Springwedstrijden, Welke Lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
mayling27
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2012 14:17

Hallo,

Ik wil van de Lente, zodra de buitenseizoen in de paardensport weer begint, graag foto's gaan knippen bij spring wedstrijden.
Gewoon voor mezelf om te oefenen.

Maar wat voor een lens is daar het beste voor geschikt?
Ik lees op sommige plekken dat mensen daar een 70-300 lens voor gebruiken. Is dit een goeie lens hiervoor?
Uiteraard wil ik goed in kunnen zoomen als de hindernis wat verder weg staat.

Ik ben nog maar een beginneling, dus hoeft niet meteen het beste van de beste te zijn, maar iets waar ik goed mee kan leren.
Heb zelf nu een 1000D.

Bedankt!

Groetjes
Canon 1000D met momenteel nog gewoon standaard kitlens 18-55
---------------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik zou daar de 18-135 voor gebruiken of een 18-200 (liefst 270, want die nieuwe Tamron schijnt een wereld van verschil te zijn met de eerdere types), je hebt namelijk niet altijd de keuze waar je kunt staan.

Je moet in ieder geval een lens hebben met een bereik dat je niet hoeft te wisselen, wisselen betekent momenten missen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

@TS: Welke lens heb je nu tot je beschikking? Zal wel de 18-55 zijn.

Als dat het geval is -als het niet het geval is zou ik het eigenlijk ook doen- zou ik de 70-200L F4 USM kopen. http://www.kamera-express.nl/product/ca ... zonnekap-/ Deze lens is scherp, heel erg scherp, prijskwaliteit verhouding is heel goed en in de doos zit ook nog een zonnekap. IS zit er niet op, je moet voor jezelf afwegen of je die gaat missen of niet. Bij springwedstrijden zijn snelle sluitertijden vereist dus zal IS een beetje overbodig zijn, mits het binnen is.

@PanzerFaust: Ik zou geen allround nemen. De TS heeft waarschijnlijk al een 18-55 dus heb je 1: veel overlap en 2: geen goede kwaliteit. En wisselen betekent helemaal geen moment wisselen, als je maar goed voorbereid bent. En niet wisselen maakt je bovendien ook nog eens creatiever.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik ga mee met bovenstaand advies en raad je de 70-200 f4 van canon aan, prijsverschil met de 70-300 is niet heel erg groot maar qua kwaliteit is hij veel beter. Tweedehands zijn ze ook wel te vinden op marktplaats bv.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@Java, je hebt maar 1-2 minuten om je foto's te maken, meer niet. Dus je wil niet wisselen. Tussen de deelnemers door misschien, maar niet als een deelnemer gestart is.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Het is onmogelijk om in die 1 of 2 minuten de hele wedstrijd vast te leggen. Daarom moet je 1 positie innemen waarbij je verzekerd bent van sowieso 1 of 2 sprongen. Wat is het probleem?

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik gebruik zelf de 70-200 L hiervoor en die bevalt prima.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
mayling27
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2012 14:17

@ iedereen, dank jullie wel.

@ Tamara, heb je foto's die ik eens kan zien? gewoon voor buitenwedstrijden op gepaste afstand kun je mooie en goeie foto's maken?
Canon 1000D met momenteel nog gewoon standaard kitlens 18-55
---------------------------------------------------------------
Anoniem 4

JaVaZee schreefCOLONBij springwedstrijden zijn snelle sluitertijden vereist dus zal IS een beetje overbodig zijn, mits het binnen is.
Het advies voor een 70-200mm f/4L USM kan ik onderschrijven. Begrijp alleen de geciteerde zin niet. Waarom zijn alleen binnen en dus niet buiten snelle sluitertijden vereist en IS dus overbodig. Gelet op mijn ervaringen is IS op dit objectief nooit overbodig. Het draagt bovendien ook nog bij aan een snelle autofocus.
Mijn advies is dus om in IS te investeren als je je dat financieel kunt permitteren. Zo niet, dan is ook het objectief zonder IS een prima keuze, maar zul je met de beperking moeten leren werken. Ik heb decennia zonder gedaan, dus dat moet gewoon lukken. :D
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Afgelopen zomer heb ik mogen fotograferen op het EK in Rotterdam, hieronder twee links waar je foto's kunt zien die met de 70-200 van Canon zijn gemaakt. eentje van het springen en eentje van de dressuur.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=95867

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 90&t=95472
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Judith misschien wel handig om er even bij te zetten op hoeveel mm en welke afstand tot onderwerp?

Ik schat dat een springende combinatie toch wel op minstens 15 m afstand van je moet zijn, anders krijg je ze er niet helemaal op als je niet onder de 70 mm kan gaan?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Jeetje...ik denk dat ze op een meter of 30 afstand zijn genomen..de dressuur ruiters in ieder geval.
En daarna nog gecropt..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
mayling27
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2012 14:17

Ikke = beginneling..

Croppen?

Ik heb daar wel iets over gelezen, heb ik het goed begrepen dat dat een foto is, die je dan uitsnijdt, (bijwijze alle kanten 2 cm, aan lucht en grond) zodat het midden van de foto beter na voren komt, en groter en dichterbij lijkt?
Canon 1000D met momenteel nog gewoon standaard kitlens 18-55
---------------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Bijna goed.
Croppen is gewoon een uitsnede maken van je foto, of dat uit het midden is of niet, maakt niet uit.

Je kan dus ook door het maken van een crop, de compositie van de foto aanpassen.
Door bijv. juist alles aan één kant weg te snijden, zodat het onderwerp niet meer zo centraal staat, wardoor de foto vaak weer wat spannender, leuker etc om naar te kijken.
Dat dit niet eindeloos kan, zal je wel begrijpen, dus kan je beter de compositie in één keer goed maken.
Ruud.
Gebruikers-avatar
mayling27
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2012 14:17

Dankje wel Rubo.
Canon 1000D met momenteel nog gewoon standaard kitlens 18-55
---------------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

wellicht dat je ook kunt kijken naar de 85mm f1.8. redelijk betaalbaar. haarscherp (genoeg scherpte om flink te croppen zonodig) en enorm lichtsterk en snel in focus. het enige nadeel is dat je niet zo flexibel bent als bij een zoom. dit moet echter niet zoveel uitmaken als je de positie nauwkeurig kunt bepalen!
Canon
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Binnen heb ik de ervaring met een springwedstrijd dat 50mm toch maximaal is. Tuurlijk wil ik ook wel graag die hindernis verder weg op de foto kunnen zetten, maar bij de basiswedstrijdjes buiten kun je volgens mij ook wel met een bereik van je kitlens uit de voeten. Er zijn altijd wel een paar hindernissen te vinden, vaak kun je om een groot deel van de ring lopen. Ik heb met mijn camera nog geen ervaring met buitenwedstrijdjes, wel met mijn 'oude' samsung. Bij de Canon heb ik de Tamron 18-270, geloof dat hier de meningen over verdeeld zijn, maar ik denk dat dat een mooi bereik is voor buiten. Binnen natuurlijk ook hoor, maar helaas is het een 3.5, kan ik meestal niets mee binnen. Mijn 50 mm lens 1.4 ben ik dan ook heel blij mee; als er een hindernis te ver staat kan ik de foto nog bijsnijden, maar het gebeurd ook wel dat er hindernissen te dichtbij staan, en binnen ben je niet zo flexibel dat je een stukje terug kunt gaan staan... Liever had ik meer bereik gehad (zou ook graag een 24-75 willen), maar dit is qua lichtgevoeligheid een keus die ik gemaakt heb en met het resultaat ben ik al heel blij. Misschien kun je eerst je kitlens proberen, kom je er snel genoeg achter of je echt een fout bereik hebt, zo ja, dan is de iets vanaf 70mm waarschijnlijk beter geschikt, kun je het zelf ervaren voordat je een 70-200 aanschaft. Mijn Tamron moet ik dus nog testen buiten komend voorjaar aangezien ik ook nog maar net kom kijken.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Mijn gechargeerde visie op springwedstrijden is, dat het vooral een evenement is waar mensen elkaar ontmoeten om zaken te doen. Wat betekent dat, dat er overal en nergens mensen staan die het totaal niet interessant vinden dat jij probeert foto's te maken, erger nog het vreselijk ergerlijk vinden dat jij niet bezig bent met het je vol laten lopen en het in de kont knijpen van je buurvrouw.
Vaak staan er aan de ene kant SUV's met trailers en/of vrachtwagens en aan de andere kant stoelen met tafeltjes vlak langs de baan om de drinkende en patat etende medemens te ondersteunen. Dus dat betekent dat je ruimte om goede foto's te maken beperkt is. Ik sta dan ook het liefst ergens tegen de baan aan.

Dus eigenlijk, als ik alles bekijk, zou de betere lens natuurlijk de 24-105L zijn, in een mindere prijsklasse de 17-85 usm.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
yvonnepuntnl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 14:28
CONTACTCOLON

Ik gebruik altijd mijn 70-200 bij wedstrijden. Ik heb dan wel een 2.8, maar een 4.0 is minstens zo goed op buitenwedstrijden.
Paardenfotograaf en journalist
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Illuminatus schreefCOLON
JaVaZee schreefCOLONBij springwedstrijden zijn snelle sluitertijden vereist dus zal IS een beetje overbodig zijn, mits het binnen is.
Het advies voor een 70-200mm f/4L USM kan ik onderschrijven. Begrijp alleen de geciteerde zin niet. Waarom zijn alleen binnen en dus niet buiten snelle sluitertijden vereist en IS dus overbodig. Gelet op mijn ervaringen is IS op dit objectief nooit overbodig. Het draagt bovendien ook nog bij aan een snelle autofocus.
Mijn advies is dus om in IS te investeren als je je dat financieel kunt permitteren. Zo niet, dan is ook het objectief zonder IS een prima keuze, maar zul je met de beperking moeten leren werken. Ik heb decennia zonder gedaan, dus dat moet gewoon lukken. :D
Sorry voor mijn late reactie.

Ik had mijn zin misschien een beetje ongelukkig geformuleerd, ik bedoelde te zeggen dat je buiten altijd redelijk snelle sluitertijden hebt -mits je je diafragma niet teveel dichtknijpt- en dat je je IS niet direct nodig hebt, ik kan best van 1/1000 naar 1/800 gaan. Binnen is er meestal echter weinig licht, waarbij je heel wat vraagt van je camera en lens en natuurlijk een goede fotograaf. (diafragma, IS, ISO etc.)

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar