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Om terug te komen over de HDR-bewerking. Het is inderdaad iets over the top, lees niet natuurlijk. Voor deze foto's had ik geen HDR hoeven toe te passen om een goed belichte foto te krijgen. Geen uitgebeten luchten of zwarte dichtgelopen stukken in de foto. Maar om hierop toch een bewerking op los te laten, kun je de plaatjes wal wat meer laten spreken. Voor mij persoonlijk mag dit redelijk extreem zijn, tot op de grens waarop de eerder genoemde halo's bij bv. bomen te voorschijn komen, want dan ben je pas te ver gegaan met de sliders.

Op de laatste foto na zijn het allemaal panorama's, lijken inderdaad misschien veel op elkaar kwa compositie, maar er valt weinig te variëren hierin. De molens staan op een rijtje op een dijk. Ik heb op de terugweg nog een ander standpunt gezien, dus zal nog eens terug moeten gaan.

Het HDR effect heb ik gedaan in Photoshop CS5, met één foto / panorama dus. Heb geen meerdere belichtingen gemaakt....

Smaken verschillen... :) Ik had zo ook nog om kunnen zetten naar zwart-wit. Geeft ook weer heel ander beeld.
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Mooie serie foto's. Molens zijn altijd dankbare objecten.
Inderdaad smaken verschillen, maar de onbewerkte foto's zijn veel mooier dan de onnatuurlijke HDR bewerkte.
Op het eerste gezicht dacht ik aan 3D beelden die je zonder 3d bril bekijkt waar je er hoofdpijn bij krijgt.
De wieken en het gras zijn m.i. erg extreem onnatuurlijk.
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Gebruikers-avatar
Elanda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2011 14:18
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Lijkt inderdaad grafisch, in plaats van natuurlijk. Ik vond de "normale" foto's iets te "gewoontjes". Vandaar bewerkt. :wink:

HDR omgezet naar zwart-wit;

Afbeelding

Vind ik ook wel wat hebben...

Ik had die dag ook nog een infrarood-filter bij, maar dat is nog niet echt gelukt. Ik denk niet dat dit filter op een 7d ( onaangepast ) zal werken, of ik heb het op de verkeerde manier gedaan.
Anoniem 4

Ik hou wel van dit soort experimenten. De eerste vind ik meteen de mooiste. Het origineel is een nette plaat, maar daar staan de albums mee vol.
Wat meer bewerking kan daarom het verschil maken. Het vergt wel moed om ze te plaatsen, want je krijgt vrijwel altijd commentaar.
Kan geen kwaad, want je leert ervan. Al was het alleen maar om te ervaren dat er heel verschillend naar wordt gekeken.
De eerste is het meest beheerst gedaan en zeker niet over de top. Gelet op het origineel was HDR in de zin van het vergroten van het dynamisch bereik niet nodig en zou volstaan hebben kunnen worden met toon mapping.
De tweede en volgende worden net even te hard. Pas op met het verscherpen van met HDR/toon mapping bewerkte foto's.
Bij foto 6 wordt het allemaal toch echt te hard en krijg je bij de wolken de halo's die je daarvoor hebt weten te vermijden.
Blijf wel doorgaan met experimenteren, want ik kijk er graag naar.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Dit is geen HDR maar tonemapping zoals al eerder aangegeven. Voor urban omgevingen (binnen) vind ik het wel mooi, mits met mate toegepast. In de natuur vind ik het lelijk. De serie zonder tonemapping vind ik daarom veel beter geslaagd, wellicht kan een tikkeltje extra saturatie niet misstaan.
De foto's zelf zijn zijn niet echt afwisselend. Een selectie uit deze serie zou de aandacht beter kunnen vasthouden.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Akumal

De eerste foto's is niet zoveel natuur meer aan ;-). Ga ook voor de 'normale' versie, ga nog iets kleur bij inderdaad.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar