Radio Kootwijk

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Vanmiddag naar Radio Kootwijk geweest.
Beetje fris maar toen de zon doorkwam prima te doen!

Vooral het contrast met de zon tov de donkere wolken vond ik erg mooi.
Onderstaande foto heb ik geselecteerd en overigens niet bewerkt.

Het onderwerp staat er goed (afgezien van wat vertekening door mn lens).
Maar over de lucht ben ik niet helemaal tevreden.

Had ik dit beter kunnen doen? En zo ja hoe?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op FlashM, in totaal 20 keer gewijzigd.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

In potentie was dit een mooie plaat geweest.
Doordat de linkerzijde overbelicht is valt het resultaat een beetje tegen denk ik.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
wernerfotografie

Denk met wat extra aandacht valt er nog steeds wat van te maken. Tis voor mij nu een net niet...
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Dank voor jullie reacties.
Ik ben er ook nog niet tevreden over, maar wat er aan te doen?

Had ik anders moeten lichtmeten voordat ik de foto nam? Ik hen op het gebouw gemeten. Had het meten op de lucht een beter resultaat gegeven ( beter in de zin van duidelijker contrast?)

Of moet ik concluderen dat de lichtomstandigheden op het moment van vastleggen er voor zorgen dat het niet beter vast te leggen was vanmiddag?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik had meteen hetzelfde idee als Peter zei: links overbelicht waardoor deze dus minder "spannend" is..
ik denk dat een kortere/snellere sluitertijd had kunnen helpen..
deze is vrij licht.. ik denk dat je met een wat duistere foto spannender was.. ;)

hier wil ik btw ook binnenkort langs gaan.. hehe :p
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

ik had met zulke lichtomstandigheden hdr gemaakt
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

@Billie-90: het lastige hier was dus dat er zo'n groot contrast was tussen de bewolking rechts en links de zon die net achter de wolken zit. De foto is bijna recht tegen het licht in gemaakt (zie de schaduw ook).

@snip: en dan de ene keer op de lucht en de andere keer op het gebouw lichtgemeten? Mss domme vraag, maar ik begin pas net...

ik probeer altijd om met alleen mn camera een goede foto te maken (zonder dat veel nabewerking nodig is).
Misschien dat dat met deze omstandigheden niet eens mogelijk was.

Overigens heb ik de foto nog omgezet naar zwart-wit en wat met de belichting gespeeld met het volgende resultaat.
Links nog steeds overbelicht maar het contrast met rechts is een stuk minder:

Afbeelding

Ik vind hem qua belichting meer in balans ondanks het beoogde effect (wat toch al niet uit de verf gekomen is) nu wel weg is.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

met hdr ga je bracketing doen.

dan maak je meerdere opnames achter elkaar maar met verschillende belichtingen.

De semi-pro en instappers maken dan 3 opnames, normaal belicht, onderbelicht en overbelicht.
De pro cameras kun je instellen tot 9 opnames.

Mijn 40D doet 3 opnames en dat is bij sluitertijden vanaf 1/60 nog prima uit de hand te doen met een IS lens.

Die 3 foto's kun je naderhand op de pc samenvoegen tot een goed belichte foto.

Op jou foto specifiek gaat de pc de overbelichte lucht corrigeren met de lucht uit de onderbelichte foto, daar zal namelijk de lucht mooier/gedetaileerder/goed belicht zijn.

De onderbelichte delen zal hij oplichten met informatie uit de overbelichte foto (hierin zijn de donkere delen namelijk dus lichter)

Hoop dat je het een beetje snapt.

Zoek maar eens wat rond op het internet over HDR en bracketing, word het je vanzelf duidelijk.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

oow kijk..
ik wist niet dat je aan bewerking deed.. ik dacht dat je dat wilde vermijden..
dan kun je inderdaad misschien wel beter HDR-toepassing gebruiken in dit geval.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
nelis40d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 23:41
WoonplaatsCOLON Wernhout, Noord-Brabant

Het valt inderdaad niet mee om de overbelichting aan de linkerzijde eruit te halen. De rechterzijde word al gauw te donker zo.

Afbeelding
Canon eos 40D / Sigma 17-70 2.8-4.5 dc / Canon EF 70-200 F4 L USM / Canon BG-E2N / Canon Speedlite 430EX
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Als je een foto maak, check dan altijd even je histogram.
Je kunt in het menu van je camera ook aanzetten dat de overbelichte delen van een foto gaan knipperen.
Als je dat dat grote delen van de foto knipperen, ga dan onderbelichten (-1, -2) en kijk of daarmee de overbelichte delen minder zijn geworden.

HDR is wel direct een heel zwaar middel en vraagt veel kennis, opening en speciale software om dit goed uit te voeren.
Zou ik persoonlijk niet direct mee beginnen als beginner. :P

succes
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Billie-90 schreefCOLONoow kijk..
ik wist niet dat je aan bewerking deed.. ik dacht dat je dat wilde vermijden..
dan kun je inderdaad misschien wel beter HDR-toepassing gebruiken in dit geval.. ;)

gr. Michel

haha, tja... ik kon het niet naast me neerleggen dat dit alles was dat uit deze foto te halen was.....

Ik denk dat ik nog maar eens een keertje terug moet gaan om wat meer verschillend instellingen uit te proberen ;)
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

peter1970 schreefCOLONAls je een foto maak, check dan altijd even je histogram.
Je kunt in het menu van je camera ook aanzetten dat de overbelichte delen van een foto gaan knipperen.
Als je dat dat grote delen van de foto knipperen, ga dan onderbelichten (-1, -2) en kijk of daarmee de overbelichte delen minder zijn geworden.

HDR is wel direct een heel zwaar middel en vraagt veel kennis, opening en speciale software om dit goed uit te voeren.
Zou ik persoonlijk niet direct mee beginnen als beginner. :P

succes

Ik had wel al gezien dat een deel van de foto overbelicht was, maar als ik de lucht goed zou belichten dan zou het onderwerp weer te donker worden.... Dat knipperen kende ik al in het histogram en ook het principe van uiterst linkse en rechtse waarden in het histogram...

Misschien waren de omstandigheden wat te hoog gegrepen voor een beginner als ik?

Wel een goeie tip om volgende keer wat meer foto's te nemen met andere belichting!

thnx!
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Het eerste wat je zou kunnen doen is kijken of er wel informatie in de originele foto zit.
Zo ja dan kun je nog verder. Zo nee, dan kun je terug ;-)

Heb je in RAW geschoten? Zoja, dan kun je de lucht aan de linkerkant zichtbaar maken.
Heb je photoshop? Met de gradient tool kun je dan wel informatie van de linkerkant bewerken.

Overigens lijkt de foto niet heel scherp...
Lijkt me wel een spannende plek, Kootwijk. Zo'n gebouw midden in de natuur.

groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

@nelis40d: het is op dit forum niet de bedoeling dat je ongevraagd foto's van de topicstarter bewerkt en neerzet.

Verder over de foto: mooie symmetrie, dit gebouw leent zich natuurlijk uitstekend voor zo'n foto. Jammer dat de fontein in de koelvijver uit was.
Het stuk stoep voor de koelvijver vind ik wat overheersen, een beetje een saaie intro tot je foto. Ik zou of de stoep wat minder hebben genomen, of verder weg zijn gaan staan om de twee lantarens bij de toegangspoort er ook op te krijgen.
Over de belichting is wel genoeg gezegd denk ik, dit dynamisch bereik had je nooit zonder hulpmiddelen uit 1 foto kunnen persen. Ik vind wel je zwartwit omzetting wat vlak en futloos, hoe heb je deze gedaan?
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

peter1970 schreefCOLONHDR is wel direct een heel zwaar middel en vraagt veel kennis, opening en speciale software om dit goed uit te voeren.
Zou ik persoonlijk niet direct mee beginnen als beginner. :P

succes
tja,

persoonlijk ben ik daar niet helemaal mee eens.

Alles is te leren door domweg te oefenen.

HDR tegenwoordig moet je enkel zorgen dat je drie opnames hebt die enigzins stabiel genomen zijn.

photoshop of een ander hdr programma kan al uitlijnen e.d dus er is voor een basis hdr tegenwoordig al bijna geen kunst aan...

Het kost simpelweg iets meer tijd om 1 mooie foto te maken, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen het vaak mooie resultaat.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

eos4all schreefCOLON@nelis40d: het is op dit forum niet de bedoeling dat je ongevraagd foto's van de topicstarter bewerkt en neerzet.

Verder over de foto: mooie symmetrie, dit gebouw leent zich natuurlijk uitstekend voor zo'n foto. Jammer dat de fontein in de koelvijver uit was.
Het stuk stoep voor de koelvijver vind ik wat overheersen, een beetje een saaie intro tot je foto. Ik zou of de stoep wat minder hebben genomen, of verder weg zijn gaan staan om de twee lantarens bij de toegangspoort er ook op te krijgen.
Over de belichting is wel genoeg gezegd denk ik, dit dynamisch bereik had je nooit zonder hulpmiddelen uit 1 foto kunnen persen. Ik vind wel je zwartwit omzetting wat vlak en futloos, hoe heb je deze gedaan?

Bedankt voor je reactie!
En ook de bevestiging die ik eigenlijk een beetje zocht; dat het dynamische bereik te groot is om er zonder bewerking e.d. een goeie foto van te maken.
Ik snap wel dat met de hulpmiddelen van tegenwoordig een hoop te doen is, maar ik wil me in eerste instantie richten op nemen van een goede foto met instellingen die daar aan bijdragen en dan nabewerken, wat ik dan eigenlijk wil beperken tot bijsnijden en mss wat scherpte oid. Mn huidige bewerkingsprogramma's zijn ook gratis en ik wil niet meteen weer een smak geld uitgeven voor photoshop of lightroom oid... Eerst maar eens foto's maken ;)


Dank ook voor je opmerkingen over de compositie. Op het net had ik al even googled hoe anderen het gebouw er op gezet hebben nadat ik zelf de foto heb gemaakt en daar zitten bv ook foto's bij met het gebouw en die twee lantaarns bij de toegangspoort. Dat verbeeld de sfeer van het gebouw eigenlijk nog wel beter. Ik vond het gebouw en de sfeer binnen de muren wel wat weg hebben van een concentratiekamp (zonder te willen beledigen) door de muren en het afgesloten karakter rondom de vijver.

De laatste bewerking heb ik met picasa gedaan en het Michael Orton's effect en dan zonder de waas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar