Een foto idee, maar met welk objectief.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Dit is wat ik nu heb;
60D met een EF-S 17-85 IS USM.

Dit is het eerste idee wat bij mij opkwam;
Opa en Oma zijn op leeftijd, en nu nog vitaal. En ik zou graag een foto maken die memorabel is. En op een 60x40 formaat aan de wand kan. Een herinnering voor later.

Ze wonen in Driebergen, en daar zijn een aantal mooie parken. Wat ik dus in gedachte heb is een portret op een bankje. Mooi weer. 2 bejaarde mensen, met een jeugdige verliefdheid. Op een mooie maar vage achtergrond ( een DOF die enkel personen en bankje pakt. ). Plaatje is duidelijk denk ik.

Tweede idee;
Mijn ouders. Ze hebben een klassieke Mercedes waar ze gek mee zijn. De plaat die ik in gedachte heb is deze;
Mooi weer, landweg met bomenrij. Beide in de voorstoelen van de Mercedes. De Mercedes en Ouders scherp. En een bomenrij die langzaam vervaagd naar de achtergrond.
Liefst ook voor een 60x40 afdruk.

Eerste vraag;
Kan ik dat met huidig objectief? ( filters daargelaten. )

Tweede vraag;
Zou dit beter gaan met een prime? ( Kan het antwoord al voorstellen; ja, vraag is eigenlijk; welke? )
Ben eigenlijk niet van plan een nieuw objectief aan te schaffen, ben nog veel met de huidige combo aan het leren.
Maar deze twee ideeën maken een investering in een geschikte prime uitlegbaar. Moet echter geen gigantische investering worden. Budget is lastig ( als altijd. ). Moet geen duizenden euro's gaan worden. Maar ergens in de range onder de 800 euro zou kunnen, zeker als ik meer dan beide ideeën met het objectief ga kunnen uitwerken. Geen harde grens en besteed liever minder dan meer, zeker omdat er ook nog filters bij moeten komen. Aan de andere kant hang ik meer naar kwaliteit dan prijs, mits verklaarbaar.

De beide ideeën hoeven ook niet in een week. Ik heb denk ik tot september om ze uit te werken.

Vraag dus werkelijk; Welke prime zou hiervoor het beste zijn?
Met vriendelijke groet,
Les
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

50mm F1.8 aanschaffen voor een paar tientjes!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Beasar schreefCOLON50mm F1.8 aanschaffen voor een paar tientjes!
Was ook mijn eerste idee :D
Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

+1
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ook mijn idee..
Voor de tweede optie zul je wel een goed pola filter nodig hebben om je ouders goed in beeld te krijgen achter de voorruit...volgens mij kan er als ik mij goed herinner geen filter op de nifty-fifty.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Een tele als een 55-250 is ook een idee. Zoek eens op google naar een 'dof calculator' en dan snap je wat ik bedoel. Groot diafragma en veel mm is de key. Een Fulframe erbij en je kunt alleen een alleen een pupil scherp krijgen...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

50mm laten zitten en gewoon je 17-85 gebruiken. Gebruik dan het objectief vooral richting de 85mm in combinatie met een open diafragma f/5.6 of zo (denk niet dat het verder open kan) dan lukt dat ook wel hoor, daar heb je echt geen andere lens voor nodig.

Ik denk niet dat een 50mm f/1.8 je gaat helpen. Als je dan een foto op 1.8 maakt, dan is oma scherp en opa weer niet bij wijze van spreken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Maar wie zegt dat je de 50mm op F/1.8 moet gebruiken. Daarnaast is het voor de amateur niet voor niks een populaire lens. Goedkoper kan je niet spelen met scherptediepte.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je de gehele auto en je ouders scherp wilt hebben maar je bomen moeten onscherp worden, zul je niet zo veel hebben aan een diafragma van 1.8. Tenzij je concessies doet aan de scherpte van de auto. Het zal best wel een gegoochel worden welk diafragma je het beste kunt gebruiken en welke afstand je het beste kunt gebruiken. Het idee van de dof-site is een goede, die had ik hier zelf ook gebruikt.

Voor de foto op het bankje is de 50mm wel weer geschikt natuurlijk.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

de 50mm 1.2 huren bij bijv. Calumet?
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Gewoon je 17-85 gebruiken. Dat is echt geen slecht objectief, als je hem maar goed gebruikt. Je 60D is ook niet een van de slechtste body's, uit die combinatie kan je meer halen dan je denkt.

De EF 50mm F1.8 is leuk, maar buiten het grote diafragma dat je toch niet gaat gebruiken heeft het weinige pluspunten tov je 17-85. Met je 17-85 ben je flexibeler en op 85mm met je diafragma volopen op F5.6 heb je een aardige DOF. De EF 50mm 1.8 is misschien wel wat scherper, maar volgens mij is dat verwaarloosbaar. Stel het bankje staat iets meer naar voren en met je 50mm gaat het net niet passen, zul je toch noodgedwongen moeten gaan zoomen met je 17-85 om dat perfecte plaatje te schieten. Zelfde geld met de auto.

Ik weet niet precies wat jij in je hoofd hebt, maar het aller belangrijkste is dat je omgeving en het weer mee zit. Bewolkt weer of een zon die recht je lens in schijnt lijkt me niet positief. Mijn tip is: zoek dat bankje op, maar zonder je opa en oma. Maak wat foto's en kijk of je tevreden bent. Kijk waar de zon staat, hoelaat je daar was, wat voor weer het was. Goede voorbereiding is het halve werk, het zou niet leuk zijn als je naar een willekeurig bankje gaat op een willekeurige dag met je opa en oma en je haalt het behaalde resultaat niet.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

JaVaZee schreefCOLONDe EF 50mm F1.8 is leuk, maar buiten het grote diafragma dat je toch niet gaat gebruiken ...
Dat is heel persoonlijk. Ik ben het hier dan ook niet mee eens. Met scherptediepte spelen, vind ik naast compositie de grootste uitdaging in mijn fotografiewerk. Maar goed, ik heb ook niet voor niks de F/1.4 versie.

Wat betreft de huidige lens die je in je bezit hebt. Deze voeldoet uiteraard ook. Wil je toch een alternatief, dan de 50mm.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

Maak in ieder geval gebruik van een statief en, als je het hebt, een afstandsbediening, zodat je kunt communiceren met de geportretteerden en ze jou niet als een lensopening zien.....
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik weet niet als je met het tweede idee ook wil dat het lijkt dat de auto rijd. maar denk dat bij dit dan makkelijker kan realiseren met photoshop. en op de vraag als je het kan realiseren, denk het wel maar je kan natuurlijk altijd ff met je camera naar het desbetreffende bankje gaan en hier een foto van maken (zonder opa en oma) om te kijken als je de gewenste scherptediepte krijgt.
en de 50mm 1.8 is denk ik een lens waar je zowiezo geen spijt van krijgt als je deze aanschaft.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi Les,

Ik heb jaren met de 17-85mm gefotografeerd en vond het een fijn objectief. Daarnaast had ik ook een Canon 50mm f/1.8 II.
Voor de uitvoering van jouw ideeen is de 17-85 best geschikt, maar wil je nog scherper dat is de 50mm een mooi objectief. Op f/4 is de 50mm scherper dan de 17-85mm.

Groetjes Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Beasar schreefCOLON
JaVaZee schreefCOLONDe EF 50mm F1.8 is leuk, maar buiten het grote diafragma dat je toch niet gaat gebruiken ...
Dat is heel persoonlijk. Ik ben het hier dan ook niet mee eens. Met scherptediepte spelen, vind ik naast compositie de grootste uitdaging in mijn fotografiewerk.
Ik bedoel dat je voor deze opdracht méér aan een 17-85 hebt dan aan een 50mm F1.8. Met een 17-85 ben je gewoon flexibeler. Ik geef je gelijk dat je met een lichtsterke prime creatiever gaat fotograferen, maar voor deze opdracht lijkt me de 17-85 beter geschikt.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Volgens mij moet je met dit objectief prima uit de voeten kunnen, de wazigheid van de achtergrond hangt niet alleen af van het gekozen diafragma en brandpunt maar ook van de verhouding camera/onderwerp en camera/achtergrond. Hoe groter de laatste ten opzichte van de eerste hoe kleiner je diafragma kan zijn zonder dat de achtergrond scherp wordt dus hoe makkelijker het wordt je onderwerp helemaal scherp te krijgen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Allen dank voor de reacties.

Ik ben met de huidige combo zeer tevreden, daar gaat het niet om.

Zat te denken hoeveel afdrukken zo'n foto gaat krijgen ( opa en oma ), al gauw tussen de 20-30 ( Kinderen, kleinkinderen. ). Voor de auto zullen het er een paar zijn.
En dus zou ik in mijn idee ermee weg komen een objectief te kiezen die voor de toepassing beter geschikt is.
Zegt dus niets over de EF-S 17-85, die zit niet op de schopstoel, juist standaard vast op de camera. Gaat ook niets aan wijzigen.

Voorbereiding is alles, dat weet ik.
Statief en afstandsbediening heb ik. Ben ook eerst van plan de locatie uit te zoeken, wat proef foto's te maken. Kijken hoe ik uitkom met weer, zonnestand ect.
En wellicht dat die proef foto's inderdaad bevestigen dat het met de 17-85 prima kan. Moet ik dus nog gaan zien.

Ik kan zelf bepalen wat afstand tussen camera/onderwerp is en ook onderwerp/achtergrond. Dat is deel van de voorbereiding.
Zodoende kwam het idee of ik met een prime wellicht beter uit kom.

Nu had ik natuurlijk ook al zitten kijken wat er aan objectieven zijn.
De 50 1.8 wordt vaak genoemd in de reacties, die had ik me zelf nog niet bedacht.
Er wordt aangegeven dat er wellicht geen filter op past, als dat zo is, dan valt hij ook definitief af. Ik ga een Pola nodig hebben, zeker als ik reflecties op een voorruit wil vermijden.

Wat ik tot nu toe zelf gezien heb zijn deze:
EF 50mm f/1.4 USM
EF-S 60mm f2.8 Macro USM
EF 85mm f/1.8 USM

Vraag nu is, gaat 1 van deze werkelijk een mooier resultaat opleveren?

Volgorde is nu;
Informatie verzamelen mbt objectieven.
Proef foto's maken ( met de 17-85 ) / voorbereiding doen.
Eventueel objectieven een keer gaan testen, en dan een beslissing nemen op basis van info en test.
Dan het uitwerken van de opdracht.

Ik zit dus nog vol in het info deel, elk advies is welkom.
Met vriendelijke groet,
Les
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Welke je uit jouw lijstje ook gaat kopen, het zal geen miskoop worden!

Persoonlijk zou ik toch voor de 50mm gaan ivm een stukje groothoek welke je mist bij de anderen. Ik ben heel tevreden over mijn 50mm F/1.4.
Wellicht kan je nog kijken naar de 28mm of 35mm prime.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

@ Beasar,

Van kopen is nog geen sprake, enkel aan het oriënteren / informeren.

Heb je toevallig een link voor de 28 en 35? Ze waren bij mij nog niet opgevallen.
Maar kan natuurlijk altijd zien of die geschikt zijn?

Lijkt me overigens wel erg kort, qua brandpunt. Maar ga het zien.
Met vriendelijke groet,
Les
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar