Mijn éérste Glam/Fashion Photoshoot!

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Graag presenteer ik jullie mijn eerste modellen reportage. Helaas laat mijn studiootje niet toe mijn object fullbody te fotograferen Dus zijn alle shots vanaf de knieën. Ik heb veel aandacht besteedt aan de 9 foto's die ik jullie laat zien maar weet dat dát eigenlijk en beetje téveel is voor een serie. Desalniettemin laat ik ze graag beoordelen. Ik heb namelijk al zo veel mogen leren op dit forum!

Ik had 3 flitsers tot mijn beschikking 1 gericht op achtergrond, 1 als rimlight achter op het model en een octobox frontaal. Het model is een familielid van mij en tevens ook haar eerste shoot! Naast de fotografie heb ik hier ook de visagie gedaan. Een gedegen basiscursus heb ik mogen genieten in Meppel van Silverlady.

Bedankt voor het kijken en eventueel reageren!


1.

27830


2.

27833


3.

27834


4.

27832


5.

27829


6.

27827


7.

27831


8.

27826


9.

27828

Laatst gewijzigd door 1 op Jeldo, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Je foto's zijn nu niet zichtbaar. Plaats de nummers even tussen [photoid][/photoid] dan zijn ze beter te zien.

Robert
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

repel101 schreefCOLONJe foto's zijn nu niet zichtbaar. Plaats de nummers even tussen [photoid][/photoid] dan zijn ze beter te zien.

Robert
Super komt voor elkaar!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nette serie ik mis alleen scherpte, zeker van de ogen op foto 4,5,7 8 en 9..ik kan op de aaipet de exif gegevens niet zien, had je een groot diafragma? Dit omdat bij een aantal foto's het rechter oog wel redelijk scherp is en het linker niet.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Judith schreefCOLONNette serie ik mis alleen scherpte, zeker van de ogen op foto 4,5,7 8 en 9..ik kan op de aaipet de exif gegevens niet zien, had je een groot diafragma?
Bedankt voor je reactie ik wist dat dit als éérste opgemerkt zou worden! Na de serie baalde ik zo ontzettend want heb niks met m'n autofocuspunten gedaan ze gewoon op automatisch gelaten. Mijn diafragma stond flink open volgens mij (exif is zichtbaar in mijn album overigens). Het model heeft bijna 4 uren in de make-up gezeten dit omdat ik niet zo vaardig ben. We hadden op zich tijd genoeg maar door de drukte heb ik er gewoon niet meer aan gedacht het is écht weer ff een leermoment voor mij. Rechteroog is bijna nergens scherp ik ben bang dat ik dit met photoshop niet kan oplossen?!

Nogmaals bedankt :)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Denk dat dit met photoshop niet echt super wordt..probeer met portret inderdaad een vast focuspunt te nemen, ik heb hem altijd op de middelste staan. Ook je diafragma niet te groot zetten, je wilt immers goed scherpte op beide ogen, ik gebruik meestal F8.
Ik heb geen exif vieuwer op de ipad, vandaar dat ik hem niet kan zien..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Wat judith zegt viel mij ook als eerste op. Met een diafragma van f/4 heb je het jezelf ook niet makkelijk gemaakt.
Ik vind het ook jammer dat er een aantal plekken zijn waar m.i. te veel licht op vallen, zoals linkerarm bij 2 en 4 net onder de lip bij 5 linkerkant hoofd bij 6..

De eerste foto's vind ik in ieder geval wel het prettigste kijken. De huid is netjes, maar op belichting en scherpte kun je denk ik nog een boel winnen.

Robert
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Bedankt Robert voor je reactie. Jullie hebben volkomen gelijk en vind het zo stom van mezelf want weet dit vaag allemaal wel maar moet er blijkbaar toch weer even op gewezen worden :S
Heel vreemd ik moet inderdaad bekennen dat ik dit keer vergeten ben het overbelichtingswaarschuwingsmetertje aan te zetten op de rawbewerker. Daar kwam ik heel laat pas achter ik ook zie nu delen die overbelicht. De laatste moet ik ook vermelden, was 1 van de eerste shots waarbij de instellingen echter te overbelicht waren, en de octobox niet meedeed. Toch vond ik het wel mooi op zich. Maar bij de andere foto's was dat niet mijn bedoeling maar is toch helaas gebeurd bedankt voor het opmerken!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zeker geen slecht begin voor een 1e keer hoor.

En vrij normaal dat je even een dingetje vergeet, al een hoop aan je hoofd alles bij elkaar.
En daar leer je van.

De eerste paar zijn al best geslaagd, je " model" doet het ook prima voor de 1e keer, komt heel natuurlijk over.
Heeft ook de goede looks, dus van mij mag ze volgende keer weer meedoen... ;<)

De laatste zijn inderdaad niet helemaal meer lekker belicht, behoorlijk last van overstraling zo te zien.
En het lijkt alsof ze behoorlijk dicht op de achtergrond staat. Misschien iets meer afstand nemen, heb je ook minder kans dat licht voor je achtergrond het model raakt.

Volgende keer idd eens richting minimaal F8 en weer laten zien hier...!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 3

Vooropgesteld: Ik doe niets aan portretfotografie.

Maar als aandachtig kijker kan ik misschien wel wat toevoegen.

sub 1: Prachtig model.
1. Ik zou de foto's gecropt hebben tot onder het hoofd/haren, zodat de halve broek, die m.i. niets toevoegt aan de foto, niet meer zichtbaar was.
2. In haar ogen is telkens een storende reflectie van een softbox te zien.
Daar zou je een volgende keer op kunnen letten.
3. Mooie foto's verder.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Dankjewel Frank.
Ik ben ontzettend blij met het model zij was hartstikke kalm. Mijn studiootje heeft z'n beperkingen bedankt voor de tip want mijn model zit redelicht dicht op de achtergrond inderdaad. Zou ik toch echt ook eropuit moeten voor ook de meer wat fullbody shots.

En bedankt ook vasseldonk. Octobox stond redelijk dicht op het model het was eigenlijk mijn intentie ook om deze reflectie flink uit te laten komen in het oog. Maar had inderdaad wel ook kunnen variëren heb ik helemaal niet gedaan. Lichtverlies had ik kunnen composeren met meer intensiteit. Bedankt voor het opmerken want dat had hele andere mooie resultaten kunnen opleveren. Lichtreflectie is inderdaad helaas overal duidelijk aanwezig.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Er zitten een aantal hele mooie platen bij. Maar je bent niet echt constant met je kleuren. De eerste vind ik het meest natuurlijk en daarna worden ze wat geler. En dan met name 6-7-8. Waarom je foto 9 hebt geplaatst is me een raadsel.

Ben het niet helemaal met Judith eens wbt het diafragma. Af en toe werken met een groot diafragma kan hele mooie effecten geven. Alleen moet het dan wel een bewuste keuze zijn. Anders zit ik doorgaans inderdaad minimaal op F9.

Ondanks de wat gelige look is nummer 6 wel mijn favoriet. Mooie pose van het model met de juiste blik.

Ga zo door!
Erik
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Bedankt Erik voor je reactie. Het bewaken van de constantiteit vind ik het moelijkst qua belichting en kleur. Dit gaat allemaal nog per foto en op gevoel. Ik heb nog veel te leren op dat vlak. Bij foto 9 had ik ook mijn meeste twijvels. Bedankt voor je reactie! :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Er worden hier regalmatig leuke en ook nog betaalbare workshops aangebonden door medeforummers.
Onder andere door Ytos en Ton canon.

Als je dit leuk vind om te blijven doen, zeker aan aanrader, erg leerzaam en goede boost voor je ontwikkelingscurve....
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Frank je hebt gelijk die ontwikkelingscurve mag niet inzakken ik heb me daarom ook maar aangemeld op de link van E7Picture lijkt me super leuk!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Jeldo schreefCOLONFrank je hebt gelijk die ontwikkelingscurve mag niet inzakken ik heb me daarom ook maar aangemeld op de link van E7Picture lijkt me super leuk!

Daar ga je zeker geen spijt van krijgen! Succes!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
piar-fotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 533
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 16:54
WoonplaatsCOLON Bleiswijk
CONTACTCOLON

Leuk dat je je aan dit moeilijke onderwerp bent gaan wagen. Wat me het meeste opvalt is dat je er voor hebt gekozen (geleerd??) om je hoofdlicht erg laag te zetten. Hier en daar komt het zelfs van onderen. Dat geeft een soort van spooklicht op het model en is nooit flatteus. De foto waar zij naar beneden kijkt zorgt er dan voor dat het hoofdlicht verhoudingsgewijs meer van boven komt en die is gelijk ook veel beter. (3) Alleen dan weer jammer van die sterke schaduw over haar haar van haar arm.
Waarom heb je 9 geplaatst? Probeer je hier High Key? Dat doe je in ieder geval niet door overbelichten, voor High Key moet je heel zacht licht gebruiken.
Mooi model met leuke expressie, goede poging!
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Leuk dat je er bij bent de 29e. Ik kan je verzekeren: studio van Martijn is groot genoeg voor full body :)
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

piar-fotografie schreefCOLONWat me het meeste opvalt is dat je er voor hebt gekozen (geleerd??) om je hoofdlicht erg laag te zetten. Hier en daar komt het zelfs van onderen. Dat geeft een soort van spooklicht op het model en is nooit flatteus. De foto waar zij naar beneden kijkt zorgt er dan voor dat het hoofdlicht verhoudingsgewijs meer van boven komt en die is gelijk ook veel beter. (3) Alleen dan weer jammer van die sterke schaduw over haar haar van haar arm.
Waarom heb je 9 geplaatst? Probeer je hier High Key? Dat doe je in ieder geval niet door overbelichten, voor High Key moet je heel zacht licht gebruiken.
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp 'm volkomen bij foto 3 vind ik de belichting ook net wat beter in het gezicht vallen en hier kijkt ze ook naar beneden. Die schaduw op haar arm vind ik verschrikkelijk. Tijdens het schieten heb ik de laptop op mijn camera aangesloten zo kan ik beter beoordelen wanneer iets moois is. Echter in de praktijk, als ik eenmaal de belichting mooi vind, kijk ik haast niet meer naar de laptop en blijf ik maar schieten. Ik verlies mezelf eigenlijk een beetje. Anders was de slagschaduw op 3 van haar linkerarm me wel opgevallen bedankt voor het opmerken! En inderdaad ik dacht dat foto 9 wel een soort high/key feeling had maar dan meer de fashionway. Maar ik begrijp je volkomen als je zegt: 'zacht licht'.
E7picture schreefCOLONLeuk dat je er bij bent de 29e. Ik kan je verzekeren: studio van Martijn is groot genoeg voor full body :)
Yes heb er nu al zin in! Lijkt me geweldig van dé studio gebruik te maken en te leren van collega fotografen. Supermodellen ook tóp! :D
Gebruikers-avatar
dikkemiel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2007 00:29
CONTACTCOLON

Voor mij de eerste 4 foto's, waarvan ik dan 3 de mooiste vindt.

Een heel goed begin vind ik, ga zo door :D

Groetjes, Rick.
Eos 5DmkII, grip, Eos 400D, EF85mm 1.8, Sigma 50mm 1.4hsm, EF28-105mm 3.5-4.5, EF70-210 4.0, Speedlight 430EX
, 2x 540ES, div studiogear.
Kijk ook eens op mijn site:
[url]http://www.rickhonig.nl/[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar