bescherm glaasje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Hallo mensen,

Tijdje niet actief geweest maar hier ben ik weer met een vraagje of twee.

Ik zit er over te denken om een beschermglaasje voor mijn lens aan te schaffen. Ik heb namelijk een canon 70-300 is usm en dat is nogal een gevaarte dat snel beschadigt als je fietst en in het bos wandelt enzovoort. Moet ik dan kijken voor een uv filter? En welk merk is dan goed genoeg? De echte canon of kan het ook een ander merk zijn, zonder veel afbreuk aan de kwaliteit van de foto te doen.

En ik vroeg mij nog iets af. Ik heb een zonnekap op die lens zitten. Deze bevestig je aan de, ja, ehh, vatting aan de voorkant :wink: Als je de body met lens nu op tafel legt steunt deze op de body en op de zonnekap. Kan dit kwaad voor het mechanisme in de lens? Hij steunt eigenlijk op de toeter die er uit komt bij 300mm.

Alvast bedankt allen.
Anoniem 3

Gewoon niet doen. Elk glaasje, hoe goed en duur dan ook, is oorzaak van een vermindering van de specs van je objectief.
Dop drop en zeker de zonnekap.

En je tweede vraag:
Zorg ervoor dat je toeter tot minimumlengte is ingetrokken. Dan kan het zeker geen kwaad. :oops:
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Yep, in die situaties biedt een zonnekap veel meer bescherming - filters hebben hun plek (op het strand bij harde wind bijv.) maar als het niet nodig is, dan zou ik het niet doen.

Canon staat niet bekend om zijn goede filters (maar slecht zullen ze ook niet zijn), maar als beste filters worden vaak genoemd B+W MRC filters, Hoya Pro1 filters en Heliopan filters. Niet goedkoop deze filters.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
htbdigifoto
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2011 23:48
WoonplaatsCOLON Ommen aan de vecht overijssel
CONTACTCOLON

Heb op alle lenzen een B+W glaasje zitten.
Ben je in het bos en er krast een dennetak over je lens is de lens is om.
Zit er uv glaasje voor ,dan is het een kwestie nieuw glaasje d,r op draaien en een glaasje voor je zelf voor de schrik. :D
't giet oe goed bij al waj doet .
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Zoals eerder gezegd is een zonnekap dan een stuk makkelijker en goedkoper. Die krast niet.
groetjes,
Rob
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Het probleem is alleen dat mijn body inclusief lens en zonnekap niet in mijn tas past. Dus ik moet altijd eerst de zonnekap er op zetten voordat ik paraat ben.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik snap hem ff niet. je wilt een uv filter om bescherming te hebben voor in je tas?? want een zonnekap eropzetten is toch niet zo heel veel werk of lees ik het dan verkeer vast wel :oops: .
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
glowingeddy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 10:24

Het blijft natuurlijk een eeuwige discussie over het gebruik van een UV filter en het nut daarvan.
TS wil een filter en is zich vast wel bewust dat het gebruik van een filter een iets mindere kwaliteit foto oplevert echter zal hij dat voor lief nemen.
Tevens is het bos een behoorlijke Tak-rijke omgeving! dus ook al zit de zonnekap erop dan nog bestaat er een kleine kans dat er een tak (die er om bekent staan dat ze vrij dus en lang kunnen zijn) in de kap komt en alsnog je frontlens kan bekrassen.
Als dit gebeurt dan zit je nog met de gebakken peren.

Mijn advies is hetzelfde als de 2e regel van addy101, neem geen Canon filter maar een Hoya Pro1/B+W MRC/Heliopan filter, het kost wat meer maar je hebt dan ook een fatsoenlijke filter.

en pkupku TS wil ook niet steeds de kap erop en eraf te moeten zetten, dat is zijn manier van werken die hij waarschijnlijk het fijnste vind dus wie zijn wij om daar iets over te zeggen?
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

We zullen voortaan gedwee en netjes antwoorden en vooral geen ander geluid laten horen om iemand te informeren dat er misschien een andere optie is ;-). Dus koop fijn een duur filter (reken is uit wat voor percentage dat filter kost tov de lenswaarde) met als bijkomend risico dat je een stuk minder rake foto's zal hebben.
Ik heb trouwens hetzelfde en moet ook altijd de zonnekap erop zetten. Maar goed, ik zie dat niet als een probleem. De zonnekap heeft ook een functie namelijk datgene waar hij voor bestemd is.
Just my opinion hoor waarvan ik vind dat je die op een forum mag geven... :P
groetjes,
Rob
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Geen ruzie maken jongens :P

Wat het punt is, is dat ik geregeld fiets en wandel. Dan zit mijn camera over het algemeen in mijn tas. Als ik dan plots wat ziet heb je meestal niet de tijd om de zonnekap te pakken en er op te schroeven. Maar ik heb liever niet dat mijn lens in een moment van haast even beschadigd. De camera met zonnekap om je nek hebben hangen met fietsen is ook geen optie. En met wandelen soms ook niet. Dus voor die momenten leek een filter mij een goede oplossing. Als ik alle tijd heb en ik wil een top kwaliteit foto maken kan ik altijd nog het glaasje er even af halen.

In ieder geval bedankt voor de genoemde merken, dan zal ik daar eens kijken wat een glaasje kost.
glowingeddy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 10:24

veldje63 schreefCOLONWe zullen voortaan gedwee en netjes antwoorden en vooral geen ander geluid laten horen om iemand te informeren dat er misschien een andere optie is ;-). Dus koop fijn een duur filter (reken is uit wat voor percentage dat filter kost tov de lenswaarde) met als bijkomend risico dat je een stuk minder rake foto's zal hebben.
Ik heb trouwens hetzelfde en moet ook altijd de zonnekap erop zetten. Maar goed, ik zie dat niet als een probleem. De zonnekap heeft ook een functie namelijk datgene waar hij voor bestemd is.
Just my opinion hoor waarvan ik vind dat je die op een forum mag geven... :P
Het probleem zit hem niet in het feit dat je een alternatief aangeeft, dit is goed echter het probleem hier en met veel topics hier is dat er adviezen gegeven worden die bij een TS of allang duidelijk zijn gemaakt als geen optie zijnde of dat ze ver van de vraag afwijken terwijl er geen achtergrond info bekent is.

Ik zal hier verder geen grote discussie over maken omdat dan het topic word vervuild.

Over de prijs, stel dat de lens 400 euro nieuw kost, de filter 100 euro dan kan je nog altijd 4x een filter vernielen voordat je de kosten van 1 lens eruit hebt, voor veel mensen is 400 euro een hoop geld (waaronder voor mij) dus zet ik er liever een stukje glas voor en neem ik de ietsjes mindere kwaliteit foto's (de kwaliteit verlies word soms ook zeer overdreven door sommige mensen) voor lief.

TS zegt in het begin topic dat hij door bossen wandelt, bossen hebben takken, takken zijn lang en dun en kunnen dus in sommige gevallen in de zonnekap komen.. 1+1=2
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Eigenlijk kosten de uv filters van al deze merken om en nabij hetzelfde. Is er dan nog een voordeel/nadeel bij een bepaald type filter?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Alles wat je voor je frontlens hebt zitten is vervuiling en kwaliteitverlies, maar als je er dan iets voorzet dan zou ik erop zeker niet bezuinigen en zou dan zeker een Hoya of B+W.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Mag ik zo vrij zijn om je toch een totaal andere optie aan te bieden? Namelijk de manier waarop je je camera op je draagt. Wat ik begrijp is dat je hem om je nek heen hebt hangen als je gaat fotograferen.
Is een Rapid strap niet een optie? Daarmee kan je je camera op je heup hangen met de lens naar achter terwijl je op weg bent waardoor de kans op takken in je lens verminderd.

De TS heeft trouwens in zijn openingsverhaal duidelijk de vraag gesteld of er andere mogelijkheden waren.
Samueldw schreefCOLONMoet ik dan kijken voor een uv filter? En welk merk is dan goed genoeg? De echte canon of kan het ook een ander merk zijn, zonder veel afbreuk aan de kwaliteit van de foto te doen.
Daar zijn de antwoorden op gebaseerd.


Daarnaast begrijp ik 1 ding niet zo geweldig goed. Als ik fotografeer ga ik (zeker als ik snel iets zie en op de plaat wil zetten) voor een maximale kans om het object goed op de foto te krijgen. Als je weet dat een filter dit beperkt, is dan de redenatie dat je snel een foto wil kunnen maken hiermee niet gelijk om zeep geholpen? Wat is het nut van iets zien, dat snel willen fotograferen maar de wetenschap hebben dat de kans dat je raak schiet aanzienlijk minder is omdat er naar geen enkele andere optie wordt gekeken dan naar een filter.

Ik wil ook nog wel even reageren op het prijs verhaal. Voor iedereen is 400 euro een boel geld. Maar 100 euro ook. Neem daarbij ook nog even in gedachte dat een lens van die kwaliteit redelijk waarde verliest elk jaar en de prijsverhouding gaat met sprongen omhoog. En geloof me, ik heb die 'fout' ook gemaakt. Een tas vol filters ligt er in de kast.
groetjes,
Rob
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Is er iemand hier op dit forum die aan kan tonen hoeveel kwaliteit je verliest bij gebruik van een UV filter?
Volgens mij valt dat alles mee, de nadelen van een filter vallen voor mij in het niet bij de voordelen.
Ik heb dus op al mijn objectieven een filter zitten en merk echt geen enkel verschil in kwaliteit, lichtsterkte en AF prestaties.
Misschien dat je eerder last hebt van flaire maar dat is dan ook het enige dat ik kan bedenken.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nog niet zo lang geleden stond daar een uitgebreide test over in de Focus of de Zoom. Dat kwaliteitsverlies (of in ieder geval de zichtbaarheid ervan) verschilde uiteraard per filter, en ook per objectief trouwens.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Ik zal de blackrapid optie ook bekijken. Ik heb hier al eens over nagedacht, maar ik weet niet of ik het een feest vind om mijn camera op mijn heup te hebben hangen i.v.m. spijkerbroeken. Dan blijft mijn lens mooi en zit mijn lcd onder de krassen :P

Ik heb wel wat gevonden over de efecten van zo'n filter: test en filterflare

Begrijp nu wel gelijk waarom de 28-200 zo slecht presteert, gewoon slecht glas in dat ding.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

xammy schreefCOLONIs er iemand hier op dit forum die aan kan tonen hoeveel kwaliteit je verliest bij gebruik van een UV filter?
Volgens mij valt dat alles mee, de nadelen van een filter vallen voor mij in het niet bij de voordelen.
Zie ook http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 69&t=99896

Zie focus speciale editie winter 2011

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Samueldw schreefCOLONIk zal de blackrapid optie ook bekijken. Ik heb hier al eens over nagedacht, maar ik weet niet of ik het een feest vind om mijn camera op mijn heup te hebben hangen i.v.m. spijkerbroeken. Dan blijft mijn lens mooi en zit mijn lcd onder de krassen :P
Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor, je camera hangt juist langs je lichaam. Kijk maar eens goed hoe die straps werken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Ik heb er een tijdje over nagedacht en ik denk dat een strap een aardige oplossing is. Eerst dacht ik dat er alleen blackrapid was, en die vind ik echt te duur. Maar nu kwam ik ook een paar goedkopere tegen, zoals optech. Is er een strap die aan te raden is voor circa €30?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar