JPEG of toch RAW met compactcamera?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

SanderL schreefCOLONNiet om het even, maar er zijn compact camera's met APS-C formaat sensor welke gehakt maken van de Canon APS-C camera's. Als pixelpeepen hetgeen is wat je wilt dan kom je al een tijdje niet meer bij Canon APS-C camera's uit.
Nou nou, 'gehakt' vind ik wat sterk uitgedrukt - welke dan? Fuji is ietsjes scherper, Nikon/Pentax/Sony vind ik min of meer om 't even. Ik kan in een geblindeerde test in principe nauwelijks verschil merken tussen de verschillende merken en modellen. Maargoed, ik zeg er eerlijk bij dat ik op een infrarood 30D geen crop cams meer in huis heb. En nog een beetje wacht op de 'ideale' mirrorless camera (zeg maar een Fuji X1 met grotere sensor en (wsch) snellere autofocus) voordat ik een systeem 'erbij' neem. Of de Oly PEN next gen/OM-D moet overtuigen.
Ik gebruik met mijn compact alleen jpg. Beeldkwaliteit is uitstekend, en het aanpassen van witbalans gaat net zo eenvoudig als bij een RAW bestand.
Dan moet je me toch even uitleggen hoe. Want met DxO Optics, Lightroom of Photoshop lukt 't mij niet...
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

Met acdsee (pro) kan ik net zo eenvoudig de witbalans aanpassen van een jpg als een raw.... Het zal "onder de motorkap" misschien anders werken maar het resultaat is hetzelfde... :wink:
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bewerken van JPG in Lightroom gaat op precies dezelfde manier als RAW.
Bij het bewerken wijzigd LR het origineel niet. LR houd een lijst bij van de bewerkingsstappen en voegt die toe aan het foto bestand of slaat het op in een apart xmp bestand (LR instelling).
Je moet exporteren om de bewerkingen uitgevoerd te krijgen.

Hans.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@mattia,

het ging er mij om dat mensen hier aangeven dat een compact niet serieus te gebruiken zou zjn vanwege achterblijvende beeldkwaliteit (tenminste, zo interpreteer ik het woord "kiekjes" 8) ). Oa de Fuji X100, maar ook andere mirroless APS-C formaat camera`s zijn qua beeldkwaliteit beter dan de Canon APS-C camera`s. Lijkt mij dat je dan een compact prima voor serieuze fotografie kunt gebruiken :wink:

O.a in Lightroom kun je idd. witbalans van een JPG aanpassen, op exact dezelfde manier als een RAW.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Een camera die ik dag en nacht bij me heb, wat misschien ook een optie is, dat is de Olympus XZ-1. Voordeel van deze camera is, dat hij een ontzettend goede lens heeft die ook nog eens een van de meest lichtgevoelige is die op een compact te vinden is. Hij loopt van f/1.8 - f/2.5. Wat ik vooral heel fijn vind is dat de VF-2/3 te gebruiken is, de elektronische viewfinder. Een van de absoluut beste die er nu is. Met een resolutie van 1.4K. Daarnaast kun je ook een externe flash gebruiken, zelfs remote.

Wat je misschien een nadeel kan vinden is dat Olympus een scherpe foto belangrijker vind dan ruis. Dus serieuze ruis onderdrukking moet je buiten de camera doen.

"The XZ-1 combines simple direct controls with an excellent lens to create probably the best photographers' compact currently available."
dpreview.com | talking about the XZ-1's overall-performance
"Reliable exposure metering and great color response make it easy to get good images"
dpreview.com | talking about the XZ-1's image-quality
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Mag ik dan ook nog een optie toevoegen? Heb zelf de Panasonic LX-5 met electronic VF. Erg prettig cameraatje wat mij betreft. Lekker licht, lichtsterk en leica lens.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

SanderL schreefCOLON O.a in Lightroom kun je idd. witbalans van een JPG aanpassen, op exact dezelfde manier als een RAW.
Je kan het aanpassen, ja, maar je hebt minder controle en minder flexibiliteit qua resultaat. Ik DxO heb je ook 'enkel' een slider van warm naar koud voor JPG, in plaats van meerdere voor RAW waarmee je veel beter kan fine-tunen.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

In LR heb je in de ontwikkel module net zo veel sliders voor JPG als bij RAW.
JPG is in feite al een bewerkte RAW foto.
Je heb daarom minder ruimte voor correcties/aanpassingen.
Zo kan je in overbelichte stukken minder terughalen.
Hans.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wit/kleurbalans is toch echt de balans/verhouding van kleuren zoals ze in het echt zijn (gezien door de sensor).
Het is alleen in Raw aan te passen.

Wel zijn in JPG de kleuren te veranderen, maar daarmee verstoor je wel de wit/kleurbalans.
Niets mis mee (het resultaat geldt), maar het heeft niet met wit/kleurbalans te maken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Photokid schreefCOLONMag ik dan ook nog een optie toevoegen? Heb zelf de Panasonic LX-5 met electronic VF. Erg prettig cameraatje wat mij betreft. Lekker licht, lichtsterk en leica lens.
PanzerFaustNL schreefCOLONEen camera die ik dag en nacht bij me heb, wat misschien ook een optie is, dat is de Olympus XZ-1. Voordeel van deze camera is, dat hij een ontzettend goede lens heeft die ook nog eens een van de meest lichtgevoelige is die op een compact te vinden is. Hij loopt van f/1.8 - f/2.5. Wat ik vooral heel fijn vind is dat de VF-2/3 te gebruiken is, de elektronische viewfinder. Een van de absoluut beste die er nu is. Met een resolutie van 1.4K. Daarnaast kun je ook een externe flash gebruiken, zelfs remote.

Wat je misschien een nadeel kan vinden is dat Olympus een scherpe foto belangrijker vind dan ruis. Dus serieuze ruis onderdrukking moet je buiten de camera doen.

"The XZ-1 combines simple direct controls with an excellent lens to create probably the best photographers' compact currently available."
dpreview.com | talking about the XZ-1's overall-performance
"Reliable exposure metering and great color response make it easy to get good images"
dpreview.com | talking about the XZ-1's image-quality
Deze modellen zijn er ook al enige tijd. Zou er binnenkort geen opvolger komen?
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Vandaag is de keuze uiteindelijk toch op de Canon S95 gevallen. Hoop hem morgen in gebruik te kunnen nemen.
Doorslaggevend is toch de compacte uitvoering en RAW geweest.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

In elk geval een weloverwogen keuze, veel plezier ermee!
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Bedankt, gisteren ontvangen en nu ben ik hem aan het ontdekken.
Het is zeker een leuke en geavanceerde compact naast mijn DSLR.
Groeten Rolf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar